AM MODULATIE

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Corvy » 01 okt 2009, 10:15

Correctie: Vroeger zaten de Belgen op AM. Tegenwoordig zit de grote meerderheid op FM. Dit geldt voor Vlaanderen, welke mode men in Wallonië gebruikt weet ik niet.
De ommekeer is gekomen toen men naast 22CH AM/FM 0.5W ook 40CH FM 4W mocht gebruiken. Persoonlijk wil ik niet terug naar de AM. FM vind ik veel beter.

Ik heb het hier wel over de hobbyisten die hun bakje thuis gebruiken of voor het vossejagen. Truckers zitten dikwijls nog wel op AM.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Edje555 » 01 okt 2009, 10:23

Ernst schreef:
Liniar is alleen leuk voor lange afstand of DX, het komt vaak zat voor dat je met c.a 25Watt het net niet kan redden


Wat ik ergens niet snap is toen de 27mc legaal werd en dat we met 500mW heel nederland doorkwamen op Dx
Toen was het net zo rustig in het begin als nu tegenwoordig.(je hoort geen kip)

de kwaliteit van de zendontvangers vergeleken met toen..... is er een stuk beter op geworden

dus in verhouding ben je vanaf 500mW tot de huidige kale (stoute) bak 35 Watt..
dus met 70 keer meer vermogen als toen
s signaal werkt logaritmisch dus je bent keihard 6 s punten harder vergeleken met toen.
en van 35 naar 100 watt scheelt dan 1 s punt plus een beetje wat je harder word

als een richt antenne neemt en met 35 watt insturen... heeft het zelfde effect als met 2 kilowatt op een rondstraler.... gerichte ontvangst is ook stukken beter dan met een rondstraler.... op de rondstraler hoor je niks dan geroezemoes in de verte
en op de beam ... is het .... hello world :)


Je hebt met dit verhaal helemaal gelijk , alleen vergeet je iets namelijk de bebouwing is in 30jaar gigantische toegenomen en niet alleen de bebouwing maar ook de hoogte van gebouwen in de randstad en grote steden waar complete industrie tereinen uit het niets zijn opgedoemd en behoorlijk veel metaal in verwerkt zit die dorpen en steden afschermen uit bepaalde hoeken en niet alleen 27mc heeft hier nadelige gevolgen van maar op VHF banden en met name de 70cm band heeft hier erg hinder van en zal de antenne vergleken met 1980 2 a 3x zo hoog moeten staan wil men het zelfde resultaat halen als in de jaren "80 met gering vermogen.
Zit je in de polder gebieden zoals het noorden des lands gaat het nog prima met 4Watt mits je antenne boven de bomen uitsteekt maar zodra je grote steden naderd kan je het verschil al merken dat je in bepaalde richtingen van de stad slecht hoorbaar bent en zelfs een dode hoek hebt in ontvangst of tx bereik.
En er is tegenwoordig meer QRM door electronische apparatuur,maar je zou juist zeggen dat door de techniek dit juist minder zou moeten wezen ? nou nee met name industrie tereinen produceren nogal veel statischeruis door electronica en machines die tegenwoordig 24uu/p dag staan te stampen ivb met 24uurs economie.
ook computers in woonkamers kunnen behoorlijk ruis produceren op je ontvangen en aangezien elk gezin een pc in huis heeft kan je wel raden hoeveel QRM dat kan opwekken in woonwijken en steden.
Was alles maar zo simpel maar er komt iest meer bij Zenden en Ontvangen kijken dan alleen een goede Anetnne en zendvermogen, veel dingen zijn helaas niet te omzeilen.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor vincenttor » 01 okt 2009, 17:45

daar zit wel wat in ja
ik zit ook hier in een polder en aan 1 kant zit amsterdam van me
die kant is een beetje "dood" om t zo maar te noemen
en de andere kant op staat er mooi een huis voor me snufferd waar ik tegenaan kijk dat werkt ook niet in mn voordeel

maja t werkt logaritmisch dus om wat sterker te worden iedereen koop een 10KW linear
hehe :lol: en dan op am , kijken hoeveel buren je te vriend houd
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Ernst » 02 okt 2009, 21:38

goh.. an de bebouwing hb ik ergens niet eens bij stil gestaan .....
ik woon ook landelijk en als de p27mc porto pak hoor ik sneek gorredijk en ik zit in de buurt van drachten
heerenveen hoor ik ook soms en dat op een sprietje van 20 cm

maar rotterdam lijkt manhattan wel.... met die wolkenkrabbers..... kom je idd met je bakkie de straat niet meer uit
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 07 okt 2009, 22:56

Een stukje over AM en FM uit de handleiding van een President Valery classic:

Amplitude Modulation (AM) is for communications in areas where there are obstacles and over medium distances.

Frequency Modulation (FM) is for nearby communications in flat, open areas. It gives better quality of communication (squelch adjustment needs more finesse).
Abt
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 26 nov 2009, 22:57

Vandaag nog een test gedaan met AM en FM.
2 Auto's, afstand 12 km met flink hoge duinen ertussen.

Auto 1: Landrover met Ham international Puma 4 watt,Sirio titanium 1400 (niet een super antenne) op het strand pal achter een flinke rij hoge duinen.
Auto 2: Suzuki Jimny met President Valery,4 watt,Wilson1000. Stilstaand in het dorp tussen de bebouwing in.

Het resultaat:
AM kwam beter door dan FM!
Abt
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Ronnie » 26 nov 2009, 23:04

Leuke test Mous :lol:
Ronnie
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 13 jan 2010, 11:22

Nog een testje gedaan met Ronnie.

Ronnie met porto op een duin, ik in oude Landrover met dieselmotor (geen storing!)
Al wegrijdende hebben we steeds geswichted tussen AM en FM.
De porto kwam op een afstand van 8 kilometer met bebouwing ertussen nog erg goed door, op AM en FM.
Wat ons steeds erg opviel, is dat op AM de modulatie er veel harder uitknalde dan met FM, dat erg zacht en gladjes klonk.
In de lawaaiige Landrover was Ronnie veel beter te verstaan op AM, met FM moest ik de volumeknop helemaal opengooien om er nog wat van te maken. Ronnie meldde mij hetzelfde, ook op de porto was AM harder qua volume.
Ze zeggen dat met AM veel vermogen wordt verspild, maar ik merk daar in de praktijk weinig van. (als je maar dicht tegen de mike praat! voor max zendvermogen)
Ik merk zelfs dat in heuvelachtig terrein (duinen) AM toch echt wel beter doorkomt.
Ook de modulatie is qua volume stukken harder en beter verstaanbaar. AM klink wat rauwer, FM wat gladder misschien is dat de oorzaak.
Er zijn er die er anders over denken maar ik vind AM echt een prettige modulatie.
In sommige gevallen werkt het zelfs beter.
Laatst bijgewerkt door Abt op 13 jan 2010, 21:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Abt
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Ronnie » 13 jan 2010, 19:29

Het is op zich een goede test(had wel ijshanden) maar mous jij had nog niet echt wereldmateriaal zag ik.
Ronnie
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Erik » 13 jan 2010, 20:18

!
Laatst bijgewerkt door Erik op 29 dec 2018, 20:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 13 jan 2010, 21:16

Ja idd Ronnie, ouwe meuk, een Ham International Puma die qua ontvangst zeker niet de gevoeligste is.
En een goedkopere Sirio antenne die absoluut niet kan tippen aan bv de Wilson 1000.
Maarre ondanks dat toch goede resultaten en voor de AM-FM modulatietest maakt dat niet zoveel uit.
Met een Wilson op dak zal het bereik met veeel meer kilometers toenemen, dat heb ik al eens eerder uitgetest ! (zie vorige post)
Maar de kleefvoet plakt niet op het aluminium dak van de Landrover en een vaste voet wil ook niet door het tropendak....
Dus ik moet hier nog wat op verzinnen.

Idd Erik, AM is juist erg leuk om mee te experimenteren.
Het is dan jammer als er weinig mensen te vinden zijn die daar voor in zijn. De meesten vinden het maar kraken en storen en schakelen dan maar snel weer over op FM. In een benzine auto kan het met AM echt ondraaglijk zijn en zal de auto ontstoord moeten worden. Met een dieselmotor totaal geen last.
Het leukste vind ik het experimenteren met AM en FM en goede antennes, je leert er echt enorm veel van!
AM is echt zo slecht nog niet, ikzelf heb ondervonden dat het echt wel voordelen heeft!
Ik werk het liefst met AM, vind het echt een mooie modulatie. (het klinkt hetzelfde als de luchtvaart die je hoort op de scanner, da's AM op VHF)
Abt
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Ronnie » 13 jan 2010, 21:58

Klopt goed materiaal kan een hoop schelen. LOL weet ik ook weer dat op am een benzine stoort als de neten. (ik ging toch al kijken voor een diesel).
Ronnie
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 14 jan 2010, 00:40

Ronnie schreef:Klopt goed materiaal kan een hoop schelen. LOL weet ik ook weer dat op am een benzine stoort als de neten. (ik ging toch al kijken voor een diesel).


yep, vonken (bougies,verdeelkap,electromotoren) storen het meest op AM en weinig op FM.
Op goede bakken zitten ook goede stoorfilters die je kan inschakelen, dat scheeld al een hoop.
Abt
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Ronnie » 14 jan 2010, 01:07

Ik zit te even met een vraagje mous, ik zag dat in jouw defender de antennekabel was wegggefrommeld(legteprobleem) kan een kronkel in de kabel ook nadelig werken?(op zoek naar een dodge ram 1500 cummins)
Ronnie
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 14 jan 2010, 13:06

Ik geloof niet dat dat zoveel uitmaakt, je moet de kabel alleen niet oprollen dan krijg je een spoel(werking)en dat is wel van invloed.
Beste is altijd nog om de kabel in te korten.
Dat moet ik eigenlijk ook doen. :)
Abt
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten