Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor riko » 19 jul 2009, 12:19

Nu hebben we 40 ch en am/fm ssb en maar 4watt?
Wie weet verandert dit in meer kan.of meer watt je hoort er niks meer van..... :(
Wie weet iets meer hier over :D


gr..
riko
 

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor Thijs » 19 jul 2009, 13:03

Ik verwacht niet dat we nog een keer een uitbreiding krijgen.
30 kanalen zijn stil in het grootste gedeelte van het land. Dus meer kanalen is zinloos.
Meer vermogen lijkt me niet CB is bedoelt voor lokale onderlingen communicatie.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor Edje555 » 19 jul 2009, 13:08

Das een goede vraag,

Ik denk haast niet dat er verder nog een uitbreiding gaat komen of dat we meer zendvermogen mogen gaan gebruiken, ondanks europeese regelgeving zal nederland zich daar verder niet mee aanpassen op 27mc voor burgertjes.
Het probleem ligt bij onkunde van beginnende 11meter gebruikers die nauwelijk of geen verstand hebben van zend/ontvangers en gevolgen wat storing kan veroorzaken, met name een antenne plaatsing tussen de huizen in de tuin op geringe hoogte kan al voldoende zijn om met 4Watt een brom te veroorzaken op audio apparatuur bij de overburen en dergelijke dus laat staan al men dit vermogen gaan toelaten van zeg 10watt is het hek van de dam met storingsklachten.
Ik pleit voor een 11meter licentie voor het extra meer mogen van freq uitbreiding , mensen die sereus willen DX'en kunnen zo hun gram halen met enige kennis van antennes en plaatsing en dergelijke.
Vermogen zal een probleem blijven omdat 27mc op het TV gebied ligt , een TV bouwd zijn Freq op vanuit 27Mhz en gevoelig voor instraling bij 27mc zenders met ruim vermogen en ook audio apparatuur kan erg slecht tegen HF straling mist de fabrikant deze goed heeft afgeschermd maar helaas laat dat nog wel eens de wensen over en zit je met een de gebakke-peren omdat ze jouw antenne mast zien staan en meteen jouw als dader zullen aanschrijven.

Freq uitbreiding zou wel mogelijk zijn met name naar 80kanalen zou zeker niet verkeerd zijn aangezien veel DX verkeer op SSB boven de 40kanalen aktief is,alleen de vraag is of er op deze frequentie's boven de 27.405Mhz nog steeds ziekenhuizen zitten met een omroepsysteem ? dat was toen dat men veel mensen eruit viste op die frequenties maar of dit nu nog geld geen idee.
Ik snap ook eigelijk niet waarom men de gehele 11meter 26.000 tot 27.965 allmode niet vrijgeven er wordt na mijn weten geen gebruik van gemaakt door nutsbedrijven en instanties en dergelijke en omroepen zitten hier ook niet op.
Wat mij wel opvalt is dat in de U.K en Ierland,Scotland de kerken hier blijkbaar vrij op mogen uitzenden omdat er bij condities vele kerkradio's zijn te ontvangen op zowel de 40kanalen FM en op hogere Freq's FM en zowel AM gemoduleerd.
Het zou echt een fijne ervaring zijn al dit werd vrijgegeven , maar voorzover ik weet wordt er niet meer zo op de 11meter gelet op overtredingen en zendvermogen, mits er storingsklachten gaan lopen natuurlijk van je buurt.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor -Mark- » 19 jul 2009, 14:11

ik denk dat dit ooit misschien 80fm\12am wordt, verder het vermogen gewoon 4w fm en 1w am wordt gehanteerd.

voor de zendamateurs zijn er wel veranderingen geweest, examens zijn iets aangepast en je mag met een x vermogen nu ook op kleine stukken op HF zitten. Dit om het te stimuleren dat men ook doorgaat voor het examen om heel de HF band te mogen gebruiken....

daarom denk ik dat op 11m niet veel wordt veranderd, maar het juist interessanter wordt gemaakt om voor je licenties te gaan. hier krijgt men ook kennis, en hoopt men de "rotte appels" er zo veel mogelijk uit te halen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor Columbus » 19 jul 2009, 16:05

Mijn glazen bol is al een paar jaar gelden kapot gevallen...vraag kan ik dus niet beantwoorden.

Als ik logisch nadenk dan denk ik niet dat er snel uitbreiding zal komen: aantal gebruikers in NL is beperkt: draai maar eens over de 40 kanalen en je merkt dat het grootste deel van de dag er 40 k a n a l e n (!) vrij zijn.

Als je kijkt naar zendamateurs zie je juist nu een andere ontwikkeling: op de 70 cm (430 - 440 MHz) is nu 2 MHz "afgepakt" door er andere toepassingen toe te laten. "Afgepakt" staat tussen haakjes omdat amateurs daar alleen een secundaire status hadden. Toch voelt het als afpakken omdat er hoog in de band een aantal repeaters stonden en het de verdere ontwikkeling van D-Star lijkt tegen te houden (het agentschap geeft nu geen nieuwe toestemmingen voor D-star repeaters). Aangezien freqentieruimte schaars is en er behoorlijk voor betaald wordt voor commerciële toepassingen, is de kans groot dat er eerder een beperking zal optreden dan een uitbreiding. Het Engelse "USE IT OR LOSE IT" lijkt dan ook van toepassing.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 19 jul 2009, 19:41

Persoonlijk denk ik ook niet dat er nog veel gaat gebeuren met de cb band. Hier in de regio zitten nog div. AM oproep systemen zowel boven als onder de 40 kanalen .Tegen de tijd dat die weg zijn wordt de kans iets groter dat er ooit wat gaat veranderen. Waarom doe je geen examen voor Novice je mag dan uitkomen op stukken v/d HF en op vhf/uhf.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor -Mark- » 19 jul 2009, 20:34

19-AT-068 Frank schreef:Waarom doe je geen examen voor Novice je mag dan uitkomen op stukken v/d HF en op vhf/uhf.


en dat is precies waarom er geen extra moeite voor de cb band gedaan wordt, ze willen zoveel mogelijk gelicenceerde amateurs hebben, met kennis van zaken en die ze evt kunnen bestraffen met de licentie weer af te pakken. dit is beter te controleren dan de 11m band.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 19 jul 2009, 21:05

Nee hoor dat is onzin , ze kunnen iedereen pakken met of zonder licentie op elke freq. Alles wordt 24/7 is de gaten gehouden .Een signaal hoeft maar even in de lucht te zijn om de lokatie te vinden waar het weg komt.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor -Mark- » 19 jul 2009, 22:00

19-AT-068 Frank schreef:Nee hoor dat is onzin , ze kunnen iedereen pakken met of zonder licentie op elke freq. Alles wordt 24/7 is de gaten gehouden .Een signaal hoeft maar even in de lucht te zijn om de lokatie te vinden waar het weg komt.


dat is waar. ik denk alleen dat mensen met een technische basiskennis die men nodig heeft voor een examen zich 2x bedenkt voordat hij met experimenteren begint, of overlast te veroorzaken. ik denk dat dat het grote voordeel is van een licentie, dat men zich grotendeels aan de geldende regels houdt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor Edje555 » 19 jul 2009, 23:54

19-BIG-069 schreef:
19-AT-068 Frank schreef:Nee hoor dat is onzin , ze kunnen iedereen pakken met of zonder licentie op elke freq. Alles wordt 24/7 is de gaten gehouden .Een signaal hoeft maar even in de lucht te zijn om de lokatie te vinden waar het weg komt.


dat is waar. ik denk alleen dat mensen met een technische basiskennis die men nodig heeft voor een examen zich 2x bedenkt voordat hij met experimenteren begint, of overlast te veroorzaken. ik denk dat dat het grote voordeel is van een licentie, dat men zich grotendeels aan de geldende regels houdt.


Gedeeldtelijk waar,

alleen als een Gelicenciseerde Amateur de regels overtreed wordt er eerst een waarschuwing afgegeven aan het adres omdat elke PD of PA callsign op naam en adres staat geregistreed en er eerst een briefje door de bus valt met de waarschuwing.
waneer die zelfde of een andere overtreding wordt geconstateerd dan pas komt men tot een huisbezoek of in bij een herhaaldelijke of zware overtreding wordt de licentie ingetrokken.
Dir geld echter niet voor de 11Mtr , deze komen meteen met politie aan de deur met een huizoekingsbevel nadat ze je een aantal weken/dagen hebben gepeild om je locatie te bepalen en straat en huisnummer en dan wordt er een huiszoekingsbevel geregeld dat c.a in 24uu geregeld kan zijn om de volgende dag waneer deze weer uitzend op heterdaad gepakt kan worden.
het is namelijk zo als waneer er niemand in huis is zullen ze niet tot inval overgaan vanwegen dat,mocht het wel goedgekeurd apparatuur zijn kan de bewoner de schade verhalen op de instantie die de inval heeft bevolen.
Er staat in Capelle a/d ijssel een monitor station die 24uu/pd de freqs uitluister en monitord en signaal analysatie doet en richting en eventueel herkomst en soort doet.
Maar de laaste paar jaar zijn er maar weinig mensen bezocht op een bezoekje voor controle.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor Papa Alpha » 20 jul 2009, 11:26

Indien er echte veranderingen op komst zijn, dan kun je het meestal op de site van de overkoepelende Europese CB Federatie lezen: http://www.europeancbfederation.eu/

Groeten, Harry.
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor Columbus » 20 jul 2009, 12:56

[quote]ik denk dat dat het grote voordeel is van een licentie, dat men zich grotendeels aan de geldende regels houdt.[/quote]

Hahahaha...ik ken inderdaad wel een paar (met de nadruk op 'een paar') zendamateurs die zch aan de geldende regels houden, een ander deel doet dat niet. Tja...in NL mag je op de meeste banden 400 Watt PEP maken, maareh...ik ken geen commerciële amplifiers die op de NL-markt zijn afgestemd. Over het algemeen is 1kW de standaard-output. En in die pile-up voor die bijzonder dxpeditie wordt die 1kW dan ook echt wel gebruikt.

De beste amateurs zijn vroeger ooit piraat geweest (mea culpa).
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor Papa Alpha » 20 jul 2009, 15:31

Columbus schreef: De beste amateurs zijn vroeger ooit piraat geweest


Helemaal mee eens!!!!!!!

En de "slimste" zijn zij die het plotseling "vergeten" zijn en dit niet meer willen weten :mrgreen:
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor -Mark- » 20 jul 2009, 20:09

het grappige is nu ik dit lees, mijn vader ook een gelicenceerd radio amateur is (hf en morse) maar nooit radiopiraat is geweest....


hij werkt wel al 15 jaar of zo voor de lokale radio-omroep en nu al enkele jaren vast voor radio omroep venlo hahaha

zou het dan toch? :lol:
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Komt er ooit weer een uitbreiding van de 27mc kan ??

Berichtdoor cb1gwn » 20 jul 2009, 22:06

Als er wat veranderd dan moet dat uit europa/brussel komen.

De laatste uitbreiding am/ssb was geen succes. Ik heb nog nooit een nederlands station op am of ssb gehoord.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten