Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor Abt » 07 nov 2009, 11:56

Edje555 schreef:Hoe maak je 27mc weer populair ?

nou heel simpel dat maak je niet meer populair omdat mensen het simel weg ouderwets vinden en niet tegen een mobieltje of een computer met internet opweegd kwa mogelijkheden en gebruikers gemak.
De antenne is meestal al het hoofdprobleem, veel mensen zitten er niet op te wachten om een antenne van 5.50mtr in de tuin te plaatsen of laat staan op het huis zelf dus nemen ze een kleine antenne en na plaatsing en gebruik tot conclusie komen dat het matig werkt dus ook weer heel snel de deur uit wordt gewerkt,
De oude Garde word een ander verhaal, deze mensen zijn eigelijk niet voor niets gestopt , het Gallen muziek draaien ,knijpen en ruzie's die de voorgaande decenia's genoeg mensen heeft laten verdwijnen van de 27mc en hier nou niet een positieve ervaring aan hebben.
Verder is 27mc apparatuur nieuw erg duur vegleken met het kopen van een mobieltje en iets is een Hype of het is uit en 27mc zal nooit geen Hype meer worden zoals in de begin "80 jaren toen men geen andere comunnicatie middelen had voor in de auto dan een mobilifoon of een 27mc bakkie.
En van mij hoefd 27mc eigelijk niet meer zo poulair te zijn, hoe meer mensen erop komen des de groter de kans is dat er weer ruzie en galbakken op de freq komen, met name jongeren of nieuwlingen zijn niet altijd een aanwinst en dwars over je gesprek heen gaan zitten breken en verder ook geen geduld hebben om even te wachten op hun beurt.
en ja natuurlijk je moet het leren hoe je moet omgaan met 27mc maar geloof nou niet echt dat in deze tijd mensen nog geduld hebben of iets van een ander willen aannemen kwa gedragscode op 27mc.
27mc en amateurbanden zullen toch stilletjes aan uitsterven omdat het meeste overstapt naar digitaal communiceren en ook amateurs verdwijnen naar deze digimode via internet, analoog is gewoon uit en digitaal is in dankzij de computer en internet en zoiets heet technologoische ontwikkeling waar velen gebruik van gaan maken en de oude techniek achter zich laten.
Maar toch denk ik dat analoog niet geheel zal uitsterven omdat het in de geschiedenis maar teveel heeft bewezen dat het beter functioneerd dan digitaal bij calamiteiten of stroomstoringen , als UTMS en GSM masten uitvallen is er geen communicatie meer mogelijk maar analoog gaat verder op noodvoorzieningen zoals een accu en behoefd geen steunzenders met spraak en kan op eigen antenne en vermogen communiceren met een ander.
Veel mensen staan er niet bij stil als er een ramp gebeurd in nederland zoals in 1953 met de overstromingen in zeeland en deel zuidholland, stel dit senario herhaald zich bij een storm en alles staat blank, zullen de GSM en UTMS masten dan nog wel werken in die gebieden met het P2000 systeem ? internet en computers zullen uitvallen... waar is de communicatie dan ?
Ja en daar komen de zendamateurs en dergelijke met hun analoge zender weer aan tepas met accus en antennbes zullen zij dan weer het hart van communicatie gaan vormen.
klink erg overdreven maar noemand staat er bij stil dat het huidige digitale communicatie systeem van nu zeer kwetsbaar is bij een grootschalige ramp.

73's


Helemaal mee eens!
Abt
 

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 07 nov 2009, 13:26

Dat wat Ed aanhaalt klopt inderdaad..

Ik ben ook rond die tijd (+/- '85) begonnen met een bak thuis en heb daar een hoop plezier mee beleeft (zelfs nog een verkering voor 3 weken :lol: ) maar ook een tijd van een ruzie op de band waar ik niks mee te maken had maar wel de schuld van kreeg..
Dit liep zo uit de hand dat het op een gegeven moment klaar was voor mij.

Ook Arno kan dit beamen want bij hem lagen zijn autoruiten eruit op een gegeven moment,
en dat alles door een paar galbakken hier in de buurt.

Nu vindt ik het hier in de buurt vrij stil op de frequentie maar op het kanaal waar ik het meest ben te vinden is het wel gezellig.
Hè Edje555 :wink:

Wat Ed ook aanhaalt over digitale communicatie klopt helemaal,
C en P2000 is hèt speeltje van Binnenlandse Zaken maar blijkt in praktijk geen verbetering.
P2000 is wel stabieler in vergelijking tot C2000.

Misschien is het leuk om een topic aan te maken over digitale communicatie ?
Anders gaan we erg off topic hier :wink:
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor Columbus » 07 nov 2009, 17:11

quote: P2000 is wel stabieler in vergelijking tot C2000.

Ja duh...P2000 is dus gewoon tekstberichten in een digitale mode analoog verzenden. Gewoon pagen zeg maar. C2000 en P2000 kan je echt niet vergelijken met elkaar.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 07 nov 2009, 17:28

Columbus schreef:quote: P2000 is wel stabieler in vergelijking tot C2000.

Ja duh...P2000 is dus gewoon tekstberichten in een digitale mode analoog verzenden. Gewoon pagen zeg maar. C2000 en P2000 kan je echt niet vergelijken met elkaar.


Dat weet ik ook wel..
Maar analoog blijkt nu maar weer dat het betrouwbaarder is als digitaal.
En dat als het hele digitale speeltje plat ligt door een ramp of GRIP situatie de zendamateuren (Dares) de boel overnemen tot alles weer wel werkt.

En nu ga ik er niet meer offtopic over..
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor Abt » 02 dec 2009, 11:50

Edje555 schreef:Hoe maak je 27mc weer populair ?
Maar toch denk ik dat analoog niet geheel zal uitsterven omdat het in de geschiedenis maar teveel heeft bewezen dat het beter functioneerd dan digitaal bij calamiteiten of stroomstoringen , als UTMS en GSM masten uitvallen is er geen communicatie meer mogelijk maar analoog gaat verder op noodvoorzieningen zoals een accu en behoefd geen steunzenders met spraak en kan op eigen antenne en vermogen communiceren met een ander.
Veel mensen staan er niet bij stil als er een ramp gebeurd in nederland zoals in 1953 met de overstromingen in zeeland en deel zuidholland, stel dit senario herhaald zich bij een storm en alles staat blank, zullen de GSM en UTMS masten dan nog wel werken in die gebieden met het P2000 systeem ? internet en computers zullen uitvallen... waar is de communicatie dan ?
Ja en daar komen de zendamateurs en dergelijke met hun analoge zender weer aan tepas met accus en antennbes zullen zij dan weer het hart van communicatie gaan vormen.
klink erg overdreven maar noemand staat er bij stil dat het huidige digitale communicatie systeem van nu zeer kwetsbaar is bij een grootschalige ramp.

73's


Vind dit een hele goede !
Heeft de overheid hier wel eens aan gedacht ???

27 mc zal het enigste 'vrije' middel zijn om nog te kunnen communiceren !

-analoog, geen steunzenders,werkt altijd
-apparatuur is 12 volt, dat is overal nog beschikbaar bij 220 volt uitval.
-bereik is vele tientallen kilometers









-
Abt
 

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor knifeman » 02 dec 2009, 14:10

misschien een beetje off-topic, maar toen ik vorig jaar op project was in Polen, bleek dat zo goed als iedereen daar in zijn wagen een CB had. Die werd vooral gebruikt om verkeersinfo om te roepen als: pas op hier aan de afslag is het druk, of daar staat een flitsers, zelfs om plaats te vragen voor in te voegen ! was cool eigenlijk...
knifeman
 

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor Abt » 02 dec 2009, 14:30

knifeman schreef:misschien een beetje off-topic, maar toen ik vorig jaar op project was in Polen, bleek dat zo goed als iedereen daar in zijn wagen een CB had. Die werd vooral gebruikt om verkeersinfo om te roepen als: pas op hier aan de afslag is het druk, of daar staat een flitsers, zelfs om plaats te vragen voor in te voegen


Hier in Nederland doen wij dat met de nodige handgebaren :? om er daarna op los te slaan :( en soms schieten/steken

Helaas.
Abt
 

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor Wintertje » 02 dec 2009, 15:10

Pas dan maar op voor de knifeman :lol:
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor knifeman » 02 dec 2009, 15:10

bwa, weggaan zal 't nooit, ik kan je verzekeren dat als je in de woestijn zit en hulp nodig hebt, je heel blijk bent dat je een cb bijhebt !
knifeman
 

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor Ronnie » 02 dec 2009, 17:16

Het zal ook niet helemaal verdwijnen(wegtransport heeft er een hoop profijt van) maar het is nou eenmaal zo dat een mobieltje sneller is of contact te leggen, en men wil eigenlijk nooit moeite doen research te doen naar goed spul. Ik ben blij met mijn midland, hoop dat ik em snel kan gebruiken.
Ronnie
 

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor Abt » 02 dec 2009, 19:52

Nee verdwijnen zal het nooit.
In landen zoals Amerika en Canada zijn zat grote gebieden waar mobiele telefoons niet werken en CB hét communicatiemiddel is.
27Mhz golven komen over gebergten heen wat je met VHF niet lukt ook dat is een reden van de populariteit van CB in die landen.
En de truckers natuurlijk...
Abt
 

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor 19JP072 » 02 dec 2009, 22:36

knifeman schreef:misschien een beetje off-topic, maar toen ik vorig jaar op project was in Polen, bleek dat zo goed als iedereen daar in zijn wagen een CB had. Die werd vooral gebruikt om verkeersinfo om te roepen als: pas op hier aan de afslag is het druk, of daar staat een flitsers, zelfs om plaats te vragen voor in te voegen ! was cool eigenlijk...


In Polen loopt men over het algemeen 25 jaar achter...

Als ik aan die jaren '80 terugdenk, was het inderdaad erg gezellig. Ach, het gallen, Corry Konings draaien en knijpen hoorde er toch ook wel een beetje bij. Ik kon gerust uren luisteren naar mensen die elkaar de meest verschrikkelijke aandoeningen toewensten. Maar ook één van mijn eerste vriendinnetjes was een 27mc chick. Ik heb altijd wel het idee gehad dat het een beetje met golven komt. Maar zeker niet zo'n hype als begin jaren '80. Zoals al eerder op dit forum stond, destijds natuurlijk ook flink aangewakkerd door Amerikaanse films en series met de bak in de auto. Toen eenmaal de nieuwigheid er vanaf was, stonden de bakken massaal op de lokale "snuffelmarkt" te koop.

Tegenwoordig heeft de PC die functie overgenomen. Eerst wat het chatten, toen kwam hyven, en nu twittert iedereen. Ik denk eerlijk gezegd dat de 27mc bak op zichzelf niet meer zo interessant is. Maar ik denk dat ik wel een oplossing heb. Zorg ervoor dat 27mc bakken een USB poort krijgen en via de pc of laptop te bedienen zijn, en dat de microfoon van je pc als mike functioneert. Noem het cb-chat, en je hebt weer een nieuwe hype.

Afbeelding
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor DX-Power » 03 dec 2009, 01:01

Ik denk dat digitaal niet leuk zal zijn het gaat er juist om tuurlijk de conversatie maar ook heb je een goede modulatie hoe zijn je s punten en het is leuk zover mogelijk weg te komen. Met digitaal veranderd dit allemaal je hoeft geen moeite meer te doen wil je van enschede naar amsterdam praten. Het illegale aspect dat is wat mensen trekt of het net iets beter zijn of iets anders hebben dan een ander.
DX-Power
 

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor knifeman » 04 dec 2009, 11:35

19DX072 schreef:In Polen loopt men over het algemeen 25 jaar achter...


Ik vrees dat dat een grote misvatting is... integendeel zelfs...

Daar waar wij nog peperduur internet en telefoon betalen omdat alles over het koper moet gaan dat ze jaren geleden in de grond hebben gestoken en nog afbetaald wordt, hebben zij niks van koper liggen en doen alles draadloos en voor spotprijzen...

Hetgeen dat bij ons als 'nieuw' wordt beschouwd zoals videobellen, tv zien op je gsm, google latitude achtige toepassingen etc, gebruiken ze daar al langer dan 5 jaar... en daar heeft het internet de mobiele CB dus niet verdrongen... chatten in de wagen is immers wel wat moeilijker dan CBen :wink:

ik heb daar ook eens 3 dagen in 't ziekenhuis gelegen, kunnen ze hier nog een puntje aan zuigen !

nog een voorbeeld: managment van grote bedrijven bestaat daar meer dan 50% uit vrouwen, ... hoe lang proberen ze daar hier al voor te vechten?
knifeman
 

Re: Hoe kunnen we de 27mc weer populair maken ?

Berichtdoor PE7SK » 17 dec 2009, 10:37

Ik zou zeggen: Verbied het weer net als vroeger ! Iets wat niet mag is nl. veeeel leuker !
PE7SK
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten