27mhzband schreef:Dan stel ik mij de vraag Wimpie en 19RE000 over lijnbussen die je nooit hoort klagen over basis antenne met 4xx,xxxx mhz vhf frequentie?
Hoe komt het dan dat de openbare busvervoer ( lijnbussen ) al jaren met frequentiebanden tussen 400 MHZ-band en 430 MHZ gebruiken en daar wel heel goed kunnen zenden en ontvangen tot ongeveer 30 km a 40 km afstand? En die werken toch ook met een basis antenne ( hoofdkantoor... ) en die staat op ongeveer een 30 meter hoog en een klein antenne op de lijnbussen?
Als je nu een antenne versterker met Variabele Gain: -10dB to +20dB mag gebruiken op zo een pmr 446 mhz colinear 3 elementen gestapeld antenne, dan gaat dit ook een heel groot verschil moet maken? En als je dan nog een 5 watt walkie talkie of een 5 watt mobiele radio mag gebruiken, dan gaat dit ook een heel groot verschil moeten maken in de pmr 446 mhz wereld? Dan moet je toch gemakkelijk 15 km a 20 km kunnen zenden/ontvangen?
Want vroeger in de jaren 1980 tot de jaren 1990 konden wij als cb'ers ook niet verder dan 20 km a 25 km zenden en ontvangen als je een goedgekeurde cb toestel en antenne gebruikte!
In al jouw betogen merk ik dat jij allerlei zaken door elkaar blijft halen.
1) Lijnbussen zijn professionele gebruikers en die werken volgens andere normen.
Deze werken met 25 Watt en antennegain op Basispost wordt bepaald door BIPT omdat ze een bepaald gebied moeten bereiken. Ze willen zelfs niet verder komen omdat ze dan signalen van andere gebruikers gaan horen wat alleen maar
overlast geeft.
2) Nog eens: PMR446 is bedoeld voor portofoon gebruik en de wet schrijft nu een maal voor dat deze met vaste antennes uitgerust moeten zijn.
Je kunt dus wel dromen over externe antennes, 5 watt etc. maar dat is volkomen zinloos.
Zelfs als het toegestaan zou worden zitten die paar kanalen zo vol.
3) 27 MHz is bedoeld met externe antennes en PMR446 500 mWatt met vaste antennes!
4) 27 MHz voor lokaal verkeer haalt zo'n 25 km maar met condities ook Australië, Amerika etc.