Nu einde nl AM en na 2023 FM omroep stations

Voor al die 3M piraten.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Nu einde nl AM en na 2023 FM omroep stations

Berichtdoor cb1gwn » 16 sep 2014, 12:40

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... golf.dhtml

De Publieke Omroep (NPO) gaat helemaal stoppen met de AM-band, en wel per 15 september volgend jaar. De 200.000 mensen die nog altijd dagelijks naar NPO Radio 5 luisteren via de middengolf moeten dus op zoek naar een andere manier om de zender te ontvangen.

NPO-directeur Radio Jan Westerhof verklaart waarom: 'De bezuinigingen van het kabinet dwingen ons tot keuzen. En de verouderde zendmasten voor de AM zijn aan vervanging toe: dat is een dure operatie waarbij we onszelf afvragen of we dat nog wel moeten doen. We besparen 1,2 miljoen per jaar als we ermee stoppen'

Radio 5 is de laatste NPO-zender die nog op AM te beluisteren is. Volgens Westerhof zijn de hoge zendmasten die voor de middengolf worden gebruikt ook nog eens zeer milieuonvriendelijk. 'Ze verbruiken zeer veel electriciteit. Op jaarbasis kan liefst 3 miljoen kWh energieverbruik worden bespaard.'

Afscheid
Het doek valt dus definitief: de laatste groep vaste groep luisteraars, met name ouderen boven de 60 jaar, zal het komende jaar afscheid moeten nemen van de vertrouwde frequenties 747 AM en 1251 AM (Limburg). Daarna wordt het leeg op de middengolf. Alleen de religieuze zenders Groot Nieuws Radio (1008) en Radio Maria (675) zenden er dan nog op uit. Voor een dubbeltje kunnen geïnteresseerden straks nog altijd een frequentie kopen, maar die zullen dan wel opdraaien voor de vernieuwing van de masten. Grote kans dat dat niet meer gebeurt en dat ook die twee overgebleven stations de AM-band vaarwel moeten zeggen.

Tijdperk
Het betekent het einde van een tijdperk, waarbij vooral in de jaren vijftig en zestig mensen massaal naar AM-zenders luisterden: Hilversum 1 en 2 via onder meer 1008 AM, en later ook 'piraat' Veronica via 192 en 538. Vanaf de jaren zeventig kwam de omslag naar het kwalitatief veel betere FM.

Een mediacampagne moet de verstokte AM-fans wijzen op de alternatieven, zoals luisteren via de kabel, maar de NPO wijst vooral op de digitale opties. Zo zijn er de websites van de NPO, de verschillende radio-apps en het nieuwste paradepaard: Digital Radio+.

Westerhof: 'Onlangs is de voorlaatste fase afgerond van een nieuw landelijk netwerk. Nu kun je in het hele land buiten de deur digitale etherradio ontvangen via een DAB+-ontvanger. Die heb je vanaf enkele tientjes.' Maar de NPO-directeur erkent dat het inbouwen van een dergelijk apparaat in je auto nog wel behoorlijk prijzig kan zijn, 'maar dat zal snel beter worden'. 'Wij moeten als sector duidelijk maken wat de voordelen van digitale ontvangst zijn, waardoor het aanbod van apparaten zal groeien. En dat zal het dan ook goedkoper maken.'

Radio 5 op FM?
Toch is zo'n digitale slag voor veel ouderen wellicht nog een brug te ver. Waarom niet gewoon Radio 5 verhuizen naar de vertrouwde FM-band, daar waar de meeste radiozenders nog altijd met succes op te horen zijn? 'De FM-band zit al jaren overvol, daar is geen plek meer voor Radio 5.' De NPO heeft recht op vier van die FM-frequentiepakketten, waardoor Radio 5 en Radio 6 afvallen. De andere pakketten zijn voor commerciële stations. 'Tot zeker 2023 blijft de FM-band nog relevant, maar de overheid overweegt daarna met de FM te stoppen. Alles gaat digitaal en dat is ook de internationale tendens.'

Westerhof zegt absoluut geen last te hebben van nostalgische gevoelens. 'Ik zal er persoonlijk geen traan om laten, ik ben meer van de moderne radio, het meest interactieve en mobiele medium van allemaal.' Daarbij denkt Westerhof dat de omslag helemaal niet zo ingewikkeld is. 99 procent van de mensen heeft een kabelaansluiting, dus dat is de makkelijkste manier. Bovendien hebben veel ouderen een pc of een tablet. Kijk maar eens hoeveel opa's en oma's er actief zijn op Facebook.'
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Nu einde nl AM en na 2023 FM omroep stations

Berichtdoor 19-DT-170 » 16 sep 2014, 12:55

Grappig, Radio538 zend ook nog altijd uit op 891kHZ AM vanuit Hulsberg (Zuid-Limburg),
die vergeten ze te vermelden.
Ik luister ook zelden nog naar de middengolf, en ben voorstander van digitale radio (via satelliet/DAB+).
Alleen als je in het buitenland komt, en je wilt even naar Nederlandstalige radio luisteren dan is het wel een gemis..
Nu kun je dan nog afstemmen op een middengolf zender, dat zal straks niet meer gaan,
en de Nederlandse zenders worden in het buitenland nog niet in DAB+ uitgezonden.

Trouwens, in Nederland hoef je met al die PLC rommel, storende LED verlichting ed geeneens meer te proberen naar de middengolf te luisteren.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nu einde nl AM en na 2023 FM omroep stations

Berichtdoor president- mckinley » 16 sep 2014, 13:19

Als het sterk gecomprimeerde geluid van DAP+ de standaard wordt, laat mij dan de AM maar houden.
Rommel slijt men dan maar aan een ander, ik laat deze ronde aan me voorbij gaan.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Nu einde nl AM en na 2023 FM omroep stations

Berichtdoor 19-DT-170 » 16 sep 2014, 15:53

Ik heb zelf thuis een DAB+ ontvanger, en ik moet zeggen dat ik de kwaliteit niet slecht vind..
Lage tonen, maar ook hoge tonen komen prima door.
Het enige dat ik mis, is tijdens de stiltes, de ruis die ik van analoog gewend ben,
maar dat kan ik missen. Het is echt geluid met CD kwaliteit.
In het begin van het digitale TV tijdperk ( op satelliet ), toen waren er ook tegenstanders van digitaal.
Inmiddels heeft de digitale kwaliteit het gewonnen van de analoge.
Kijk jij maar eens op je full HD TV naar een analoge TV zender.. Wedden dat je vlug overschakelt naar digitaal?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nu einde nl AM en na 2023 FM omroep stations

Berichtdoor president- mckinley » 16 sep 2014, 17:11

Bij de gebruikte compressie is het lang geen CD geluid.
Het is zelfs nog slechter dan wat je bij FM hebt, maar idd geen ruis meer :D
De publieke omroep gebruikt 64kbps HE-AAC, en dat is ongeveer te vergelijken met een MP3'tje op 160kbps.
Bij de commerciële wordt nog minder gebruikt.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Nu einde nl AM en na 2023 FM omroep stations

Berichtdoor 19-DT-170 » 16 sep 2014, 17:32

Sorry, het zal best, ik kan geen verschil horen tussen FM en DAB+.
Als je naar de info kijkt, dan zie ik inderdaad ook dat er met 64kbps MP4 wordt uitgezonden.
In België wordt nog in DAB uitgezonden, 192kbps MP2 compressie.
Maar je bent een knappe als je het verschil hoort.
Ik hoor het iig niet.
Of je moet helemaal audiofiel zijn, met golden plated kabels van € 15,- de meter.
Maar ik zal je een geheim verklappen.. Ook daar hoor je het verschil niet..
Het enige verschil dat je denkt te horen, zit tussen de oren. :-)
Vooruitgang is nu eenmaal niet te stoppen, en dat is maar goed ook.
Trouwens, alle muziek wordt al een jaar of twintig gecomprimeerd opgeslagen.
Radiostations hebben overigens geen CD's meer,
die gebruiken ook allemaal gecomprimeerd opgeslagen muziek die wordt uitgezonden.
Het enige waar we vanaf moeten, dat zijn de compressors/limiters de worden ingezet op FM/AM,
om de maximale signaal/ruisverhouding te krijgen.
Die heb je voor digitaal niet nodig, sterker nog, die kunnen er voor zorgen dat het digitaal inderdaad
minder klinkt dan analoog.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nu einde nl AM en na 2023 FM omroep stations

Berichtdoor Abt » 16 sep 2014, 18:21

Dat veel media digitaal is geworden vind ik prima, zoals bij foto en video bijvoorbeeld. Hierbij heb je vele voordelen.
Maar bij radio vind ik het maar niks.
Het klinkt niet. Door de compressie klinkt alles erg vlak, er is totaal geen dynamiek meer in het geluid.
Het geluid wordt helemaal gladgestreken als het ware.
Net zoals op de kabel, veel stations klinken voor geen meter door de veel te sterke compressie die men toepast op het geluidsvolume en ook nog eens door het digitaliseren wordt er ook veel informatie weggelaten, net zoals bij mp3. (Een 128Kbps Mp3 klinkt ook erg vlak.)

De kortegolf banden hoeven van mij niet zo nodig digitaal, geef mij maar het lekkere analoge nostalgische AM geluid. Inclusief geknetter en gekraak.
Abt
 

Re: Nu einde nl AM en na 2023 FM omroep stations

Berichtdoor cb1gwn » 17 sep 2014, 22:36

ik heb ook een DAB+ radio en nog een oude DAB radio .
Toch hoor ik duidelijk verschil tussen analoog en de DAB+. Analoog wint ook hier.

Maar ja ik vind ook een LP fijner klinken dan een CD mits die op een goede draaitafel word afgespeeld (betere audio frequency range dan cd).

Het verschil tussen 160 en 256 of 320 kbps MP3 is goed te horen, klank is goed maar weinig dynamiek.
Het verschil tussen 256 en 320 is nauwelijks te horen..

Bekijk dit filmpje

Link


EN: What famous producers think about the Loudness Wars
Why Vinyl Sounds Better Than CD, Or Not
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken


Keer terug naar Piratenzenders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten