Het beleid en hulp topic

Post hier al je vragen en ideeën over dit forum.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Het beleid en hulp topic

Berichtdoor hullepim » 09 dec 2004, 19:18

Gebruiksregels van het CB-Forum


Zorg ervoor dat je nieuwe onderwerpen in de juiste rubriek plaatst.
  • Algemeen
    • Heb je iets te vertellen maar gaat het niet over 27Mc? Geen nood, dit kun je plaatsen in Slap ge-ouwehoer;
    • Verhalen die wel over 27Mc gaan, maar niet in een van de specifiekere subforums thuishoren, kun je plaatsen in ** dit zijn diverse plaatsen**;
  • Apparatuur
    • Al je technische vragen of tips over apparatuur kun je plaatsen in Apparatuur
  • Evenementen/Vossenjachten
    • Alles met betrekking tot vossenjachten, meetings en andere CB-evenementen kun je kwijt in het subforum Vossenjacht.
  • Vraag en Aanbod
    • Heb je nog wat oude (CB-)onderdelen in je schuur staan waar je vanaf wil, of ben je juist naar iets op zoek? Plaats een bericht in de rubriek Vraag en Aangebod.
  • Forum



Zoek voor je vraagt
  • het forum heeft een zoekfunctie, maak er gebruik van. Handig als je zo het antwoord vind, en op die manier voorkomen we dat er over dezelfde kwestie meerdere onderwerpen gaan lopen, wat het zoeken weer lastiger maakt, en op die manier krijg je zoveel mogelijk informatie over je vraag;
  • vind je een onderwerp dat gaat over jouw probleem, maar heb je toch nog vragen, maak dan geen nieuw onderwerp aan om verdere verduidelijking te vragen, maar stel je vragen in het gevonden onderwerp zodat alle informatie bij elkaar staat (onderwerpen worden gesorteerd op de tijd van de laatste reactie, dus hoe oud het onderwerp ook is, het komt weer helemaal bovenaan in de lijst te staan);
  • maak er ook weer geen sport van om vooral maar geen nieuw onderwerp aan te maken, als je niks kan vinden dat echt overeenkomt niet bang zijn om een nieuw onderwerp te beginnen.
hullepim
 

Berichtdoor hullepim » 21 sep 2006, 11:57

Post geen onderwerpen of reacties die:
  • over een onderwerp gaan dat al aan bod is gekomen (zie vorige punt);
  • hatelijkheden (flames) richting andere gebruikers bevatten (direct op slot, zie ook de gebruikersovereenkomst);
  • Racistische of discriminerend zijn. Mocht dit toch voorkomen word de gebruiker 1x gewaarschuwd. Bij het nogmaals overtreden van deze of een andere regel word het account geblokkeerd en verwijderd.
  • een bedrijf (al dan niet terecht) publiekelijk zwart maken*;
  • niet gerelateerd zijn aan het oorspronkelijke onderwerp (\"off-topic\", maak een nieuw onderwerp aan; deze regel is vrij flexibel in de chat-subforums). De moderators splitten eventueel posts over iets anders naar een eigen onderwerp, maar voorkomen is beter dan genezen;
  • weinig of niets toevoegen aan de discussie (zgn. me-too-reacties);
  • (in de technische rubrieken en andere topics waar een serieuze vraag gesteld wordt) geen bijdrage leveren aan de oplossing van het technische probleem of het beantwoorden van de vraag. Houdt het zakelijk en to the point, voor gezellige chat zijn de chat-forums beschikbaar;
  • onnodige hoeveelheden quotes bevatten (voor een topic-history kun je omhoog scrollen, gebruik alleen korte quotes om de context duidelijk te maken);
  • plaatjes van een andere site bevatten zonder hun toestemming (een URL opgeven is veel beleefder);
  • heel grote plaatjes bevatten, maximaal 640x480 pixels. Is het plaatje groter: verkleinen met een fotobewerkingsprogramma, of, in plaats van het plaatje in de pagina opnemen met een img-tag, een link plaatsen;


Post geen spam.
  • Spam is ondermeer (commerciële) advertenties, ongepaste of illegale berichten, en het \"flooden\" van het forum;
  • Spammers krijgen een schop onder hun kont en een lekker lange ban.


Maak geen overmatig gebruik van:
  • emoticons/smilies Smile Very Happy Sad Mad :O Razz >Smile OSmile;
  • enters en HOOFDLETTERS (iedereen wil graag aandacht en jij hebt er niet meer recht op dan een ander);
  • size-, b- en i-tags (voor respektievelijk grotere of kleinere letters, vette en cursieve tekst). Deze tags zijn bedoeld om nadruk te leggen op enkele woorden of zinnen in je post, niet om je post te versieren;
  • \"sterke taal\" (vloeken).


Zorg ervoor dat je avatar:
  • niet groter is dan 100 pixels breed en 100 pixels hoog;
  • niet groter is dan 8 kB;


Veel plezier op het CB-Forum!
  • Heb je problemen, post dan een bericht in het forum dat van toepassing is (na even gezocht te hebben natuurlijk). Er is altijd wel iemand die je kan helpen;
  • moderators zijn er om ieders bezoek plezieriger te maken, dus als je problemen hebt met een gebruiker die zich niet aan de regels houd, meldt dit dan aan een van de moderators.
hullepim
 

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:16

Breek je een van deze regels en wordt er bijvoorbeeld een van je posts op slot gezet of verwijderd, trek je dit dan niet direct persoonlijk aan. Om een en ander een beetje ordelijk te houden maar het voor de moderators ook geen dagtaak moet worden, wordt er vaak snel en kortaf opgetreden. Nogmaals, niet persoonlijk! Vraag je je af waarom een bepaalde maatregel is genomen, aarzel dan niet en vraag het de mods.

Aan de andere kant, in extreme gevallen kan besloten worden om een gebruiker niet langer toe te laten op het forum, al dan niet na een aantal waarschuwingen.
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:21

Login en registratie
Waarom kan ik niet inloggen?
Controleer allereerst je inloggegevens. Controleer of caps-lock aan staat. Kijk ook in je email of je geen activatie-e-mails hebt ontvangen van de forum software. Klopt dit alles, dan zou het zou kunnen zijn dat je gebanned bent. Is dat het geval, dan wordt dit gemeld tijdens het inloggen. In dat geval kan je het beste contact opnemen met de beheerder of webmaster van de site.

Waarom moet ik eigenlijk registreren?
Berichten plaatsen in de forums van het CB-Forum is voorbehouden aan geregistreerde gebruikers?? De reden hiervoor is dat we op deze manier enige controle hebben over wie wat post. Mochten zich ongeregeldheden voordoen, dan is het voor ons erg moeilijk, zo niet onmogelijk, om te achterhalen wie zich misdragen heeft. Bovendien wordt het door de verplichting te registreren lastiger om via geautomatiseerde scripts reclameberichten (\"spam\") op het forum te plaatsen.

Gelukkig biedt registratie ook voordelen voor jou. Zo kun je je eigen Avatar (user icon) gebruiken en wordt bijgehouden hoeveel berichten je hebt geplaatst, waar een rang aan toegekend wordt.

Het registreren bestaat uit het invullen van een gebruikersnaam, email en wachtwoord, de overige gegevens zijn optioneel. Let er wel op dat je een geldig e-mail-adres invult, dit wordt namelijk gebruikt om je je account-informatie toe te sturen. Zonder deze informatie kun je je account niet activeren.

Als laatste nog een tip: kies een niet te ingewikkelde gebruikersnaam. De naam wordt gebruikt om weer te geven wie je bent op de forum-pagina's, maar ook om je in te loggen. Je zult zo nu en dan deze naam moeten invullen en dan is het lastig als het ...~~::--??//PiEtJe\\??--::~~... is.

Maar wat voor naam moet ik dan kiezen?
Er blijft nog genoeg over natuurlijk. Je eigen (voor)naam is een goede optie. Je kunt ook je volledige naam gebruiken, maar houd er rekening mee dat dit een publieke website is die iedereen kan bekijken. Veel mensen kiezen er voor om een zogenaamde nickname te gebruiken, dat is wat anoniemer.

Waarom word ik automatisch uitgelogd?
Als je Log mij automatisch in niet aanvinkt bij het inloggen, dan wordt je na een bepaalde tijd uit veiligheidsoverwegingen weer uitgelogd. Indien je dat vakje wel aanvinkt blijf je ingelogd. Dit is echter niet aan te raden op een publieke PC op b.v. een universiteit of in een bibliotheek of Internetcafé.

Hoe kan ik vermijden dat mijn gebruikersnaam verschijnt in de online gebruikerslijst?
In je profiel staat een optie Laat niet zien dat je online bent. Indien je kiest voor ja ben je alleen zichbaar voor administrators en jezelf. Je wordt geteld als een verborgen gebruiker.

Ik ben mijn wachtwoord kwijt! Wat nu?
Geen paniek! De wachtwoorden kunnen niet achterhaald worden (de codering is eenrichtingsverkeer), wel kan er een nieuw wachtwoord aangemaakt worden. Om dit te doen ga je naar de pagina 'Inloggen' en daar klik je op Ik ben mijn wachtwoord vergeten, volg hierna de instructies. Er wordt een wachtwoord opgestuurd naar het e-mail-adres dat in je profiel staat.

Ik ben geregistreerd maar kan niet inloggen!
Kijk eerst na of je je juiste gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingegeven. Indien deze goed zijn, dan kan het zijn dat je account nog niet geactiveerd is. Indien je een email hebt ontvangen volg dan de instrukties. Als je geen email hebt ontvangen, ga dan voor jezelf na of je een geldig emailadres hebt ingevuld bij de registratie. Een reden waarom activatie nodig is, is de mogelijkheid om misbruik van naamloze inzendingen te vermijden.
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:22

Ik ben geregistreerd maar kan niet inloggen!
Kijk eerst na of je je juiste gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingegeven. Indien deze goed zijn, dan kan het zijn dat je account nog niet geactiveerd is. Indien je een email hebt ontvangen volg dan de instrukties. Als je geen email hebt ontvangen, ga dan voor jezelf na of je een geldig emailadres hebt ingevuld bij de registratie. Een reden waarom activatie nodig is, is de mogelijkheid om misbruik van naamloze inzendingen te vermijden. Indien je zeker bent van het emailadres, neem dan contact op met het beheer van het forum.

Ik heb me een tijd geleden geregistreerd maar kan nu niet meer inloggen?!
De meest aannemelijke redenen hiervoor zijn; je hebt een onjuiste gebruikersnaam of wachtwoord opgegeven (zoek de ze op in de email die je bij registratie hebt gekregen) of de administrator heeft je account gewist om bepaalde redenen. Je hebt mischien nooit iets gepost? Het is gebruikelijk voor forums om periodiek gebruikers te verwijderen die niets hebben gepost om de ruimte van de database te beperken. Probeer opnieuw te registreren en doe mee aan de discusies.

Hoe verander ik mijn instellingen?
Al je instellingen (indien je geregistreerd bent) zijn opgeslagen in de database. Om deze aan te passen, klik je de link Profiel, die te vinden is in het menu bovenaan elke pagina.

Kan ik mijn inlognaam veranderen?
Ja, dit kan je doen in je profiel.

Waarom kloppen de tijden die ik op het forum zie niet?
Je moet zelf de juiste tijdzone opgeven in je profiel. Voor Nederland is dit UTC* plus 1 uur in de winter (CET, Central European Time) en UTC plus 2 uur (CEST, Central European Summer Time) in de zomer. Let op: de instelling is dus anders in de zomer- en wintertijd, als je wil dat de tijd blijft kloppen na omschakeling naar zomer- of wintertijd zul je je tijdzone moeten aanpassen. Dit is een eigenaardigheid van de forum-software, hopelijk wordt dit in de toekomst aangepast. Natuurlijk kun je je profiel alleen aanpassen als je een geregistreerd gebruiker bent. Dit is dus een mooi moment om je te registreren, als je dat nog niet hebt gedaan.
*: UTC: Universal Time Control, ook wel Greenwich Mean Time genoemd.

Kan ik het forum ook in het Engels of een andere taal instellen?
De voertaal van dit forum is Nederlands, aangezien verreweg de meeste gebruikers van het forum de Nederlandse taal spreken.

Hoe kan ik een afbeelding onder mijn gebruikersnaam zetten?
Er kunnen twee afbeeldingen staan onder een gebruikersnaam bij het bekijken van posts. De eerste is een afbeelding die afhangt van je rang. Afhankelijk van het aantal berichten dat je op het forum hebt geplaatst krijg je een bepaald aantal 'S-punten\".

Onder de rang-afbeelding staat een grotere afbeelding, die Avatar genoemd wordt. Deze is persoonlijk voor elke gebruiker en kun je instellen in je profiel. Hiervoor moet je een plaatje van het juiste formaat op je computer hebben, en de locatie hiervan opgeven in je profiel.

Hoe kan ik mijn rang aanpassen?
Normaal gesproken kan dit niet (rangen verschijnen onder je gebruikersnaam in topics en je profiel). De rangen worden gebruikt om aan te geven hoeveel berichten je hebt gemaakt en om sommige gebruikers aan te duiden, bijv. moderators en administrators kunnen een speciale rang hebben. Misbruik het forum niet door onnodige posts te maken om zo sneller van rang te verhogen. Dit heeft geen zin, omdat een moderator of administrator in dat geval gewoon je aantal posts verlaagd.
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:22

Gebruik van het forum
Hoe post ik een onderwerp in een forum?
Dat is heel eenvoudig. Klik op de overeenstemmende knop in het forum of topic scherm. Je zult je wel moeten registreren om te kunnen posten, de beschikbare mogelijkheden staan in een lijst onderaan het forum- en onderwerp-scherm (Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen, Je mag reacties plaatsen, enz.)

Waarom zijn er zo weinig mensen die hun berichten netjes met een aanhef beginnen en eindigen met een groet?
Wij als bakkenisten onder elkaar groeten elkaar natuurlijk voortdurend Daarom is het niet nodig om dit nog eens expliciet te doen. Aanhef en groet weglaten scheelt weer schermruimte. Een uitzondering vormt het eerste bericht in een onderwerp. Veel mensen vinden het toch prettig om hier een aanhef in te zetten.

Hoe kan ik een bericht bewerken of wissen?
Indien je geen beheerder of moderator bent dan kan je enkel je eigen berichten bewerken of wissen. Je kan een bericht bewerken door te klikken op de edit knop van de te wijzigen post. Indien er al iemand geantwoord heeft op je bericht dan zal er een kleine tekst aan je bericht toegevoegd zijn waneer je teruggaat naar het onderwerp. Deze geeft het aantal keer dat je je bericht bewerkt hebt aan. Dit gebeurt niet wanneer nog niemand heeft geantwoord en ook niet als moderators of administrators de post bewerkt hebben (zij zouden een bericht moeten nalaten wat ze hebben aangepast en waarom).

Het is gebruikelijk om, als je je bericht bewerkt, aan te geven wat je hebt veranderd tussen blokhaken. Dit kan een toevoeging aan het eind van het bericht zijn, of je kunt de aanpassingen zelf tussen blokhaken zetten. Merk op dat normale gebruikers geen berichten kunnen wissen zodra erop geantwoord is.

Hoe kan ik een signature/onderschrift/handtekening toevoegen aan mijn post?
Om een onderschrift toe te voegen aan een post moet je er eerst een aanmaken, dit kan je doen via je profiel. Bij het maken van een post geef je met het vinkje Onderschrift gebruiken aan of aan deze post je onderschrift moet worden toegevoegd. In je profiel kun je aangeven wat de standaardinstelling voor dit vinkje moet zijn.

Steeds maar dat forum controleren... Kan ik geen seintje krijgen als er een antwoord op mijn bericht is?
Ja, dat kan. Als je een nieuw onderwerp begint, heb je de mogelijkheid aan te geven of je een email wilt ontvangen als er iemand een reactie op je bericht plaatst. Vink de optie Waarschuwen via mail als er een reactie komt op dit bericht aan bij het maken van het nieuwe onderwerp als je van deze mogelijkheid gebruik wilt maken.

Je kan dit ook nog achteraf doen, door op de link \"Dit onderwerp volgen\" te klikken die onderaan de pagina staat. Volg je een onderwerp, dan staat er in plaats van deze link \"Dit onderwerp niet meer volgen\" om de e-mailtjes te stoppen.

Zo, mijn vraag is beantwoord, kan een mod nu mijn topic even op slot zetten?
Nee We zetten topics op slot als daar een specifieke reden voor is, zoals bepaalde overtredingen van de forumregels. Voor de rest laten we topics open staan, om de mogelijkheid open te houden voor anderen om in de toekomst nog reacties te kunnen plaatsen, bijvoorbeeld om verdere opheldering te vragen. Bovendien zetten we in de Vraag en Aanbod-forums topics op slot zodra de advertentie van de eerste post voldaan is.
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:22

Onderwerptypes
Wat zijn mededelingen?
Er zijn twee soorten mededelingen, gewone mededelingen en belangrijke mededelingen. Beide mededelingen bevatten informatie voor iedereen die de rubriek waarin ze verschijnen leest. Mededelingen zullen altijd bovenaan de onderwerpenlijst staan. Belangrijke mededelingen worden bovendien op iedere pagina van een onderwerpenlijst herhaalt. Mededelingen bevatten meestal belangrijke informatie en zou je zo snel mogelijk moeten lezen. Voor mededelingen die voor alle gebruikers van het forum van belang zijn is er een apart subforum Mededelingen. Zorg ervoor dat je posts hierin altijd leest.

Wat betekent \"Op slot\" bij een onderwerp?
Afgesloten onderwerpen zijn vergrendeld door de forum moderator of board administrator. Je kan niet antwoorden op afgesloten onderwerpen en elke poll die dit onderwerp bevat is automatisch beëindigd. Onderwerpen kunnen om verschillende redenen afgesloten worden. Het kan bijvoorbeeld een mededeling zijn die de moderators overzichtelijk willen houden, zonder reacties van gebruikers. Of het kan een onderwerp zijn dat al eens aan de orde is gekomen. Om te voorkomen dat informatie verspreid raakt over meerdere onderwerpen wordt dan het nieuwste onderwerp op slot gezet. We doen dat alleen als er ook links zijn geplaatst naar een bestaand onderwerp, anders zit je natuurlijk vast.

Wat is een poll?
Een poll is een soort opiniepeiling. Er wordt een vraag gesteld, waarna het mogelijk is om een van een vast aantal antwoorden te kiezen. Daarnaast kun je net als in een gewoon onderwerp reacties plaatsen, om bijvoorbeeld je keuze toe te lichten. Heb je eenmaal gestemd, dan kun je zien hoeveel mensen voor elk van de antwoorden gekozen hebben.

Kan ik ook zelf polls maken?
Ja, dat kan. Als je een nieuw bericht maakt kan je onderin een poll toevoegen.

Waarom kan ik niet stemmen in een poll?
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen stemmen in een poll. Indien je geregistreerd bent en nog steeds niet kan stemmen heb je waarschijnlijk niet de nodige toegangsrechten.

Opmaak
Kan ik opmaak gebruiken, zoals vette of cursieve tekst?
Ja, dat kan, met BBCode.

Wat is BBCode?
BBCode is vergelijkbaar met HTML. Het is bedoelt om opmaak aan je berichten toe te voegen, zoals vette of cursieve tekst en genummerde lijsten. Omdat er nogal wat mogelijkheden zijn met BBCode is hiervoor een aparte FAQ opgesteld. Volgt nog

Kan ik HTML gebruiken?
Het is niet mogelijk om HTML te gebruiken. Voor opmaak van je berichten kun je gebruik maken van BBcode.

Wat zijn smilies?
Smilies, of emoticons zijn kleine grafische afbeeldingen die gebruikt kunnen worden om bepaalde uitdrukkingen of gevoelens te tonen met een klein plaatje, dat meestal een gezichtje voorstelt. Bijvoorbeeld in E-mail kan dit door enkele tekens te combineren, bijv. een dubbele punt en een haakje sluiten betekent blij of grapje (probeer het maar eens te typen, dan zie je wel wat we bedoelen), dubbele punt en haakje openen betekent triest. Op het forum worden deze codes vervangen door een echt plaatje. De volledige lijst van emoticons kan je zien op het postformulier. Probeer niet teveel smilies te gebruiken in je posts, ze kunnen een bericht al snel onleesbaar maken en een moderator kan beslissen de smilies te verwijderen of het bericht in zijn geheel te verwijderen.
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:22

Kan ik afbeeldingen plaatsen?
Je kan inderdaad afbeeldingen opnemen in je berichten. Wat echter niet kan is een afbeelding plaatsen die je op je eigen PC hebt staan, de afbeelding moet toegankelijk zijn via Internet. Je kan een link plaatsen naar een afbeelding op een publiek toegankelijke web server, bijv. http://www.een-onbekende-plaats.net/mijn-foto.gif. Om de afbeelding te tonen gebruik je BBCode [img] tag. Meer informatie hierover kun je vinden in de FAQ BBCode.

Een upload-mogelijkheid voor foto's (zodat je ook foto's van je eigen PC kunt plaatsen) zal waarschijnlijk niet toegevoegd worden. De reden hiervoor is dat foto's veel opslagruimte nodig hebben en het CB Forum niet de mogelijkheid heeft deze ruimte ter beschikking te stellen.

Als je geen eigen webruimte hebt, dan zijn er meerdere manieren om je foto's online te zetten. Je kunt een groep aanmaken bij http://groups.msn.com, of je foto's uploaden bij een speciale fotodienst zoals http://www.photobucket.com/, http://www.imageshack.us/ of http://picserver.student.utwente.nl/.

Ik heb een foto geplaatst, maar mensen zeggen dat ze hem niet zien. Hoe kan dat?
Veel aanbieders van gratis webruimte maken het onmogelijk om plaatjes vanaf een pagina te laden die niet op hun eigen servers staat (voorbeelden zijn MSN groups, Geocities, etc.). Als je zelf de betreffende pagina al eens bezocht staat de foto in de cache van je browser en zal deze daarom niet opvragen bij de betreffende server. Die hem dan dus ook niet meer kan weigeren. Daarom zul je zelf de foto wel zien (waardoor je dus niet direct doorhebt dat er een probleem is), maar mensen die de foto nog niet eerder geladen hebben zullen bot vangen bij de andere server.

Persoonlijke berichten
Wat zijn persoonlijke berichten?
Het forum heeft een mogelijkheid om berichtjes achter te laten voor individuele gebruikers. Een soort e-mail, maar dan opgeslagen op het forum. Het wordt ook vaak PM (personal message) genoemd. Alle mogelijkheden die je hebt in een normale forum-post heb je ook in een PM.

Hoe kom ik bij mijn persoonlijke berichten?
Bovenaan het forum, in het menu, staat een link. Heb je geen nieuwe berichten, dan staat er Je hebt geen nieuwe berichten. Je kunt wel op deze link klikken om bij de mailbox te komen. Heb je wel ongelezen berichten, dan verandert de link bijvoorbeeld in Je hebt 1 nieuw bericht.

Hoe weet ik of ik nieuwe berichten heb?
Er zijn een aantal manieren waarop je op de hoogte gesteld kan worden dat er een nieuw bericht in je inbox staat. Standaard staan deze aan, maar je kan ze in je profiel uitzetten.

De eerste manier is een popup-schermpje dat omhoog komt zodra je een nieuw bericht hebt. De tweede manier is een e-mail die naar je normale mailadres wordt gestuurd om je te vertellen dat je een nieuwe PM hebt. Als laatste is er natuurlijk nog de link in het menu. Die is er altijd en kan niet uitgezet worden.

Gebruikersrang en Groepen
Wat zijn Administrators?
Administrators zijn mensen met het hoogste controle niveau over het forum. Deze mensen hebben controle op alle facetten van het forum zoals permissies, bannen van gebruikers, aanmaken van gebruikersgroepen of moderators, enz. Zij hebben ook moderator toegang tot alle rubrieken.
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:23

Wat zijn Moderators?
Moderators zijn personen die individuele rubrieken volgen en in het oog houden dat alles goed verloopt. Zij hebben het vermogen om posts te bewerken, te wissen of te vergrendelen, ontgrendelen, verplaatsen, wissen en splitsen in het forum waar zij moderator van zijn. De belangrijkste taak van moderators is in het oog houden dat er niet off-topic (afwijken van de topic) wordt gegaan en dat er geen lasterpraat wordt gepost.

Wat doet die s-meter bij mijn naam?
De s-meter is afhankelijk van je gebruikersrang; hoe meer berichten je hebt geplaatst, hoe hoger je rang wordt en hoe hoger het signaal is.

Kom op, wat zegt het nou hoeveel berichten iemand gepost heeft?
Op zich niet zoveel. Verbind dus ook niet teveel waarde aan de gebruikersrangen, het is meer een grapje dan wat anders.

Wat zijn Gebruikersgroepen?
De administrators kunnen gebruikersgroepen aanmaken waar individuele gebruikers lid van gemaakt kunnen worden. Elke gebruiker kan lid zijn van meerdere groepen en elke groep kan andere toegangsrechten krijgen. Dit maakt het gemakkelijk voor de administrators om verschillende gebruikers als moderators van een forum te maken, toegang te verlenen aan een privé-forum, enz.

Hoe kan ik lid worden van een gebruikersgroep?
Om lid te worden van een gebruikersgroep klik je op de gebruikersgroepen-link bovenaan de bladzijde, je kan dan alle gebruikersgroepen zien. Niet alle groepen hebben open toegang, sommige zijn gesloten en andere hebben mischien verborgen lidmaatschap. Als de groep open is kan je een aanvraag tot toetreding doen door te klikken op de overeenstemmende knop. De gebruikersgroepvoorzitter moet uw aanvraag goedkeuren en kan je eventueel vragen waarom je lid wilt worden van de groep.

Hoe kan ik een voorzitter van een gebruikersgroep worden?
Gebruikersgroepen worden aangemaakt door de board admin en hij kiest ook een groepsvoorzitter.

Privé-berichten
Ik kan geen privé-berichten versturen!
Hier zijn drie mogelijke oorzaken voor; je bent niet geregistreerd en/of niet ingelogd, de administrator heeft privé-berichten uitgeschakeld voor het gehele forum of de board administrator heeft jouw recht om berichten te verzenden opgeheven. Is dit laatste het geval, dan zou je de administrator moeten vragen waarom.

Ik krijg steeds ongewenste privé-berichten!
Informeer de administrator door hem een kopie van het bericht te sturen. Hij zal dan actie ondernemen.

Ik heb spam of beledigende e-mail gekregen van iemand van dit board!
We vinden het spijtig dit te horen. Stuur een e-mail naar de board administrator met een volledige kopie van de email die je ontvangen hebt, het is heel belangrijk dat deze ook de headers bevat (deze geven details van de gebruiker die de email heeft gezonden). De administrator zal nu voor zover mogelijk actie ondernemen.

phpBB 2 vragen
phpBB? Wat is dat?
In tegenstelling tot de rest van de site is het forum niet in eigen beheer ontwikkeld. \"Onder de motorkap\" werkt phpBB 2, wat staat voor PHP Bulletin Board. Meer informatie hierover vind je op http://www.phpbb.com.
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:23

Waarom is onderdeel X niet beschikbaar?
Hoewel phpBB 2 een erg uitgebreid pakket is, blijven er altijd zaken te wensen over. Als je iets mist kun je allereerst op de site phpbb.com kijken of hetgeen je mist misschien in de vorm van een mod al beschikbaar is. Ook kun je eventueel nagaan of het misschien op stapel staat voor de volgende versie van de software. Eventueel kun je het ook op dit forum bediscussiëren, in het subforum Forum Algemeen. Als je een idee hebt voor phpBB, stuur dat dan alsjeblieft niet naar het forum op phpbb.com. De Groep gebruikt SourceForge om nieuwe ideëen te administreren.

Wie moet ik raadplegen i.v.m. misbruik en/of legale zaken met betrekking tot dit forum?
Je kunt hiermee terecht bij de adminstrator van het forum. Merk op dat de phpBB Groep absoluut geen controle heeft en niet verantwoordelijk is voor wie, waar en waarom dit board is gebruikt. Het is zinloos de phpBB Groep te raadplegen i.v.m. met elke zaak niet rechtstreeks verbonden aan de phpbb.com website of de software van phpBB zelf. Indien je een e-mail stuurt naar de phpBB Groep over een derde partij die deze software gebruikt kan je kort of helemaal geen antwoord verwachten.

Voor de rest
Mijn vraag wordt niet beantwoord in deze FAQ. Wat nu?
Raadpleeg allereerst de zoek-functie van het forum, om te kijken of iemand al eens dezelfde vraag heeft gesteld. Daarna ben je natuurlijk welkom om je vraag gewoon te stellen in het forum.

Volgens mij klets je maar wat, daar klopt niks van. Waar kan ik dat kwijt?
In het subforum \"Helpdesk\". kan je alle feedback over deze FAQ kwijt.

Waarom staat de vraag \"...\" niet in de FAQ?
Misschien is die wel vergeten Als je denkt dat er iets mist in de FAQ kun je dat ook melden in \"Helpdesk\".
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:24

Introductie
Wat is BBCode?
Met BBCode kun je opmaak toevoegen aan je posts. Vette of cursieve tekst, andere formaat tekst, plaatjes, etc. BBCode is een soort versimpelde HTML. Je kan BBCode aan en uit zetten in het formulier waarmee je een bericht maakt. Net als HTML maakt BBCode gebruik van tags, alleen zijn deze bij BBcode ingesloten in rechte haken ([ en ]) in plaats van punthaken (< en >, zoals bij HTML). BBcode kan direct ingetypt worden of met behulp van de knoppen boven het invulveld in het post-scherm worden ingevoegd. Welke methode je ook gebruikt, het is zowiezo nuttig deze gids door te nemen.

Waarom BBCode, er zijn toch ook knopjes als B en i als ik een post maak?
Eigenlijk zijn die knopjes niks meer dan een hulpmiddel om de codes in te voegen. Je zal ook zien dat als je de knop indrukt, er dan een BBCode wordt ingevoegd maar dat de tekst op zich niet veranderd. Daarbij wil dat nog wel eens mis gaan, zodat de code bijvoorbeeld niet op de goede plaats terecht komt. Daarom is het (als je tenminste opmaak wil gebruiken en plaatjes wil plaatsen) toch belangrijk om een beetje te begrijpen hoe BBCode werkt, ook als je die knopjes gebruikt.

Tekstopmaak
Vette, cursieve of onderstreepte tekst maken
BBCode heeft tags die het mogelijk maken om snel de basisstijl van je tekst aan te passen. Dit kan op de volgende manier:

Om een deel van de tekst in het vet te tonen plaats je die tussen b-tags. Voorbeeld:
Code: Selecteer alles
[b]Hallo[/b]

wordt Hallo

Voor onderstreepte tekst gebruik je u-tags. Voorbeeld:
Code: Selecteer alles
[u]Goede Morgen[/u]

wordt Goede Morgen

Voor cursieve tekst, tenslotte, gebruik je i-tags. Voorbeeld:
Code: Selecteer alles
Dit is [i]Geweldig![/i]

wordt: Dit is Geweldig!


De grootte aanpassen
Om de grootte van een tekst te wijzigen gebruik je de volgende tags (vergeet niet dat de lezer van je bericht in het algemeen niet dezelfde browser of hetzelfde systeem heeft en er dus verschillen kunnen zijn in hoe het er precies uitziet):

De grootte van een tekst aanpassen doe je met de size-tag. De waarde die aan de tag meegegeven moet worden is de grootte in pixels, beginnend bij 1 (zo klein dat je het zelfs niet ziet) tot 29 (zeer groot). Bijvoorbeeld:
Code: Selecteer alles
[size=9]klein[/size]

wordt klein
en:
Code: Selecteer alles
[size=24]GROOT![/size]

wordt GROOT!


Ga alsjeblieft spaarzaam met deze mogelijkheid om, met name grote letters.

Kleurgebruik
Je kan je tekst een kleurtje mee geven. Op dit forum zijn de volgende kleuren te gebruiken:
Code: Selecteer alles
[color=darkred]donkerrood[/color]

geeft donkerrood
Code: Selecteer alles
[color=red]rood[/color]

geeft rood
etc..

Kan ik verschillende tags combineren?
Jazeker kan dat. Bijvoorbeeld om iemands aandacht te trekken kan je schrijven:
Code: Selecteer alles
[size=18][b]ZIE JE ME!?![/b][/size]

dit geeft als resultaat ZIE JE ME!?!
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:24

Vergeet niet te controleren of alle tags ook weer gesloten zijn. Het volgende is bijvoorbeeld niet juist:
Code: Selecteer alles
[b][u]Dit is verkeerd[/b]


Ook moeten de tags in de juiste volgorde afgesloten worden; wat als laatste wordt geopend moet als eerste weer gesloten worden). Het volgende voorbeeld is bijvoorbeeld niet juist (de gebruikte tags worden later nog behandeld):

Code: Selecteer alles
[url=http://www.cbforum.nl] >
[img]http://www.cbforum.nl/templates/subSilver/images/logo_phpBB.gif[/url][/img]

(> Niet typen, is om de regel af te breken)

De [img]-tag moet afgesloten worden voordat de [url]-tag afgesloten wordt. Juist is:

Code: Selecteer alles
 [url=http://www.cbforum.nl] >
[img]http://www.cbforum.nl/templates/subSilver/images/logo_phpBB.gif[/img][/url]

(> Niet typen, is om de regel af te breken)

Het resultaat hiervan, als voorproefje op de rest van de FAQ:
Afbeelding
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:24

Quoten (aanhalen) en niet-proportionele tekst
Tekst aanhalen in antwoorden (quoten)

Je kunt tekst van een ander aanhalen met de quote-tags. Er zijn twee manieren om een tekst aan te halen, met of zonder een referentie.

Waneer je de Quote-functie gebruikt om op een post te antwoorden op het forum zal je zien dat de tekst van het bericht is toegevoegd in het invulscherm voor je nieuwe bericht, in een Code:
Code: Selecteer alles
[quote=""][/quote]

blok. Meer "magie" zit er niet achter, als je dit allemaal zelf intypt krijg je precies hetzelfde effect. Klikken op is niet meer dan een handigheidje.

Gebruik van de quote-tags in deze vorm, met een = en aanhalingstekens, geeft je de mogelijkheid om een aanhaling te maken naar een persoon, maar ook naar andere zaken, zoals een website. Om bijvoorbeeld een stuk tekst van Mr. Blobby aan te halen:
Code: Selecteer alles
[quote="Mr. Blobby"]Hier komt Mr. Blobby zijn tekst[/quote]

Dit is het resultaat:
Mr. Blobby schreef:Hier komt Mr. Blobby zijn tekst

Er wordt automatisch "Mr. Blobby schreef:" bij de quote geplaatst. Merk op dat je de naam die je aanhaalt tussen aanhalingstekens (") moet plaatsen, deze zijn niet optioneel.

Bij de tweede methode verwijs je niet naar een persoon of instantie die je aanhaalt. Je laat de naam helemaal weg:
Code: Selecteer alles
 [quote]Een niet nader te noemen persoon schreef dit.[/quote]

Dit geeft:
Een niet nader te noemen persoon schreef dit.


Nog een laatste opmerking over het gebruik van de quote-functie: maak er welbewust gebruik van. Als je reageert op een post in hetzelfde onderwerp, dan is het vrijwel zeker overbodig om de hele post te quoten; de post is immers in hetzelfde onderwerp na te lezen. Knip het quote-blok bij om een specifieke opmerking eruit te lichten waarop je reageert. Als je al een quote nodig hebt.

Weergeven van data met een niet-proportioneel lettertype
Voor sommige tekst, zoals computer-code, kan het nuttig zijn om de tekst weer te geven met een niet-proportioneel lettertype. Het standaard lettertype is proportioneel, wat betekent dat niet alle karakters even breed zijn (een 'm' is breder dan een 'l'). Een bekend niet-proportioneel lettertype is Courier (dit is bijvoorbeeld het lettertype dat gebruikt wordt in de schermen "Nieuw bericht" en "Bewerk bericht" op dit forum - het doet denken aan de letter van een ouderwetse typemachine). Om tekst weer te geven in een niet-proportioneel lettertype moet je de tekst tussen code-tags plaatsen. Voorbeeld:
Code: Selecteer alles
[code]echo "Dit is ingewikkelde computercode";[/code]

Alle aangebrachte opmaak m.b.v. spaties en dergelijke binnen de code-tags zal zijn behouden waneer je de tekst later bekijkt.
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:25

Een bijkomend voordeel is dat BBcode binnen code-tags niet uitgevoerd wordt. Je kunt zo dus in een forum-post weergeven wat voor BBcode je moet gebruiken om een bepaald effect te verkrijgen.

Het resultaat van het gebruik van deze tag kun je door deze hele FAQ zien, want alle voorbeelden maken er gebruik van.

Lijsten maken
Een niet geordende lijst maken
BBCode ondersteunt twee soorten lijsten, ongeordend en geordend. Deze zijn in principe hetzelfde als hun HTML equivalenten.

In een ongeordende lijst wordt elk item in je lijst vooraf gegaan door een bolletje. Om een ongeordende lijst te maken gebruik je de list-tags om de lijst af te bakenen en [*] om elk item aan te duiden . Om bijvoorbeeld je favoriete kleuren op te sommen gebruik je:
Code: Selecteer alles
[list]
[*]Rood
[*]Blauw
[*]Geel
[/list]

Dit maakt de volgende lijst:

  • Rood
  • Blauw
  • Geel



Een geordende lijst maken
De tweede soort lijst, een geordende lijst, kent volgorde toe aan de items met behulp van een voorvoegsel. Je geeft in de openingstag aan of alle items voorafgegaan moeten worden door een nummer of door een letter. Net als bij een ongeordende lijst duid je de items aan met [*] (je hoeft dus niet zelf de nummers toe te voegen, dit gaat automatisch). Voorbeeld:
Code: Selecteer alles
[list=1]
[*]Ga naar de winkel
[*]Koop een nieuwe computer
[*]Mischien ook een printer
[/list]



maakt het volgende:

  1. Ga naar de winkel
  2. Koop een nieuwe computer
  3. Mischien ook een printer


En nog een voorbeeld van een lijst, maar nu genummerd met letters:
Code: Selecteer alles
[list=a]
[*]Het eerst mogelijke antwoord
[*]Het tweede mogelijke antwoord
[*]Het derde mogelijke antwoord
[/list]

wordt

  1. Het eerst mogelijke antwoord
  2. Het tweede mogelijke antwoord
  3. Het derde mogelijke antwoord
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Berichtdoor administrator » 21 sep 2006, 19:25

Links aanmaken
Link naar een andere site
Met BBcode kun je op een aantal manieren links maken naar een andere site.

De makkelijkste manier van het maken van een link naar een andere site heet Magic Links. Als het forum een woord ziet dat begint met www. dan neemt het aan dat dit een verwijzing is naar een website en maakt er automatisch een link van. Het \"http://\" aan het begin mag je weg laten. Ik type nu http://www.phpbb.com en verder niks; het forum heeft er een link van gemaakt naar de site van de makers. Begint de site niet met http://www., dan zul je het forum een handje moeten helpen door http:// ervoor te zetten. Soms gaat het dan nog niet goed, omdat er bijvoorbeeld karakters bij de link worden betrokken die er niet bij horen. Je kunt het forum dan nog verder helpen door gebruik te maken van de url-tag:
Code: Selecteer alles
[url]http://www.phpbb.com[/url]

In dat geval mag \"http://\" niet weggelaten worden. Het resultaat hiervan is zoals je zou verwachten:
http://www.phpbb.com

De meest geavanceerde manier om links te maken maakt gebruik van de andere vorm van de url-tag. Je zet hierbij de URL zelf binnen de tag, en typt een willekeurig woord of zin tussen de tags, waarvan de link wordt gemaakt. Om een link te maken naar naar phpBB.com, kun je bijvoorbeeld dit doen:
Code: Selecteer alles
[url=http://www.phpbb.com/]Bezoek phpBB![/url]

Dit maakt de volgende link: Bezoek phpBB!
Alle links die phpBB aanmaakt zijn van het type die een nieuw venster openen voor de link. Op die manier kan de lezer het forum blijven lezen. Zoals met alle BBCode tags kan je allerlei tags gebruiken als link, zoals img (zie volgend onderwerp), b, enz.


Een klikbaar e-mail adres opnemen
In de meeste gevallen herkend het forum een e-mail adres automatisch. Er wordt een link van gemaakt waar je op kunt klikken om je e-mail programma te openen. Ook hierbij kan het in sommige gevallen nodig zijn om het forum een beetje te helpen. Hiervoor maak je gebruik van email-tags:
Code: Selecteer alles
[email]nie.mand@domein.adr[/email]

wat hetvolgende weergeeft:
nie.mand@domein.adr
administrator
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 nov 2004, 22:13

Volgende

Keer terug naar Helpdesk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten

cron