Erik

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Erik

Berichtdoor deferik » 27 aug 2011, 00:51

Halloo,ik ben Erik en ben een echte nieuwe in de cb wereld! Ik heb een maand geleden een "Precident Harry2" gekocht.Ik heb deze in mijn Defender geplaats. Soms ga ik met mijn broer terijn rijden en het was nogal lastig zonder cb,of we moesten uitsappen of effe bellen per gsm om te weten of we op de goeie weg zijn enz... Mijn broer had al een bakie en dus heb ik besloten om er ook maar een te halen en het is inderdaad veel gezelliger,veiliger en goedkoper om zo met mekaar te praten. Ik heb de antene op een ijzer plaatje gemonteert dat vasthangt op het dak,ik heb goed kontact ondanks ik niet een SWR meter gemeten heb!
Als er iemand in de omgeving is van Grimbergen (Belgie) of omstreken laat dan eens iets weten op de cb en kunnen we een babbelke slaan....
deferik
 

Re: Erik

Berichtdoor Abt » 27 aug 2011, 01:30

Welkom Erik in de wereld van de 27Mhz!
Het is zéér aan te raden om je SWR op te meten, als de SWR te hoog is gaat het zendgedeelte van je bakkie uiteindelijk stuk.
En wat bedoel je met een goed contact, als je 100 meter uitelkaar rijd en je hebt 'goed' contact met elkaar wil dat niet zeggen dat je SWR ook goed is!!
En wat betreft je antenne, een goede antenne is het allerbelangrijkste. De betere mobiele antenne's hebben een lengte vanaf ongeveer 140-150 cm tot wel 180 of 200cm grofweg.
Kortere zijn veel minder goed en dat merk je meteen aan je zendbereik.
Ook de montage is heel belangrijk, een mobiele antenne heeft Aarde nodig (een groot metalen oppervlak) en dat is het metaal/dak van je auto.
De voet van de antenne moet dus goed contact maken met het metaal van je auto. Heb je dat niet dan is je SWR niet goed.
Abt
 

Re: Erik

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 27 aug 2011, 07:22

We op het CB forum Erik. Nóg wel ff je swr meten !
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Erik

Berichtdoor pdj10 » 27 aug 2011, 08:59

Welkom :wink:
pdj10
 

Re: Erik

Berichtdoor Hét Drentse Station » 27 aug 2011, 17:12

Welkom. Inderdaad even de swr checken...de harry's kunnen over het algemeen wel tegen een stootje.
Hét Drentse Station
 

Re: Erik

Berichtdoor rob kenwood » 27 aug 2011, 18:05

welkom
rob kenwood
 

Re: Erik

Berichtdoor deferik » 04 sep 2011, 18:22

Ik dank u allen voor deze welkon en inlichtingen die ik gekregen heb.

Maar om die swr te meten heb je een swr meter nodig he en die heb ik niet en de prijs is wel een beetje duur om dat maar één keer te gebruiken!!!

En ik heb onlangs iemand gehad op de CB en die vroeg me wat mijn QRZ is???????????? Ik antwoorde hem dat ik dat niet wist en dan zegde deze cb colega dat ik ne zoro was????!!!!!???? Nog zo iets dat ik nie wist wat dat wilde zeggen....

Dus ik heb nog veel te leren in deze CB wereld!...
deferik
 

Re: Erik

Berichtdoor deferik » 04 sep 2011, 18:22

Ik dank u allen voor deze welkon en inlichtingen die ik gekregen heb.

Maar om die swr te meten heb je een swr meter nodig he en die heb ik niet en de prijs is wel een beetje duur om dat maar één keer te gebruiken!!!

En ik heb onlangs iemand gehad op de CB en die vroeg me wat mijn QRZ is???????????? Ik antwoorde hem dat ik dat niet wist en dan zegde deze cb colega dat ik ne zoro was????!!!!!???? Nog zo iets dat ik nie wist wat dat wilde zeggen....

Dus ik heb nog veel te leren in deze CB wereld!...
deferik
 

Re: Erik

Berichtdoor Thijs » 04 sep 2011, 18:48

Ik neem aan dat ie met zorro iets als newbie bedoelde maar zelf is ook nog niet helemaal thuis in de q-codes QRZ is de vraag wie roept mij.
Niet helemaal logisch denk ik als hij al met je aan het tokkelen (nog zo eentje :wink: ) was.
Nog meer q-codes http://nl.wikipedia.org/wiki/Q-code

Een SWR meter hoeft niet zo duur te zijn voor 15 euro koop je al een simpele.
Zeker niet de betrouwbaarste maar om een keer af te stellen goed zat.
Zeker als je 4x4 rijdt kan het geen kwaad om van tijd tot tijd de SWR te controlleren je antenne krijgt vast een hoop te verduren :wink:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4481
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten

cron