PieterL - Belg - Leek

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

PieterL - Belg - Leek

Berichtdoor PieterL » 10 aug 2011, 20:43

Hallo allemaal.

Zoals jullie uit de titel kunnen afleiden ben ik dus Pieter uit België. Ik ben 21 en verslaafd aan m'n auto (een Volvo 850 voor de geïnteresseerden ;) ). Zowel het rijden, sleutelen, verzorgen, ...

Nu heb ik eindelijk (na de roadtrip die ik heb gemaakt met 2 kameraden) de beslissing genomen dat ik een CB in m'n auto wil. Al van kleins af aan vond ik het machtig hoe de chauffeur op de aardappelrooier (ik reed altijd mee in de cabine, vond ik geweldig) met z'n CB kon praten met de vrachtwagenchauffeur. Ook jaren later kreeg ik een brede grijns op m'n bek toen ik meereed met een vrachtwagen en een CB zag hangen ;)

Dus nu wil ik er ook een. Er is echter 1 groot probleem; ik ken er werkelijk niks van. Wikipedia heeft me al verteld waarvoor 27MC staat en wat de oorsprong van de CB is, maar daarmee weet ik nog niet wat ik het beste koop als beginner, waar ik rekening moet houden als ik zend, hoe ik een gesprek begin met een vreemde vrachtwagen waar ik hoogstwaarschijnlijk de komende 2 uur mee in konvooi rij... (Ik rij nogal geregeld een eind Nederland in om onderdelen voor Volvo's en wellicht ga ik in de toekomst veel in Duitsland zitten ook... Zoals ik al zei, ik rij graag ;) )
Ik heb al even gezocht, maar vond niet direct een topic voor leken zoals mij. En aangezien voorstellen altijd leuk is vraag ik het meteen hier :)

Alvast bedankt!

Groet!
Pieter
PieterL
 

Re: PieterL - Belg - Leek

Berichtdoor Remco Rozenburg » 10 aug 2011, 21:37

Welkom Pieter!

Heb je een idee wat je er aan uit wilt geven? Om vanuit de auto kunnen CB-en heb je een set nodig maar ook een goede antenne. De antenne is het belangrijkste onderdeel van je CB installatie, plaatsen van een antenne kan op verschillende manieren maar ik raad je een magneetvoet antenne aan welke je op het dak van de 850 kan zetten. Met een budget kunnen de forummers je iets meer adviseren, persoonlijk ben ik wel te spreken over de ML145 als antenne:

http://www.dile.nl/sirio-ml-145magneetvoet-p-389.html

Qua CB set kun je het zo gek maken als je wilt:

Leuk setje om mee te beginnen is bijv. http://www.dile.nl/midland-48-plus-mult ... p-282.html

Maar als je bijv. van plan bent om wereldwijde verbindingen te maken kun je denken aan een set die ook voorziet in andere "modulatiesoorten" zoals AM en SSB, een leuk en betaalbaar toestel is dan bijv: http://www.dile.nl/po-dx-5000-p-830.html (aanrader)
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: PieterL - Belg - Leek

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 11 aug 2011, 07:23

Ja het ligt er aan wat je wilt . Als je alleen mobiel wilt en met andere trucker praten of met vrienden onder weg praten dan kan dit al met een eenvoudig cb bakkie en een goede antenne . Een goede ant. en niet duur is wat Remco ook al zei een ML-145 . Neem wel een bakkie met ook AM erop omdat de truckers in Belgie vaak op AM zitten .In Nederland zitten de meeste CB stations op FM ,terwijl bij ons FM AM SSB is toegestaan . Denk bij het aanschaffen van een cb set en antenne ook aan een swr meter om de antenne af te stellen .
Hoe een gesprek te beginnen: door eerst veel te luisteren leer je veel .Maar je kun als ergens een gesprek gaande is ook tussen de gesprekken "break " roepen om er tussen te mogen om mee te praten .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: PieterL - Belg - Leek

Berichtdoor Hét Drentse Station » 11 aug 2011, 07:54

Welkom....mooie auto's die 850. Heb je een station of een sedan ? Heerlijk dat gehuil van zo'n 2.5 5 cilinder....een geluid dat je uit duizenden kan herkennen.
Hét Drentse Station
 

Re: PieterL - Belg - Leek

Berichtdoor pdj10 » 11 aug 2011, 17:29

Welkom :wink:
pdj10
 

Re: PieterL - Belg - Leek

Berichtdoor rob kenwood » 11 aug 2011, 18:03

welkom op het forum en veel plezier met de 27mc!
rob kenwood
 

Re: PieterL - Belg - Leek

Berichtdoor PieterL » 11 aug 2011, 21:27

Cool, heel wat reacties, dankjullie!

Wat wil ik eraan uitgeven? Tgoh, daar had ik nog niet echt een idee van aangezien ik ook totaal geen idee had van de prijzen van zo'n dingen :)
Maar 45 voor een antenne en 200 voor de zender zelf lijkt me wel aanvaardbaar ;)


Hét Drentse Station schreef:Welkom....mooie auto's die 850. Heb je een station of een sedan ? Heerlijk dat gehuil van zo'n 2.5 5 cilinder....een geluid dat je uit duizenden kan herkennen.

Ja hè, ik ben er zelf ook helemaal verliefd op, hij is niet immens snel, maar klinkt ooh zo mooi 8)

Foto van passie nummer 1:
Afbeelding

(De andere passie is muziek, ben drummer en af en toe ook DJ ;) )

Een antenne zal niet misstaan zo bij m'n roofrack. Dan nog zo'n grote vrachtwagenclaxon aan het rek, verstralers en dan gaat'm er nog cooler uitzien :mrgreen:


Ik heb nu herexamens (ja, ben nog deels student) en ga een en ander opzoeken en vergelijken van de tips die jullie geven zodat ik in september het nodige kan aanschaffen :)
Je kunt niet geloven hoe ik er al naar uitkijk :p


Groet!
Pieter
PieterL
 

Re: PieterL - Belg - Leek

Berichtdoor Astratimd » 14 aug 2011, 15:16

Beste Pieter,
Het is in het begin een beetje wegwijs geraken,maar als je het advies van het forum hier volgt kom je al heel ver.
Als beginner zou ik gewoon een leuke bak uitkiezen(genoeg informatie hier op het forum) en een goede antenne.
En voor je antenne heb je als beginner twee keuzes: ofwel gat boren, ofwel magneet. Ik zou eerst voor de magneet gaan, dan kan je als het je niet aanstaat nog altijd alles verwijderen zonder sporen na te laten. Gat boren is al drastischer, maar aangezien je toch al met verstralers enz bezig bent, zal dat toch ook geen probleem mogen zijn (gewoon al voor de looks 8) ). Alle andere montageoplossingen zou ik links laten liggen.

Ik spreek hier niet als de alwetende cb'er, maar ik heb zelf gewoon al een hoop geld weggegooid aan domme montageoplossingen, terwijl ik uiteindelijk voor €70 (in mijn geval) gesteld was geweest :? ! :wink:

De ML-145 is volgens mij een goed advies. Een bak van president ofzo is in het begin ook altijd heel leuk! :)
Astratimd
 


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten