voorstellen + vraag.

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

voorstellen + vraag.

Berichtdoor bcaa » 10 aug 2011, 20:36

Goedendag,

Ik heb me hier ingeschreven omdat ik met een vraagje zit.

Ik had kort geleden een major 2000 gekregen van me buurman omdat hij hem anders weggooide.
Nu vroeg ik me af of ik nog wat leuks met dat ding kan doen of gewoon bij de vuilnis kan wegens oudheid.
Ik heb de balle verstand van dus je zou het in beetje makkelijk begrijpend nederlands moeten vertellen :lol:

Gaat om dit ding:
Afbeelding

groeten.
bcaa
 

Re: voorstellen + vraag.

Berichtdoor Remco Rozenburg » 10 aug 2011, 21:30

Welkom hier!
Die Major is een oudje, een heel oudje :)
Of je er iets mee kan hangt af van je wensen, deze set heeft 22 kanalen en waarschijnlijk een half watt zendvermogen. Tegenwoordig zijn 40 kanalen en 4 watt toegestaan, dus je begint al met een achterstand. Ook zul je een antenne + voeding nodig hebben, evenals antennekabel en pluggen. Als je serieus met de CB hobby wilt beginnen zou ik de Major in de kast leggen, ik raad je dan liever een wat nieuwere set aan. Wat zijn je wensen, wil je vanuit de auto gaan werken of wil je thuis iets neerzetten of misschien allebei? Wil je in de buurt contacten leggen of wil je wereldwijde verbindingen maken?
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: voorstellen + vraag.

Berichtdoor bcaa » 10 aug 2011, 21:42

Remco Rozenburg schreef:Welkom hier!
Die Major is een oudje, een heel oudje :)
Of je er iets mee kan hangt af van je wensen, deze set heeft 22 kanalen en waarschijnlijk een half watt zendvermogen. Tegenwoordig zijn 40 kanalen en 4 watt toegestaan, dus je begint al met een achterstand. Ook zul je een antenne + voeding nodig hebben, evenals antennekabel en pluggen. Als je serieus met de CB hobby wilt beginnen zou ik de Major in de kast leggen, ik raad je dan liever een wat nieuwere set aan. Wat zijn je wensen, wil je vanuit de auto gaan werken of wil je thuis iets neerzetten of misschien allebei? Wil je in de buurt contacten leggen of wil je wereldwijde verbindingen maken?

Ik weet nog niet goed wat ik wil omdat ik niet weet wat je met zulke dingen kan doen.
Ik heb er wel een attenne erbij met magneet zodat je het bijv op de auto kan "plakken"
ook zit er zo'n gesprek sleutel erbij.

Maar goed dat het een hele ouwe was had ik al beetje door :mrgreen:

Maar wat kun je precies met zo'n mobilofoon?
Ik neem aan dat het zelfde is als een walkie talkie maar dan meer bereik kwa frequenties?

ik weet dat je met een scanner allemaal frequenties in kan voeren en dan kan beluisteren.
Maar met een scanner kan je niet directe frequenties die in gebruik zijn door andere mobilofoons/portofoons oppikken in een straal van 10 km.
Dan moet je eerste de freucenties weten en dan invoeren.

Kan je een mobilofoon wel frequenties in een straal van 10km direct oppikken zonder de frequenties eerst in te voeren?
of is daar weer wat anders voor?
bcaa
 

Re: voorstellen + vraag.

Berichtdoor Remco Rozenburg » 10 aug 2011, 21:52

De Major is geen mobilifoon, het is een CB-set (bakkie). Je kunt het inderdaad vergelijken met een portofoon, deze set heeft 22 kanalen waarvan de frequenties vastliggen in het apparaat. Je kunt de frequenties niet uitbreiden (tenzij je veel technische kennis hebt), die 22 kanalen moet je het dus mee doen. Door de antenne op de set aan te sluiten en de set van spanning te voorzien (12V gelijkspanning, bijv. uit je sigarettenaansteker) kun je de set aanzetten, met de microfoon kun je praten. Ik raad je aan om het allemaal eens aan te sluiten en eerst alle kanalen te beluisteren om te zien of je iets oppikt, misschien woon je nabij een snelweg/bouwplaats waar vrachtwagenchauffeurs te horen zijn? Uit welke omgeving kom je? Misschien dat er een forumlid is waarmee je een verbinding kan maken of die je op weg kan helpen met het apparaat?

Let op: als je de antenne hebt aangesloten, probeer dan EERST of je iets hoort voordat je de microfoon "inknijpt". Het zou kunnen dat de antenne (of antennekabel) niet meer helemaal fris is, als je dan gaat zenden met de bak heb je KANS dat je de bak kapotmaakt omdat deze zijn zendvermogen niet goed kwijt kan, vergelijk het met een kortsluiting, daar kunnen ze niet goed tegen, je kunt dit uitsluiten door eerst te meten met een zogenaamde SWR meter, maar die zul je er niet bij hebben gekregen?
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: voorstellen + vraag.

Berichtdoor bcaa » 10 aug 2011, 21:58

Remco Rozenburg schreef:De Major is geen mobilifoon, het is een CB-set (bakkie). Je kunt het inderdaad vergelijken met een portofoon, deze set heeft 22 kanalen waarvan de frequenties vastliggen in het apparaat. Je kunt de frequenties niet uitbreiden (tenzij je veel technische kennis hebt), die 22 kanalen moet je het dus mee doen. Door de antenne op de set aan te sluiten en de set van spanning te voorzien (12V gelijkspanning, bijv. uit je sigarettenaansteker) kun je de set aanzetten, met de microfoon kun je praten. Ik raad je aan om het allemaal eens aan te sluiten en eerst alle kanalen te beluisteren om te zien of je iets oppikt, misschien woon je nabij een snelweg/bouwplaats waar vrachtwagenchauffeurs te horen zijn? Uit welke omgeving kom je? Misschien dat er een forumlid is waarmee je een verbinding kan maken of die je op weg kan helpen met het apparaat?

Let op: als je de antenne hebt aangesloten, probeer dan EERST of je iets hoort voordat je de microfoon "inknijpt". Het zou kunnen dat de antenne (of antennekabel) niet meer helemaal fris is, als je dan gaat zenden met de bak heb je KANS dat je de bak kapotmaakt omdat deze zijn zendvermogen niet goed kwijt kan, vergelijk het met een kortsluiting, daar kunnen ze niet goed tegen, je kunt dit uitsluiten door eerst te meten met een zogenaamde SWR meter, maar die zul je er niet bij hebben gekregen?


nee die heb ik niet zo swr meter.
Ik heb wel toevallig gister het bakkie meegenomen in me auto, aangezet, en bij het rondrijden naar me werk wat aan de kanalen gedraaid maar heb niks kunnen ontvangen dan geruis en geratel.
Ze zijn hier wel aan het werk ramspolbrug bijvoobeeld maar niks ontvangen.
bcaa
 

Re: voorstellen + vraag.

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 10 aug 2011, 22:10

Had je de antenne ook op het dak, en aangesloten op je CB?
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: voorstellen + vraag.

Berichtdoor bcaa » 10 aug 2011, 22:12

19-AT-068 Frank schreef:Had je de antenne ook op het dak en aangesloten op je CB?

jazeker.
bcaa
 

Re: voorstellen + vraag.

Berichtdoor bcaa » 10 aug 2011, 23:26

Wat is trouwens een verschil tussen een mobilofoon en een bakkie?
bcaa
 

Re: voorstellen + vraag.

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 11 aug 2011, 07:13

Een mobilofoon wordt gebruikt door o.a. bedrijven zoals bv taxi's overheids instellingen ect. Deze op andere frequenties dan een cb bakkie .Een cb bakkie werkt op de 27 Mhz (vandaar dat men een bakkie vaak ook 27mc noemt ) dit is de 11 meter band in het hoogste deel van de kortegolf . Een mobilofoon werk op de vaak op de VHF of UHF en dat is rond de 170 Mhz voor de vhf en rond de 450 Mhz voor de uhf.
Daarnaast hebt je ook nog zendamateurs deze hebben een examen gedaan ,en hebben dan de mogelijkheid om op diverse banden uit te zenden op de kortegolf (hf banden) en vhf uhf en shf .
De 27 mc is voor iedereen en is erg handig als je met meer auto's op vakantie bent of in de camper ,vrachtwagen,tracktor ect .

ps een goede antenne en swr is erg belangrijk !
Lees voor het afstellen (swr) van de ant. ook ff dit :arrow:viewtopic.php?f=7&t=676
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: voorstellen + vraag.

Berichtdoor pdj10 » 11 aug 2011, 17:28

Welkom :wink:
pdj10
 

Re: voorstellen + vraag.

Berichtdoor rob kenwood » 11 aug 2011, 18:05

welkom
rob kenwood
 

Re: voorstellen + vraag.

Berichtdoor bcaa » 12 aug 2011, 18:01

19-AT-068 Frank schreef:Een mobilofoon wordt gebruikt door o.a. bedrijven zoals bv taxi's overheids instellingen ect. Deze op andere frequenties dan een cb bakkie .Een cb bakkie werkt op de 27 Mhz (vandaar dat men een bakkie vaak ook 27mc noemt ) dit is de 11 meter band in het hoogste deel van de kortegolf . Een mobilofoon werk op de vaak op de VHF of UHF en dat is rond de 170 Mhz voor de vhf en rond de 450 Mhz voor de uhf.
Daarnaast hebt je ook nog zendamateurs deze hebben een examen gedaan ,en hebben dan de mogelijkheid om op diverse banden uit te zenden op de kortegolf (hf banden) en vhf uhf en shf .
De 27 mc is voor iedereen en is erg handig als je met meer auto's op vakantie bent of in de camper ,vrachtwagen,tracktor ect .

ps een goede antenne en swr is erg belangrijk !
Lees voor het afstellen (swr) van de ant. ook ff dit :arrow:http://cbforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=676


Ok bedankt voor je link. kan ik wel wat mee.

Maar nog een vraagje want me intresse is nu wel beetje opgewekt.
(al weet ik niet of dat op dit forum past)
Maar welk apparaat kan je gemaakte gesprekken meteen oppikken uit de lucht zonder eerst een fruquentie in te voeren zoals bij een scanner?
Kan dat met een mobilofoon? of portofoon of iets anders?
bcaa
 


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten