Emmen on Air

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Emmen on Air

Berichtdoor Hét Drentse Station » 22 sep 2007, 22:10

Hallo,

Ik ben Dirk en ook ik heb na jaren van afwezigheid de hobby weer onder het stof vandaan gehaald.

Een jaar of 10 terug heel veel actief geweest op fm en ssb

Lid van International Radio dx club.

Gewerkt met van alles waar een mike aanpast van skyline sm 2008 tot kenwood ts 450s en met allerlei antenne´s van kleefvoet van een tientje tot zx yagi.

Ik hoop dat de cb band weer wat drukker wordt en dat iedereen de band op een normale manier zal gebruiken zodat het weer een gezellige band wordt.

Iedereen succes met de hobby !
Laatst bijgewerkt door Hét Drentse Station op 15 mei 2008, 14:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Hét Drentse Station
 

Berichtdoor S_aver » 22 sep 2007, 22:20

Welkom Dirk.
Veel terugkerende gebruikers, toch een teken dat het virus vele jaren in je lijf blijft zitten. :twisted:
S_aver
 

Berichtdoor bererend.j » 23 sep 2007, 12:28

ey kijk is aan weer 1 uit me buurt hmm kan je me zeggen of er nog veel getokkelt word (moet deze hobby nog beginnen)

maar kan eigenlijk nie wachten :lol: tot ik een bakkie heb
bererend.j
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 23 sep 2007, 20:45

Welkom :D
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Emmen on Air

Berichtdoor Hét Drentse Station » 12 sep 2011, 11:05

Ik was nog eens even aan het terugbladeren en zag dat het eigenlijk maar een kort introotje was. Ik zal dus proberen om een wat langer verhaal neer te zetten met hoe de hobby begonnen is etc...

Het zal begin jaren 90 geweest zijn dat moeders op zolder aan het opruimen was en we daar een lang zilverkleurig stuk staal, een blauwe doos met een elektrisch apparaat met een microfoon eraan en een zwart kastje met een schakelaar en een rood en een zwart gaatje aan de voorkant tegenkwamen. Inderdaad het was een gpa, een skyline sm-2008 zo goed als nieuw in originele doos en een voeding. Ook lag er nog een klein magneetantennetje.

Na wat studeren op de gebruiksaanwijzing de boel maar eens aangesloten en aangezet. Vervolgens eens aan de volume en squels knop draaien en zo de werking ontdekken. Er kwam ruis uit !...de microfoon eens indrukken...Het zendt !!! Nu eens aan de grote knop draaien om te kijken of we wat hoorden. Na een tijdje hoorden we wat. Na een tijdje luisteren zelf de microfoon maar eens indrukken en hallo roepen...en er kwam een reactie ! Het betreffende station bleek 100 meter verderop te zitten en ontving ons met een s5 :)

Zo ging dat de eerste weken dag in dag uit voor en na schooltijd tot 's avonds laat. Het bleek dat er in de directe omgeving meerdere stations actief waren en ook stations van wat verder weg konden we ontvangen, maar zij ons niet...dus we moesten maar eens op zoek naar een betere antenne. Dat werd een dv27 op een grote kleefvoet uit een winkeltje dat bestond van het repareren van oude tv's (je weet wel die dingen met een houten kast van ver voor het flatscreen tijdperk). Met deze antenne ging het al een stuk beter !
We kwamen zelfs een dorp verderop binnen met een s5!

Van het één kwam het ander, dus kwam de gpa aan het huis. De 22 kanalen skyline werd een 40 kanalen bakkie en we waren gelijk een stevig station in onze lokatie.

We hadden het over van alles op de 27mc. De huisvrouwen wisselden vooral uit wat ze gingen koken. De jongeren wisselden hun activiteiten van die dag uit. En de mannen die 's avonds op de kanalen kwamen hadden sterke verhalen en waren soms wat meer technisch bezig.

Helaas waren er ook de minder gezellige kanten van de 27mc. Scheldpartijen, gevloek, knijpers etc...maar dat maakte het ook allemaal wel weer spannend en knijpers gingen we natuurlijk uitpeilen !

De in die tijd nog moeilijk te krijgen illegale apparatuur was natuurlijk het gesprek van alle dag op de 40 kanalen. Paradise in heerde en later Unique in Gronau waren de bedrijven waar je wat kon kopen. Heel soms kon je van iemand een kacheltje overnemen. USB bakken die soms verhandeld werden waren de Hygain V, een Madison of een universe 5500. Allemaal oude gebakjes dus.

In de loop van de tijd werd de GPA vervangen voor onder andere een A99, een sirio 827, en een zx yagi beam. De 40 kanalen bakkies lagen er alleen nog voor de sier en om zo af en toe aan te sluiten in perioden dat de RCD (radiocontroledienst), later HDTP, later RDR, later AT wel erg actief waren in de regio.

Inmiddels ben ik verhuisd en wat minder actief op de band, maar ik heb nog wel steeds de apparatuur staan en geniet ervan om zo af en toe even zo'n apparaat aan te zetten en even een antennetje op te zetten om even te luisteren en een qso te maken.

Het was een bijzonder mooie tijd. Helaas is het tegenwoordig minder druk op de kanalen, maar wie weet wordt het komende winter weer wat drukker.
Hét Drentse Station
 

Re: Emmen on Air

Berichtdoor Gizmo4real » 12 sep 2011, 21:01

Leuk verhaal en leuk om te lezen :wink:
Wat betreft de drukte, het word hier rustig aan wel weer drukker.
Mensen die na 20 jaar de hobby aan de kant gelegd hebben, komen ook weer terug.
Altans heb de hobby gelukkig niet voor de katse k.t weer opgepakt;)

Maar wat ik verneem is het aan jou kant echt beetje uitgestorven?
Geen nieuwe stations, of mensen die de draad weer oppakken?
Gr Johan (Gizmo) 19LV198
Setup: Kpo DX5000, Syncron mp-5000 & Mantova turbo 8
Gewerkte Divisies: 1, 14, 19, 26, 109, 161
Avatar gebruiker
Gizmo4real
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 09 feb 2011, 02:13
Woonplaats: JO33BC Friesland

Re: Emmen on Air

Berichtdoor Hét Drentse Station » 12 sep 2011, 21:03

Het is redelijk rustig hier en ik heb wat last van storing van een instelling in de zorg :(
Hét Drentse Station
 

Re: Emmen on Air

Berichtdoor Gizmo4real » 12 sep 2011, 21:08

Hét Drentse Station schreef:Het is redelijk rustig hier en ik heb wat last van storing van een instelling in de zorg :(


Dat is altijd minder.
Wat mij zelf meevalt is dat ik hier hemelsbreed vlakbij het ziekenhuis zit, maar verneem daar geen storing van.
Mischien als straks de antenne een 6 a 7 meter hoger komt :roll: we zullen zien.
Gr Johan (Gizmo) 19LV198
Setup: Kpo DX5000, Syncron mp-5000 & Mantova turbo 8
Gewerkte Divisies: 1, 14, 19, 26, 109, 161
Avatar gebruiker
Gizmo4real
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 09 feb 2011, 02:13
Woonplaats: JO33BC Friesland

Re: Emmen on Air

Berichtdoor pdj10 » 13 sep 2011, 11:10

Welkom :wink:
pdj10
 


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron