Even voorstellen - Sjaak Kruiningen

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Even voorstellen - Sjaak Kruiningen

Berichtdoor radioloo » 14 maart 2020, 12:57

Hallo, ik ben nieuw hier, hoop dat dit stukje proze op de goede plaats terecht komt in het forum
Ik ben Sjaak van Loo en woon in Kruiningen, Zeeland.
Mijn eerste CB ervaring dateert uit 1978, ik kocht voor 100 gulden een Electronica DS602, 40 kanalen AM, ik had een verkorte J-Stick antenne op het dakraam van mijn zolderkamer gezet. Ik werd actief onder de skipnaam Poolster.
Behoorlijk veel lol aan beleefd, er zaten toen tussen Vlissingen en Bergen op Zoom een handjevol tokkelaars, maar vooral in Kruiningen en Hansweert was men behoorlijk "radio-actief" Ik heb ook een keer een buurman politieagent op bezoek gekregen die het natuurlijk wel wist, er was behoorlijk jacht op 27MCers toen. Hij had geen huiszoekingsbevel maar ik zou me verdachter hebben gemaakt als ik hem weigerde binnen te komen. Hij vroeg zich af waar die rare antenne voor diende, toevallig zat ie net op mijn wereldontvanger aangesloten,..het bakkie inclusief de voeding lag onder mijn bed en daar keek hij niet. V.w.b. het CB verkeer was het hier overdag redelijk druk met truckers die of voorbij kwamen of stonden te wachten op het Veerplein voor de boot naar Zeeuws-Vlaanderen (Perkpolder) dus er was altijd wel iets of iemand om te OH-en (10-4 / kappa /100% positief /luisterijk en meer van dat soort kreten :) ) Enig tijd later kreeg ik van een bevriende CB-er uit Krabbendijke een WKS 100 waarmee SSB binnen bereik kwam en ik ook met België kon werken. Het barstte toen van de Italianen op de band, dus het was een heel gedoe soms om kontakt te leggen. Ik heb toen een postbus genomen op het dorp om skipkaarten ook van veraf te kunnen ontvangen. De lol ging er tenminste voor een tijdje vanaf toen het legaal werd in 1980, iedereen zat ineens de band vol te spugen met prietpraat en theekransjes,..Ik kocht voor veel geld (329 gulden) een mooi blauw bakkie een Senfor Skyline 2008. Deze bak heb ik gauw wat opgekrikt qua vermogen door de eindtrap wat beter in te regelen, en de voedingsspannig to the limit op te krikken, 1,5 Watt lukte wel. Ook de squelch van die Cybernet bakkies, (tientallen fabrikaten bakkie gebruikten dezelfde print) werkte van geen meter. Door de serieweerstand van de squelchpotmeter te overbruggen werkte de squelch wel goed (tenminste kon je het bakkie helemaal stil draaien tot de QRM verdween, tientallen bakkies heb ik hiermee omgebouwd) In de legale tijd kocht ik eerst een Shakespeare glasfiber antenne en niet veel later een Avanti Sigma II 5/8 golf die ik op de schoorsteen van ons huurhuis plaatste. Niet voor lang want de huisbaas protesteerde hier tegen. Dat ding heeft heel wat Zeeuwse stormen overleefd,..Tegenwoordig heb ik een klassieke Groundplane met 3 radialen, niet zo stormgevoelig en degelijk gemaakt, als zendontvanger een President Jackson met diverse modificatie. Er ligt ook ergens nog een stoofje van 100W maar ik gebruik dit niet, ik ben trouwens nauwelijks nog actief op 27MC, ben meer een Google-aar geworden. Heb wel een website waarop proza rondom al mijn radio-activiteiten doorheen mijn leven tot nu,. http://www.radioloo.nl/radioloo.html Het is iets meer dan een voorstellen geworden, ach als het teveel is klik u maar verder, groeten!
radioloo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 14 maart 2020, 00:44

Re: Even voorstellen

Berichtdoor 19-DT-170 » 15 maart 2020, 16:50

Hoi Sjaak, en welkom op het forum.
Deze bak heb ik gauw wat opgekrikt qua vermogen door de eindtrap wat beter in te regelen, en de voedingsspannig to the limit op te krikken, 1,5 Watt lukte wel.
Ik betwijfel of je de eindtrap 'wat beter' had ingeregeld, ik vermoed eerder dat je het pi filter helemaal ontregelde waardoor de harmonische onderdrukking om zeep was,
en je dat als 'extra' vermogen had gemeten. De SWR ging zeker gelijk met het opvoeren van het vermogen omhoog? ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Even voorstellen - Sjaak Kruiningen

Berichtdoor nl0rpp » 18 aug 2020, 07:03

Leuk om te lezen.... heb nog in Kruiningen gewoond maar dat is wel ruim 18 jaar geleden (Welhoekstraat) ;-)
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen.

http://www.pa3hgt.nl

2 President Veep 40 ch am/fm , President Jackson Classic 6 bander/HR2600 met chipswitch/Lincoln 1 ,HAM International Jumbo 3/Multimode 3/Viking 3,Midland 7001 MK2 & MK3,2 President Jackson 2 chrome/JFK Chrome/Franklin/Adams met Maurer mod,Dirland DSS9000F,Excalibur 2002,President George :mrgreen: .RVS spriet 2,50 mtr met SGC SG230 tuner.

Afbeelding
Avatar gebruiker
nl0rpp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 04 sep 2006, 01:00
Woonplaats: Den Haag

Re: Even voorstellen

Berichtdoor radioloo » 05 maart 2021, 00:01

19-DT-170 schreef:Hoi Sjaak, en welkom op het forum.
Deze bak heb ik gauw wat opgekrikt qua vermogen door de eindtrap wat beter in te regelen, en de voedingsspannig to the limit op te krikken, 1,5 Watt lukte wel.
Ik betwijfel of je de eindtrap 'wat beter' had ingeregeld, ik vermoed eerder dat je het pi filter helemaal ontregelde waardoor de harmonische onderdrukking om zeep was,
en je dat als 'extra' vermogen had gemeten. De SWR ging zeker gelijk met het opvoeren van het vermogen omhoog? ;-)

Nee natuurlijk ging die SWR niet omhoog, je moet wel weten wat je doet,..ik gebruikte een dummyload van 50 Ohm
radioloo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 14 maart 2020, 00:44

Re: Even voorstellen - Sjaak Kruiningen

Berichtdoor Erik » 05 maart 2021, 08:07

Ja dat deden wij ook die 1/2 watt bakkies wat opkrikken.(in 1980)
En ik begrijp dat het verschil niet erg groot was maar het leverde aanzienlijk meer vermogen op bij een aangesloten lineair.
En nee ik had geen spectrum analyzer ( opmerking speciaal voor azijnzeikers)
Dat werd gedaan met dummyload en een standaard swr power meter.
Die mod voor de squelch die ken ik niet, maar was zeker erg fijn geweest in die tijd.
Je moest echt moeite doen om een vrij kanaal te vinden.
Daarom bouwden wij zelf in elk bakkie alfa kanalen. Zo had je dan extra 3A, 7A, 11A, 15A, 19A en 24.
Dat was een simpele mod en dan kon je nog enigzins rustig met elkaar praten.
Mijn hele vriendengroep had namelijk een bak dus dat was erg leuk.
En elke zondag zaten de hele dag alle kanalen vol met Italianen.
In het begin dachten wij dat het storing was, maar nadat 1 van de lokale breakers een President Grant had gekocht werd duidelijk dat het toch breakers waren.
Aansluitend werden er masaal bakken gekocht die SSB hadden.
Je begrijpt wel dat dit niet zonder gevolgen kon blijven.
Op een dag kreeg het halve dorp bezoek van de toemalige RCD. :cry:

Ja dat waren nog eens tijden, dan is het nu maar rustig op de bak

Greetz van Erik onder de rook van Eindhoven.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten