Cas

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Cas

Berichtdoor Chewypill » 03 sep 2018, 22:04

Hoi,

Ik ben Cas en ik woon in Oss.

Ik heb net weer deze hobby opgepakt. Vroeger (jaren 70) begonnen met een 22 kanalen 0,5 wat bakkie, dat was een AudioSonic met een DV27 op een autovelg op mijn slaapkamer, als snel volgde een GPA27. Een paar jaar later heel even een President Veep geleend van een kennis, dat was een stuk spannender. Jaren later nog mobiel bezig geweest met een HAM Concorde en een brandertje erachter, op de kofferbak een K40. :D

Nu weer wat spullen tweedehands gekocht, President George FM en een Boomerang. Ook via marktplaats een SWR meter gekocht. Op dit moment behoorlijk aan het prutsen omdat de losse SWR meter andere waarden geeft dan de ingebouwde in de George FM :? Ook had ik nog oude RG58 liggen en die vervangen door Aircell-7, dit lijkt slechtere waardes te geven tot mijn grote verbazing, dus ik ben bang dat er iets niet helemaal werkt zoals het zou moeten. Maar goed, houd me van de straat.

Het valt me echt op dat er zo weinig nog te doen is, zit met regelmaat te luisteren, maar er komt niet veel voorbij. Zelf roepen op kanaal 14 levert ook niet veel op. De antenne die ik heb is niet optimaal (dus de boomerang), eens kijken of er iets anders aan kan groeien.

Als je vragen hebt dan hoor ik het wel.

Groeten,

Cas
Chewypill
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 sep 2018, 21:01

Re: Cas

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 sep 2018, 08:57

Hoi Cas, welkom op het forum. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Cas

Berichtdoor haab » 04 sep 2018, 17:55

Welkom op het forum Cas.
Het type coaxkabel heeft (als 50 ohm en niet 75 ohm) in de regel geen invloed op de vswr. Het verschil tussen aircell en rg58 is de demping van het signaal. Geeft jou kabel andere swr waardes dan is of de kabel of de pluggen niet goed.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Cas

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 sep 2018, 22:27

Niet alleen demping John, maar ik denk dat die Aircell 7 ook beter afgeschermd is dan die RG58, en dus ook minder meestraalt als antenne..
Ik denk dat er iets mis is met de tegencapaciteit......
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Cas

Berichtdoor Chewypill » 05 sep 2018, 21:54

Bedankt voor jullie reacties, erg prettig dat er meegedacht wordt!

Ik heb de kabel (incl. connectoren) gemeten met een multimeter, geen contact tussen kern en mantel en goed contact tussen de kernen gemeten vanaf weerszijden. Hetzelfde geldt voor de mantel.

Kun je me uitleggen wat 'tegencapaciteit' is en of het te verhelpen is?

(Overigens, de Aircell is wel 10m lang, de oude kabel een meter of 6)

Bij voorbaat dank!

Groeten Cas
Chewypill
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 sep 2018, 21:01

Re: Cas

Berichtdoor Chewypill » 05 sep 2018, 22:38

By the way, als je een swr-meter in je bakkie hebt en een externe swr-meter, moeten die dan dezelfde waarde geven? (Als je deze gelijktijdig gebruikt)
Chewypill
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 sep 2018, 21:01

Re: Cas

Berichtdoor 19-DT-170 » 06 sep 2018, 08:29

Hoi Cas,

Je hebt aan een antenne twee belangrijke elementen, de straler, waar de kern van je coax op aangesloten wordt,
en de tegen capaciteit, waar de buitenmantel van je coax op wordt aangesloten
(Van de boomerang het onderste gedeelte van je antenne).
Als je tegencapaciteit toereikend is zou het niet mogen uitmaken hoe lang de coaxkabel moet zijn die aan de antenne hangt.
Is je tegencapaciteit onvoldoende, dan zal de coaxkabel als tegencapaciteit gaan dienen, en is zo een onderdeel van de antenne
en dus ook van invloed op de SWR.
Volgens mij kun je het onderste gedeelte van de boomerang ook afstellen. Als je het staafje in- en uitschuift, krijg je de SWR dan wel weer in de buurt van de <1.3 ?

Wat SWR meters betreft, er zit altijd wat verschil in, ook op welke plek je meet in het systeem, maar dar kan Henri wellicht beter uitleggen,
die heeft daar waarschijnlijk meer verstand van dan ik.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Cas

Berichtdoor Chewypill » 06 sep 2018, 09:29

Hoi Pascal,

Duidelijk verhaal. Helaas zit er geen dipstickje op het uiteinde van het onderste deel van de antenne, nergens trouwens. Schijnbaar kun je wat afstellen door de hoek wat te veranderen.

Ik vertrouw de ingebouwde SWR niet, maar ik moet nog even geduld hebben, dan kan ik een andere swr testen. Ander (nieuw) bakkie besteld, die maar eens testen.

Waarschijnlijk ook maar een andere antenne, wel lastig, moet passen bij de Lincoln 2+ (24.7MHz - 30.1 MHz). Advies?

(Mmmm, ik moet dit maar eens in een ander topic gaan zetten)
Laatst bijgewerkt door Chewypill op 06 sep 2018, 09:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Chewypill
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 sep 2018, 21:01

Re: Cas

Berichtdoor 19-DT-170 » 06 sep 2018, 09:36

Met de hoek kun je inderdaad ook de impendantie aanpassen. Wellicht dat dat nog een stukje meehelpt om de SWR weer beter te krijgen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten