En weer een newbie erbij !

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

En weer een newbie erbij !

Berichtdoor Freebander » 13 maart 2017, 22:55

Nou ja, 'nieuw' in het wereldje kan ik dan niet zeggen , wel nieuw op het forum.
Mijn CEPT-call (op de 'normale' kanalen dus) is Freebander
Ik ben actief geweest op de CB in mijn *ahem* jongere jaren (ik voel me dan nog wel niet oud als 37 jarige, maarja, de tijd dat ik echt actief was toch wel ergens tussen mijn 13de en 25ste levensjaren)
Dat zijn toch al weer wat kratjes bier geleden dus.
Mijn QTH was/is nog steeds Eindhoven en gebruikte toen niet echt een call op de CEPT kanalen, omdat ik vaak op de hogere frequenties zat te tokkelen (27.835 hadden we een vriendenclubje zitten)
De cept kanalen waren hier trouwens toch bijna onbegaanbaar , want het was zo'n beetje het tijdperk dat iedereen met een 'Zetagi KLV 1000' naar de buurman aan het schreeuwen was , of op een andere manier stoorzendertje probeerde te spelen.
Plus, als die therapeut langs ons zijn apparatuur aanzette, kon ik mijn spul wel uitzetten , 'S 30 over 9 ' bromtonen en plopgeluiden. was geen beginnen meer aan dus, na de verhuizing toen ook maar besloten , omdat het vrienden clubje op 27.835 ook minder werd, om maar geen mast meer te zetten voor een antenne.
Buiten de cept-band, kon men mij wel tegenkomen als de 19EV795, maar dan moest je wel een nachtbraker zijn haha!

Echter nu na meer dan 10 jaar uit de lucht te zijn geweest, ben ik op zolder aan het ruimen gegaan , en kwam recentelijk nog wat 'erfstukken ' van mijn vader tegen die gelicencieerd amateur was (voor de nieuwsgierige , ik weet zijn call niet meer , ik was nog jong, dat formele strakke script-gezever op 2 meter interesseerde me geen drol eerlijk gezegd , ik zat liever over bloemetjes en bijtjes te tokkelen op de CB, dat had toch wat gemoedelijkers.)
En ook mijn eigen sets (nou ja, 'bakkies' dan) ben ik weer tegen gekomen, en ik moet zeggen , het begon toch wel weer wat te kriebelen , had al geruchten gehoord dat de wetten wat versoepelt waren (ik wist niet beter dan 40 kan./4W FM alhoewel ik mij daar zeer slecht aan kon houden :P )
Ben dus eens gaan rondkijken op internet wat er dus schijnbaar allemaal is verandert , en blijkbaar is dat nogal wat.
Tot mijn vreugde is er dus AM en SSB bij gekomen enzo, maar tot mijn spijt , merkte ik ook dat er veel mensen zijn , die de CB nu nog alleen maar zien als een uitstervend medium, en ik moet zeggen , dat ook veel van de clubs (en clubjes) blijkbaar opgeheven zijn. (ook de EV club is weg dus).
Tja, wat doe je dan hé? de hoop opgeven? of gewoon eigenwijs gaan zoeken op internet wat er nog leeft, en spullen bij elkaar zoeken om weer in de lucht te komen (al dan niet provisorisch met een 11M dipole ofzo) en dan eerst maar eens lokaal gaan luisteren of er nog wat propagatie is.
Op dit punt ben ik dan nu ook aanbeland, ik moest nu wel een 'call ' verzinnen voor de cept-band , omdat ons clubje weg is op 27.835 zal ik toch weer wat moeten rondkijken op de normale kanalen , en aangezien de club weg is, (dit is achteraf ook niet zonder slag of stoot gegaan , maar ik ga daar verder niet op in , ik weet niet eens of de roddels waar zijn , dus dat is dan zinloos) heb ik mijn 'EV' call ook maar laten vallen.
Ik zoek overigens nog wel een club , maar daar gooi ik nog wel een gedetailleerde vraag over in een meer toepasselijkere hoek van het forum (DX?)

Tot zover de voorgeschiedenis,
Nu ben ik dus op zoek naar mensen die het CB gebeuren nog steeds in hun hart dragen, ik heb gemerkt dat heel veel organisaties , clubs, en ook winkels de CB verlaten hebben (serieus je moet eens bij een 'gewone electronica of sattelietboer om een stukkie RG58 met pl259 plug vragen, dan krijg je toch een domme gezichtsuitdrukking terug!, en soms durven ze ook nog te zeggen , RG58? wa'sda? bestaat dat wel ? bedoel je geen 59? terwijl diezelfde winkel 15 jaar geleden nog VOL stond met CB spullen)
Ik heb bijvoorbeeld ook eens gezocht naar het aantal clubs dat nog actief is , betrekkelijk weinig, er staan hier wat links op het forum (wel gedateerde van 2008 ofzo) maar vele ervan werken niet meer , of lopen dood, als voorbeeld: ik heb begrepen dat de 19-tak van de alfa tango's een eigen site/domein had een .nl tenminste , waarvan ik geloof nu alleen de italiaanse versie nog van online is, en dit is jammer.
Maar ik drijf weer af van het onderwerp, zoals ik al zei , ik hoop wat gelijk-gezinden te vinden hier, daarnaast zorgen dat ik het spul hier weer in de lucht krijg, en wie weet babbelen we nog eens via de ether met elkaar...

lijkt me leuk :P :mrgreen:
Callsigns:
Freebander / 19RF519
My current collection of rigs:
Yaesu FT-450D
Kenwood TS-430S
Pres. Jackson I + II
K-PO DX5000 Version 6
TTI TCB-900 Export
Freebander
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 maart 2017, 22:50
Woonplaats: Eindhoven, Noord-Brabant, 19th Division, The Netherlands

Re: En weer een newbie erbij !

Berichtdoor 19-DT-170 » 14 maart 2017, 09:27

Hoi Freebander. Welkom op het forum en bedankt voor de leuke introductie.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: En weer een newbie erbij !

Berichtdoor plientjebr » 14 maart 2017, 16:51

Nou, nou, wat een verhaal Freebander.
Heel leuk om te lezen en bij deze van harte welkom. :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: En weer een newbie erbij !

Berichtdoor Remco Rozenburg » 14 maart 2017, 17:18

He Freebander,

Leuk intro, welkom hier! De CB clubs die in NL nog actief zijn vooral de Whisky Oscar (WO), RF-DX, Charlie Quebec (al is dit de laatste tijd ook wel erg stil). Op het forum is vast wel iets te vinden. Je kunt op vrijdagavond vanaf 22.00 eens luisteren op 27.385 USB, hier probeert men vooral in het binnenland langere afstanden te overbruggen, zo heb ik vanuit Hoek van Holland regelmatig contact gehad met de Achterhoek, Friesland en zelfs Zuid-Limburg.

Ik zeg: snel die antenne de lucht in en knallen :)
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: En weer een newbie erbij !

Berichtdoor pdj10 » 14 maart 2017, 18:15

Welkom :wink:
pdj10
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 30 jan 2009, 14:19
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: En weer een newbie erbij !

Berichtdoor Freebander » 14 maart 2017, 18:30

Remco Rozenburg schreef:
De CB clubs die in NL nog actief zijn vooral de Whisky Oscar (WO), RF-DX, Charlie Quebec (al is dit de laatste tijd ook wel erg stil). Op het forum is vast wel iets te vinden. Je kunt op vrijdagavond vanaf 22.00 eens luisteren op 27.385 USB, hier probeert men vooral in het binnenland langere afstanden te overbruggen, zo heb ik vanuit Hoek van Holland regelmatig contact gehad met de Achterhoek, Friesland en zelfs Zuid-Limburg.


Kijk, da's nou info waar ik hopelijk iets mee kan, dit ga ik eens op mijn gemakje uitzoeken, bedankt Remco!

En 27.385 is ook genoteerd, misschien horen we elkaar daar nog eens!
Callsigns:
Freebander / 19RF519
My current collection of rigs:
Yaesu FT-450D
Kenwood TS-430S
Pres. Jackson I + II
K-PO DX5000 Version 6
TTI TCB-900 Export
Freebander
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 maart 2017, 22:50
Woonplaats: Eindhoven, Noord-Brabant, 19th Division, The Netherlands

Re: En weer een newbie erbij !

Berichtdoor schoeffel » 14 maart 2017, 19:59

Hey Freebander, welkom terug.
Ja, als je in je jonge jaren radioactief besmet bent geraakt,... dan raak je dat nooit meer kwijt.
Ik zit sinds een paar jaar weer op zowat alle frequenties.
Het meeste verdoe ik mijn tijd met luisteren, hoor ik een station ver uit de buurt, dan ga ik roepen.
Hier in de regio is het redelijk rustig, zoeken naar een vrij kanaal is niet nodig, vaak is het zoeken of je iemand hoort.
Helmond is nog wel redelijk actief kanaaltje 7.
In Eindhoven zitten ook nog wel een paar stations, maar over het algemeen is het stil op de band.
Tja, en de afstand naar Eindhoven is nog wel te overbruggen met slechts 2 watt.
Ik gebruik doorgaans iets meer, een watt of 10 a 15.
Ik kan wel meer maken, maar dat is niet nodig.
Vaak ben ik niet QRV, maar als ik op de band zit, zul je me zeker kunnen ontvangen.

Greetzz,,... Toon de schoeffel.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: En weer een newbie erbij !

Berichtdoor Freebander » 15 maart 2017, 01:01

Dank je schoeffel!

Luisteren, daar verdeed mijn pa vroeger ook heel wat uurtjes mee, bak op 27.125 en maar sleutelen aan die apparatuur, daar stond ie dan ook om bekend, half Eindhoven e.o. liet zijn spul hier bij mijn vader repareren haha!
Maar helaas, net als zijn op CB tokkelende beste maat, overleden aan **** (als je er eentje van de oude stempel bent hier in de regio , heb je mijn vader en (meestal dezelfde) tegenstations/vrienden nog wel gekend misschien?
(heerlijk , die nostalgie, :lol: )

Ik heb gisteren inderdaad wat signaal gehad in de ruis op kanaal 7 toen ik een poging deed de mobiele antenne eens uit te proberen op wat metaal , en zo misschien al vast wat in de buurt te kunnen werken, maar helaas ik had denk ik te weinig massa (moet dat ding nog op de auto boren binnenkort, als ik uitgevonden heb hoe het interieur los te krijgen , zonder dat af te breken :P )
en kreeg 'm dus qua SWR totaal niet uit het rood
ik ben nu van plan om deze week , als ik een gaatje gevonden krijg in de drukte van mijn leven , om een longwire (dipole) te maken , omdat ik nog moet uitzoeken wat ik hier mag plaatsen (sinds internet opkomst, en terug loop van CB , heb ik verhalen gehoord van plaatsen waar gemeentes en woningbouwverenigingen vinden dat een 'antenne niet meer thuishoort in het straatbeeld' ) en ik hoop hier dan ook geen problemen tegen te komen , todat ik zekerheid heb , dus maar even op een waslijn , dat valt minder op, en hoef daar ook niet een kuub beton voor in de tuin te storten 8)
Maar hoop in ieder geval wel snel iets fatsoenlijks te plaatsen...

De afstand vanuit Nuenen naar Eindhoven is wel op 2 Watt te doen yep, maar het ligt er wel aan waar je zit dan in Eindhoven.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet op de hoogte ben met de huidige situatie zoals nu , maar ik weet nog van de tijd dat ik actief was , dat ik best wel op een 'rot plek' in Eindhoven woonde aangaande 'storing',
er zat een therapeut langs ons toen (die apparatuur stoorde hevig hier overdag) en ik woon precies met mijn reet tegen de beatrixhaven aan , en industrieterrein de hurk. al met al geen geweldige plek , en zeker overdag had ik hier gewoon standaard tot S3 ruis.
Hopen nu maar dat dat inmiddels verandert is ten goede...

Ontvangen zal ik je wel kunnen, maar ik zal het voorlopig even mobiel, of thuis met een dipole of zo moeten doen, en ik ben ook nog niet van plan al met lineairs aan de gang te moeten , errm, dat mag niet zullen we maar zeggen (maar ik moet dan wel weer eerlijk zeggen dat mijn apparatuur van zichzelf er al een beetje meer uitperst dan CEPT toegestaan laten we maar zeggen :oops: :roll: )

Daarnaast, ga ik ZEKER binnenkort waarschijnlijk 30 over 9 bij je binnenvliegen uit je speakers want ik sport namelijk 4 keer per week in van gogh village.
(die basic fit bij jullie daar komt tenminste fatsoenlijker volk, dan dat tuig hier uit eindhoven haha! )
En aangezien ik dat spul binnenkort ook in de auto heb zitten , zal ik dus met regelmaat onderweg van/naar Nuenen te horen zijn :mrgreen:

groeten uit de lichtstad, en ik denk dat we elkaar zeker gaan horen nog!
Callsigns:
Freebander / 19RF519
My current collection of rigs:
Yaesu FT-450D
Kenwood TS-430S
Pres. Jackson I + II
K-PO DX5000 Version 6
TTI TCB-900 Export
Freebander
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 maart 2017, 22:50
Woonplaats: Eindhoven, Noord-Brabant, 19th Division, The Netherlands

Re: En weer een newbie erbij !

Berichtdoor Hét Drentse Station » 23 maart 2017, 20:59

Welkom ! Geboren in 1980...is geen toeval...
Hét Drentse Station alias Dé Croky 19 IR 081 On air ! Inmiddels 142 via qsl bevestigde divisions:
1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,18,19,20,21,22,23,25,26,27,28,29,30,31,32,34,35,36,37,38,40,
43,44,45,47,49,50,51,52,54,55,56,59,61,64,66,67,68,69,72,73,74,75,76,79,80,81,84,85,88,90,91,93,
97,102,103,104,105,106,108,109,110,111,112,114,115,116,119,120,121,122,123,125,126,128,133,
136,141,146,152,153,158,161,163,165,166,167,169,173,178,181,185,186,189,190,195,196,199,205,
206,207,212,214,216,218,219,233,251,301,302,303,304,306,307,308,309,310,311,312,314,315,317,
327,328,329,330,331,340
klik hier voor qsl kaarten !

Mijn shack : Daiwa CN-410 - Astatic 636 L - Astatic d-104 tafelmike - Turner Plus Three
Mobiel: Wilson 500 - President Taylor

Use your brains, invest in a good antenna, not in power!
Avatar gebruiker
Hét Drentse Station
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 3785
Geregistreerd: 22 sep 2007, 19:29
Woonplaats: JO32KR


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten