Midfriesland

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Midfriesland

Berichtdoor midfriesland » 20 aug 2011, 15:00

Onder de naam Radio Midfriesland ben ik een aantal jaren actief geweest als FM-zender maar dat kwam pas ná de CB-hobby.
Die is ooit ontstaan doordat de zoon van vrienden van opa en oma de zolder leegruimde. Ze wisten toevallig dat ik me interesseerde voor elektronica en zodoende kwamen er wat dozen met onderdelen en restanten van apparaten bij mij terecht. Daar zat ook een 27 mc-bakkie bij, de welbekende Senfor SM2010. Zo is het begonnen.

We woonden in een dorp op het Friese platteland en er zaten geen andere stations heel dichtbij, dus in eerste instantie was het niet zo interessant. Eerst een draadje spannen op de slaapkamer - werkte niet. In de verte hoorde ik soms iets maar kon er niet mee terugpraten met die halve watt (waar ik toen nog niks van wist). Toen een draadje spannen op zolder - werkte iets beter. Al doende kwam ik erachter dat de lengte van de draad nogal wat uitmaakte in de ontvangst en het bereik. De DV100 op een oude broodtrommel werkte alweer een stuk beter. Toen van een CB-er uit Franeker de topsectie van een shakespeare gekregen en die op de broodtrommel gezet... weer beter. Toen het deksel van de broodtrommel gesloopt en dat, samen met een stuk kippengaas, uit het raam van de zolder gehangen... heel veel beter. En tot slot, op dat adres, een stuk steigerpijp van een meter of 8 tegen de garage geplaatst met daarop een GPA en later een Antron 99. Ondertussen ook al wat andere bakjes geprobeerd en een paar, al dan niet per ongeluk, gesloopt. Veel geleerd in die tijd en érg handig geworden.

M'n ouders hadden na veel gedoe en gemok mijn hobby geaccepteerd. Dus toen we gingen verhuizen (binnen hetzelfde dorp), besproken dat er een pijpje tegen de gevel zou komen. Daar een shakespeare op geplaatst op ruim 14 meter hoogte. Veel mooie afstanden mee afgelegd, totdat de buren erachter kwamen dat ze ál hun problemen op mijn hobby af konden schuiven. Van alles geprobeerd, van filters tot aan aarding, maar niks hielp. En ze wilden absoluut niet dat ik iets ging veranderen aan hun Supertech-TV, waarop zelfs brommers al stoorden. Ze hadden zelfs last als ik niet thuis was! Uiteindelijk is er op deze onaangename manier een einde gekomen aan de CB-hobby. De lol was eraf. Toen ben ik illegaal gaan zenden op de 3 meter want daar hadden ze géén last van. Mijn signaal viel ook niet echt op omdat ik geen typische piratenmuziek draaide maar poprock en hoorspelen... Totdat ze toevallig een keer afstemden en mijn stem herkenden. Toen stond buurman ineens weer voor de deur en riep: "ik hoor je elke zondag op 90.2". Ik heb het als een compliment in ontvangst genomen dat mijn zendertje zo mooi smal aan de band stond en buurman de deur gewezen. Niet veel later ben ik uit huis gegaan naar een plek waar ik geen antennes kon ophangen. Einde van het zenden. Maar de spullen bleven bewaard.

Enkele jaren later, toen er nieuwe mensen in dat huis gingen wonen, kwamen ze er overigens achter dat de aardpin er niet was aangesloten in de meterkast... :roll:

Er is een nieuwe hobby voor in de plek gekomen, oldtimers. En onlangs kwam ik erachter dat sommige oldtimerbezitters CB in hun auto hebben om onderweg naar evenementen met elkaar te babbelen. Zodoende kwam de oude Lincoln weer uit het stof. Een old-stock Sirio-antenne gekocht en daar maar weer eens wat mee gaan experimenteren in de auto. De sirio was alleen nogal ontsierend, dus een Wilson gekocht, zo'n rode van 60 cm. Ook old-stock. Die laatste antenne is afgelopen week helaas van m'n auto gejat...

De wilson achterop de Citroën GSA Break uit 1981:
Afbeelding

En de bak op de achterbank (om geen gaten te hoeven maken in het dashboard):
Afbeelding

De mobielen waar ik in rondtuf.
(Het forum kapt op kleine schermen aan de rechter kant een stukje van de foto's af)
Afbeelding
Citroën GSA special, 1983

Afbeelding
Citroën GSA special break, 1981

Afbeelding
Citroën GSA special, 1981
midfriesland
 

Re: Midfriesland

Berichtdoor rob kenwood » 20 aug 2011, 15:29

welkom op het forum
rob kenwood
 

Re: Midfriesland

Berichtdoor tjebbe » 20 aug 2011, 16:15

welkom op het forum :D
heb je zonet via een ander forum een berichtje gestuurd over de antenne, maar gaat om de zelfde persoon zie ik nu :lol:

73's
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: Midfriesland

Berichtdoor Hét Drentse Station » 20 aug 2011, 16:36

Welkom. Ziet er goed uit. De onderste citroen heb je nog wel wat werk aan :-) Onze buren hadden vroeger ook van dit soort auto's. Helaas hadden die allemaal last van dezelfde ziekte als die op de onderste foto....hun baasje was helaas minder begaan met hun lot dan jij...
Hét Drentse Station
 

Re: Midfriesland

Berichtdoor midfriesland » 20 aug 2011, 22:13

De onderste ziet er idd niet erg florisant uit maar technisch is ie prima in orde. De roest zit alleen aan het plaatwerk, de dragende delen zijn bijzonder hard, zeker voor een originele Nederlandse auto. De vorige eigenaar stond op het punt om 'm naar de sloop te rijden. De APK was toen al een maand verlopen. Ik heb deze auto indertijd gekocht om het zelf repareren te oefenen. Die nieuwe hobby is aardig aangeslagen. :lol:
De middelste, de break, heeft een paar jaar weg staan kwijnen onder een laag mos op een parkeerplekje en de bovenste is mijn eerste GSA. Die had zes jaar in een schuurtje staan wachten op een nieuwe eigenaar.

Voor de geïnteresseerden, bij deze wat links naar mijn draadjes op citroen-forum.nl:
> Draadje over 'Geeskje'
> Draadje over 'Brekkie'
> Draadje over 'JadeDraakje'

@Tjebbe: ik zie 't. Grappig om te zien dat die fora een overlap hebben. :D
Ik woon in Leeuwarden trouwens. Het dorp uit mijn CB-tijd is Mantgum. Mijn ouders wonen daar nog steeds. Er hangt daar ook nog steeds een rosje in de mast. Alleen nog voor ontvangst.
midfriesland
 

Re: Midfriesland

Berichtdoor pdj10 » 21 aug 2011, 10:59

Welkom :wink:
pdj10
 

Re: Midfriesland

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 25 aug 2011, 08:41

Welkom.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten