TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor Sigarenboer » 21 jul 2013, 17:37

Ik heb een TRIO/KENWOOD LP30 low pass filter gekocht op aanraden van een mede CBer.

alleen is het filter 75 Ohm ipv 52 Ohm.
Ik heb blijkbaar de verkeerde gekocht,de 52 Ohm is de LP30a...

mijn vraag is nu:
kan ik het filter gewoon gebruiken of moet ik een soort van aanpassing maken van 75 naar 50 Ohm?

alvast dank voor het meedenken :)
Sigarenboer
 

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor kol53 » 21 jul 2013, 18:12

Lijkt mij lastig, het moet 2 x omgezet worden. Kun je 'm niet ruilen?
kol53
 

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor Sigarenboer » 21 jul 2013, 18:32

nee helaas niet...
Sigarenboer
 

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor jackdonio » 21 jul 2013, 23:09

Heb het gauw even nagerekend , als je een 75 Ohm filter in een 50 Ohm transmissie keten gebruikt kan op sommige plekken in de doorlaat het verlies 5 - 6 dB bedragen . dat is een faktor 4 dus bij 100 watt hou je nog 25 watt over
je zult dus echt een 52 Ohm filter moeten gebruiken . En aanpassen gaat ook niet
jackdonio
 

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor Sigarenboer » 21 jul 2013, 23:30

das balen,dan maar weer verkopen..
Sigarenboer
 

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor Sigarenboer » 25 jul 2013, 20:23

filter opengemaakt en vergeleken met 30A versie.indentiek--dus gewoon toegepast en geen verlies gemeten.
Sigarenboer
 

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor Zock » 26 jul 2013, 23:55

Neee ?

Windingen spoelen het zelfde ?
Materiaal ?
Diameter ?
Consatoren ? Zelfde ?
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor jackdonio » 27 jul 2013, 02:01

Het grootste verlies hoeft ook niet aan het einde van de curve te liggen , vooral chebycheff filters hebben vaak vlak voor de afsnij frequentie een piek waar de demping heel minimaal is . Maar als je het filter gaat wobbelen over het hele gebied van 0 tot 30 M/c zul je bij een misaanpassing enkele plekken vinden waar de demping ontoelaatbaar groot wordt bij een misaanpassing .
Het ligt ook heel erg er aan tot welke familie het filter behoord , bij een Chebycheff heb je toch meestal wat plaatsen waar de demping iets groter is , voordeel is dat dit type een hele scherpe afsnij curve heeft , bij een goed ontworpen Cheby voor 30 Mc kan zelfs op 28 Mc de demping nog minimaal zijn , Hoort het filter tot de Butterwordth familie dan zal de hele doorlaat heel erg vlak zijn maar zal de afsnij curve veel minder stijl zijn , een Butterworth voor 30 M/c zal vaak rond 27 - 28 M/c al een demping hebben van 2 Db of meer zodat je dan al bijna de helft van je vermogen kwijtraakt . een Butterw. wordt meestal gebruikt als de doorlaat demping over een groot gebied heel vlak moet zijn , maar het -3dB punt moet dan behoorlijk ver boven de maximale werkfrequentie liggen , voor 27 Mc moet je dan denken aan een filter wat pas bij 35 - 40 Mc begint af te vallen , werk je hoofdzakelijk op 1 band ( bv 27 Mc ) dan is een chebycheff in het voordeel , je kunt de doorlaat dan zo vastleggen dat de afval frequentie net boven de werkfrequentie komt te liggen . Bij een 7 pole Chebycheff is het zelfs mogelijk om bv rond de 27 Mc een demping te krijgen minder dan 0,2 - 0,3 dB en de afvalfreq zo stijl te kiezen dat zelfs op 28.5 Mc de demping al groter dan 30 dB is
Maar bij alle type's filters is een goede aanpassing essentieel , als er een misaanpassing is worden de prestatie's gelijk een stuk slechter
jackdonio
 

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor Sigarenboer » 27 jul 2013, 18:14

Zock schreef:Neee ?

Windingen spoelen het zelfde ?
Materiaal ?
Diameter ?
Consatoren ? Zelfde ?



ALLES precies hetzelfde..
Sigarenboer
 

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor jackdonio » 27 jul 2013, 21:36

Als die twee hetzelfde zijn lijkt me dat een slechte zaak voor Trio . Is ook de wikkelafstand van de spoelen precies gelijk aan elkaar ? Want hiermee kan de zelfinduktie behoorlijk worden veranderd
Ik heb nog eens even een tweetal simulaties gemaakt van een Chebycheff en een Butterworth filter met een goede aanpassing , dus 75 op 75 en dezelfde filters met een misaanpassing 75 ohm filter op 50 Ohm
Ik heb hier even een printout van de curve simulatie neergezet , duidelijk is te zien dat vooral het Chebycheff filter
bij de genoemde misaanpassing de doorlaat demping rond de7 en 20 Mc maar liefst 3 dB bedraagt
kijk maar ff hier : http://82.75.84.217/filtercurve.jpg
jackdonio
 

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor Sigarenboer » 27 jul 2013, 21:39

zoals ik al zei:alles precies hetzelfde.

30A ernaast en alles met schuifmaat opgemeten.
Sigarenboer
 

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor jackdonio » 27 jul 2013, 21:42

Valt me tegen van Trio , ook niet meer wat het geweest is
Maar je wilt hem hoofdzakelijk gebruiken voor 27 Mc ?
jackdonio
 

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor Sigarenboer » 28 jul 2013, 01:25

jackdonio schreef:Valt me tegen van Trio , ook niet meer wat het geweest is
Maar je wilt hem hoofdzakelijk gebruiken voor 27 Mc ?



ja dat was wel de bedoeling,veel Cbers hebben dit ding schijnbaar de (30A dan -52 Ohm )
maar ik heb al indentieke filters gezien op internet in hetzelfde doosje met andere naam er bij .
bij 1 stond er "50 tot 75 Ohm"

er zit een alu typeplaatje op die van mij.
op de 30A zit een zilveren sticker.

kan ook zijn dat het een tekstfout is of een verkeerd typeplaatje?
Sigarenboer
 

Re: TRIO filter LP30 75 Ohm aansluiten?

Berichtdoor jackdonio » 28 jul 2013, 03:00

Geen idee of er verkeerde stickers zijn gebruikt
Maar zoals je kunt zien in de curves blijft tegen het eind van de frequentie de demping redelijk laag
denk dus dat voor 27 - 28 Mc niet zo heel veel uitmaakt of je 50 of 75 Ohm gebruikt
Rond de 7 en 20 Mc maakte het wel behoorlijk wat uit , maar als je daar toch niets doet hoef je daar dus niet echt wakker van te liggen
jackdonio
 


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten