voeding

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

voeding

Berichtdoor hans » 15 dec 2012, 02:13

Goeden avond .
Ik heb een probleem met mijn voeding ik had zo een maas voeding zo een grote oude, die moest 13.5 afgeven maar dat werd opeens 21 volt, nu heb ik nog een voeding van een ander apparaat leggen en die is 12 volt bij 4.16 amp is dit ook voldoende voor die van mij ik heb een president.
vriendelijke groeten hans.
hans
 

Re: voeding

Berichtdoor mas » 15 dec 2012, 13:43

hoi,

Dan is waarschijnlijk de regel-transistor bij de maas voeding kapot gegaan, dat is waarschijnlijk iets van een lm317 of lm318 of iets dergelijks en zit op een koelplaat gemonteerd binnen in het apparaat..

De 12V voeding zou genoeg moeten zijn voor je president, tenminste ik neem dan aan dat je met 4W zend? Het uitgangsvermogen van de zender is namelijk bepalend voor de ampére die je minimaal nodig hebt vanuit je voeding.
Ik weet verder niet wat voor voeding die 12V is, en hoe deze gestabiliseerd is, maar misschien zit er aan de binnenkant een regel mogelijkheid, zodat je deze kunt afstellen op 13,6V dat werkt dan iets meer hetzelfde als je oude voeding, ik neem aan dat je met "voeding van een ander apparaat" bedoelt dat het een andere voeding is waarmee een ander iets gevoed wordt?

Ik zou de oude voeding (zelf) repareren de kosten zijn dan minimaal...... en je hebt dan weer een reserve voeding liggen, dat is altijd handig.

Groeten mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: voeding

Berichtdoor hans » 15 dec 2012, 15:44

het is wel een hele oude en zelf repareren ben ik geen ster in weet jij iemand die het voor een betaalbare prijs doet
vrg hans
hans
 

Re: voeding

Berichtdoor mas » 15 dec 2012, 16:43

Hoi,

Ik weet niet in welke omgeving je woont, daarvoor moet je in de buurt waar je woont rondvragen, dat zou ik zo natuurlijk niet weten..

Groet mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: voeding

Berichtdoor hans » 16 dec 2012, 21:22

Ik woon in Amsterdam en ben al aan het vragen geweest heb misschien iemand die het wil proberen maar de ouderdom van de onderdelen spelen me partner ik weet waarschijnlijk woensdag of het een haalbare kaart is mocht het niet lukken weet jij dan nog wat of word het een nieuwen kopen?
vrg hans
hans
 

Re: voeding

Berichtdoor mas » 17 dec 2012, 18:08

Hoi

Nou de voeding is ook wel te repareren met nieuwere onderdelen (de LM317 zou moeten passen) dit is een positieve volt regelaar op het linker pootje zit de "adjust" die gaat met een regelbare weerstand naar de min.
Op het rechter pootje zit de input, daar gaat dan de voedingsspanning vanaf de spoel in.
En het middelste pootje is dan de output, die gaat dan naar de uitgang van je voeding.
Je regelt hem dan met de regelbare weerstand af naar de voltage die je hebben wilt.
Zou met praktisch elke voeding moeten kunnen werken.....
Ik woon in de buurt van doetinchem, dus weet ik niet wat en waar zit bij je in de buurt....

Groeten mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: voeding

Berichtdoor mas » 17 dec 2012, 20:50

Oh ja..

Laat anders even degene die je voeding wil repareren even "LM317" in google ingeven, dan gewoon plaatjes kijken :D door op afbeeldingen te klikken....

Dat werkt vaak wel, en het zal duidelijk zijn hoe het werkt (in de meeste gevallen).

Groeten Mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron