Lowpass filter

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Lowpass filter

Berichtdoor Ouderot » 13 dec 2012, 19:56

Heb deze lowpass filter gemaakt van 200 watt, als ik hem tussen de radio en de powermeter swr meter plaatst de radio geeft 10 watt en dan met de lowpass filter er tussen geef hij 5 watt meer en de swr is prima kan dat kwaad of geef dat niet. Ik ben maar een leek op dit gebied maar ik vind het leuk om zelf iets te maken.
Vriendelijke groeten Ouderot

http://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/L ... filter.htm
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

Re: Lowpass filter

Berichtdoor 19-DT-170 » 13 dec 2012, 22:53

Hoi ouderot.
De SWR, meet je die voor of na het filter?
Die filters kun je nl wel nabouwen, maar die moeten ook nog afgeregeld worden.
Dat na het filter alles 50 Ohm is geloof ik wel (coaxkabel en antenne),
maar je meet de SWR ook voor het filter, oftewel na de SWR meter heb je het filter, dan de coax en dan de antenne.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Lowpass filter

Berichtdoor Ouderot » 15 dec 2012, 15:36

Ik heb het filter dan de SWR/Powermeter dan antenne.
Ja maar het geef dan 5 watt meer aan en de SWR is dan 1.1 dat is goed volgens mij.
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

Re: Lowpass filter

Berichtdoor jackdonio » 15 dec 2012, 16:28

Achter een LPF zal een powermeter altijd minder aangeven , als dit niet zo zou zijn werkt het LPF niet , of je hebt reeds een zo schoon signaal uit je bak dat een LPF geen nut heeft .
Het verschil in vermogen wat je meet is nl. juist de "rommel " welke het LPF tegenhoud
een vereenvoudigd voorbeeld : je bak geeft 5 watt op 27 Mc en ook nog eens 2 watt op 54 Mc ( tweede harmonische )
en ook nog 1 watt op 81 Ms ( derde harm)
Dan zal jouw powermeter aangeven 5watt + ( 2 x 2watt ) + ( 3x1watt ) , hoe hoger de frequentie hoe optimistischer een meter "vermogen"aangeeft , je meter zal in dit geval dus 10 watt aangeven hoewel er op 27 M/c slechts 5 watt aan de antenne wordt geleverd. Ga je echter dmv. een LPF die 54 en 81 wegfilteren , blijft alleen die 27 M/c over en daar kwam en komt nog steeds 5 watt . Alleen die andere rommel ben je kwijt en die worden dus ook niet meer bij het totale vermogen opgeteld
Natuurlijk is het bovenstaande een heel erg vereenvoudigd voorbeeld , de werkelijkheid is veel complexer , je hebt ook nog te maken met veel meer harmonischen , wel tot in het UHF gebied toe en ook een totaal onvoorspelbare SWR meting door al die boventonen .
Óok zal de werkelijke vermogens meting nooit nauwkeurig zijn . werkelijk vermogen is nl de som van de RMS spanning over de impedantie . Een RMS spanning is echter alleen juist bij een zuivere sinus en een radiogolf met harmonischen is geen sinus meer . pas na het LPF is er weer sprake van een sinus en kun je enigzinds zuiver het vermogen meten.
Verder is een LPF een eigenzinnig ding om na te bouwen , wil je het goed doen heb je inderdaad wel een spectrumanalyzer of wobbelgenerator nodig voor het afregelen
Ook moet je rekening houden met de afsnijfrequentie , meestal wordt hiervoor het punt aangegeven waar de demping 3 dB is , je moet er dus altijd voor zorgen dat dit afsnijpunt niet te dicht bij de werkfrequentie komt te liggen
Op 27 Mc zou ik dan ook zeker geen snijpunt onder de 30 Mc kiezen maar liever 35 of zelfs 40 Mc maar ook niet weer veel hoger want dan is de onderdrukking op 54 Mc weer te weinig
Verder wat betreft het QRP filter op die pagina , ja dat werkt erg goed MITS MET DE JUISTE KERNEN
Er bestaan enorm veel verschillende type's ferriet ringkernen en de zg A Factor van deze kernen zijn enoerm verschillend
en als je niet exact de juiste kernen met de juiste afmetingen en van het juiste ferriet gebruikt zal het niet werken
Voor een goede fabrieks bak waar niet in is gedraaid of gesleuteld is een LPF beslist niet nodig
Voor al het andere ( sleutelbakken , lineairs , enz ) is een LPF beslist wel nodig
jackdonio
 

Re: Lowpass filter

Berichtdoor Ouderot » 15 dec 2012, 18:07

Dankje wel voor de uit leg het gaat wel boven mijn pet maar heb hem net zo gemaakt als beschreven.
Heb het in een grotere behuizing gemonteerd en nu geef hij het zelfde vermogen als zonder lpf.
Denk dat het nu wel op gelost is hoop ik dat het zo goed is SWR is mooi dus hopen dat het werkt waar het voor bedoeld is.
De set van mij is door een deskundige af geregeld mag aan nemen dat het goed is.
Mijn set is een President Lincoln.
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

Re: Lowpass filter

Berichtdoor JesseN » 16 dec 2012, 02:54

Jack, jouw antwoorden zijn weer onnavolgbaar. Chapeau! :D

jackdonio schreef:pas na het LPF is er weer sprake van een sinus en kun je enigzinds zuiver het vermogen meten.


Maar dat zou betekenen dat de swr\ powermeter ná de LPF komt. Ik heb altijd begrepen dat je die vóór de LPF moet plaatsen in je setup. Of begrijp ik nu iets niet helemaal goed?
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: Lowpass filter

Berichtdoor jackdonio » 16 dec 2012, 12:06

Als je de SWR van de antenne wilt meten , zul je ook inderdaad direct aan de antenne moeten meten
Als je voor het filter gaat meten dan meet je niet echt de SWR van de antenne maar de SWR zoals de bak naar het filter zit te kijken
Als je bak de nodige rommel maakt zul je daar ook niet echt de SWR en power kunnen meten , tenminste niet op de 27 Mc
wat je daar meet is het produkt van alle frequenties , pas na het filter dus wanneer alle rommel weg is zul je het echte vermogen kunnen meten plus de werkelijke staandegolf verhouding .
Het verhaal van de SWR meter voor het filter heeft te maken met de in die SWR meter aanwezige diodes , deze veroorzaken nl ook een kleine vervorming van het signaal zodat er toch een aantal harmonischen ontstaan . zit de SWR meter voor het filter dan zullen deze in de SWR meter opgewekte harmonischen ook worden weggefilterd , met de meter achter het filter natuurlijk niet. De door deze meetdiodes opgewekte harmonischen zijn echter dermate zwak dat dit uit het oogpunt van storing geen enkele rol meer speelt
jackdonio
 

Re: Lowpass filter

Berichtdoor JesseN » 16 dec 2012, 20:51

OK, helder. Dank je wel.
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: Lowpass filter

Berichtdoor Ouderot » 17 dec 2012, 12:08

Wat is nu de conclusie filter na de SWR/Powermeter of voor de SWR.
Ik ben een beginneling dus alle info kom mij van pas.
Vrgr. Ouderot
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

Re: Lowpass filter

Berichtdoor JesseN » 17 dec 2012, 12:58

Ik heb beide opstellingen nu getest en kon in na aflezing geen verschillen ontdekken. Kanttekening: ik heb geen professionele spullen. Ik heb het filter dus als laatste in de opstelling gezet om ook eventuele storingen van de swr-meter te elimineren. Maar voor de meest nauwkeurige meting zou je de swr-meter dus als laatste moeten plaatsen. Maar nogmaals: in mijn situatie leverde dat geen verschil in de meting op.
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: Lowpass filter

Berichtdoor Rene » 17 dec 2012, 14:22

Ouderot schreef:Heb deze lowpass filter gemaakt van 200 watt, als ik hem tussen de radio en de powermeter swr meter plaatst de radio geeft 10 watt en dan met de lowpass filter er tussen geef hij 5 watt meer en de swr is prima kan dat kwaad of geef dat niet. Ik ben maar een leek op dit gebied maar ik vind het leuk om zelf iets te maken.
Vriendelijke groeten Ouderot

http://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/L ... filter.htm

5 watt meer met filter??
Meestal geeft hij na het filter minder aan omdat de ongewenste producten uit je bak dan niet mee worden gemeten.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Lowpass filter

Berichtdoor Ouderot » 17 dec 2012, 16:45

Rene schreef:
Ouderot schreef:Heb deze lowpass filter gemaakt van 200 watt, als ik hem tussen de radio en de powermeter swr meter plaatst de radio geeft 10 watt en dan met de lowpass filter er tussen geef hij 5 watt meer en de swr is prima kan dat kwaad of geef dat niet. Ik ben maar een leek op dit gebied maar ik vind het leuk om zelf iets te maken.
Vriendelijke groeten Ouderot

http://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/L ... filter.htm

5 watt meer met filter??
Meestal geeft hij na het filter minder aan omdat de ongewenste producten uit je bak dan niet mee worden gemeten.


Wat dat geweest is weet ik niet maar had opstelling in een heel klein doosje zitten.
Heb nu in een grotere doos en nu is het wel goed.
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

Re: Lowpass filter

Berichtdoor Ouderot » 17 dec 2012, 16:51

Als ik de filter tussen bak en Power/SWR meter zet dan meet ik het vermogen normaal als zonder power/swr meter en 2 streepjes los.
Maar zet ik het filter na mijn SWR/Powermeter dan geef de SWR waarde meer streepjes uit de hoek, en de Smeter van de bak geef maar de helft aan met mic. in gedrukt is dat goed of klopt er niets van het spul.
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

Re: Lowpass filter

Berichtdoor Rene » 18 dec 2012, 12:02

Denk dat je je filter even moet na laten meten , het is nogal belangrijk dat de in en uitgangsimpedantie 50 ohm zijn.
En ik zie dat het filter vrij snel rond 29.7mhz al begint met dempen , het kan dus zijn dat je op 27mhz al wat demping hebt..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten