storing auto alarms/beveiliging.

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

storing auto alarms/beveiliging.

Berichtdoor edje mee zun petje » 03 okt 2012, 21:14

Hoi,
Ik hoor de laatste tijd veel verhalen over lpd/70 cm en storing op auto-alarms en start onderbrekers.
Daarbij hoor je ook veel theorie-en over hoe dat komt. (van overstuurde ontvangers tot hele berekeningen met harmonischen)
Mijn eigen theorie is dat het een soort "tampering" beveiliging is,die het gebruik van naburige frequenties als "hacking attempt" ziet,
en dus het alarm aanzet of normale functies uit schakelt.
Als dit zo is, en deze buurfrequenties vrij te gebruiken zijn,zouden auto fabrikanten het iets minder streng moeten programeren.
Is er toevallig iemand die hier wat meer over weet ?

Groetjes,
Edje.
edje mee zun petje
 

Re: storing auto alarms/beveiliging.

Berichtdoor Zock » 03 okt 2012, 21:20

Ik weet niet waar de draadloze kastjes op werken die bij de auto zitten
Maar ik weet dat de bediening van een boven loop kraan er op stoord

Weet ik uit ervaring de bediening van merk autec zit op de 433 MHz
De nieuwe op 900
De bediening RAB moet dan eerst uit voor dat de auto van het slot wil

Het verschilt per auto en per kraan
We hadden van de 30 busjes maar 1 die er bij 1 kraan last van had
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

Re: storing auto alarms/beveiliging.

Berichtdoor jackdonio » 04 okt 2012, 00:32

Dat soort afstandbedieningen werken meestal op 433,92 M/c in AM
Vooral de goedkopere soorten ( het mag immers niets kosten ) met een zg. Super Reg ontvanger
Voordeel van dit type ontvanger is de zeer hoge gevoeligheid. Nadeel is het totaal ontbreken van welke filter dan ook
de ontvanger pikt elk signaal op zelfs ver boven of onder de werkfrequentie .
Er zijn wel betere types welke wel goede filter gebruiken en de nieuwe types werken tegenwoordig in de 860 M/c band
maar de meesten werken nog steeds op 433 en bestaan uit een enkele transistor met daarachter het zg. code IC
Dit code ic leest de impulstrein en als de juiste code 3 keer achter elkaar is ontvangen aktiveerd het IC de uitgang naar het slot / startonderbereker of andere toepassing
Zit er nu toevallig tijdens de ontvangst een andere zender in de omgeving kan het gebeuren dat de code niet 3 keer juist over komt en zal de bediening dus niet reageren .
Super regjes zijn zulke slechte ontvangers dat ze eigenlijk verboden zouden moeten worden . Het principe werd al gebruikt in de eerste afstand bediende vliegtuigjes uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw
Gelukkig werken de nieuwe types op 860 en hoger , laatste ontwikkeling is natuurlijk de Near Field techniek op microgolf
zodat de 433 types nu wel snel zullen verdwijnen
jackdonio
 

Re: storing auto alarms/beveiliging.

Berichtdoor 19RE000 » 04 okt 2012, 09:14

jackdonio schreef:Gelukkig werken de nieuwe types op 860 en hoger , laatste ontwikkeling is natuurlijk de Near Field techniek op microgolf
zodat de 433 types nu wel snel zullen verdwijnen



Hallo Jack,

Near Field Communications, zoals ook gebruikt gaat worden op je mobiele telefoon bijvoorbeeld
werkt op 13.56MHz.
Kortegolf dus.
Zie deze link bij Essential Specifications.
http://en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication
433MHz zal pas verdwijnen wanneer de auto's gesloopt zijn welke deze techniek nog gebruiken.

Groeten,
Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: storing auto alarms/beveiliging.

Berichtdoor Kratjuh » 04 okt 2012, 10:03

Alarmen die afgaan heb ik zelf nog niet meegemaakt, maar genoeg verhalen+ervaring over deurvergrendeling die niet reageert op de afstandsbediening.
Voorbeeld van eigen ervaring: Tijdens de radiokampweek op de Jutberg enkele jaren geleden, wanneer er Amateur TV uitzendingen op 430MHz plaatsvonden kreeg ik m'n Volvo niet open met de AB.
Herinner mij een krantenartikel van enkele maanden geleden waarbij een kassasysteem ergens in NL storing op de 430MHz veroorzaakte, waardoor veel winkelende automobilisten ook hun auto niet ontgrendeld kregen op de nabijgelegen parkeerplaats.

Instant update: Artikel gevonden
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: storing auto alarms/beveiliging.

Berichtdoor edje mee zun petje » 04 okt 2012, 11:25

Dan zit mijn theorie er dus waarschijnlijk ver naast.
Ik weet er eigenlijk ookmaar weinig van, afstandbediening op 70 cm.
De enigste die ik ooit heb gehad is zo'n x10 tv remote control,voor een medion computer met tv-kaart,
en dat ding heeft nooit gewerkt.(kon wel een heeeeel zwak signaaltje horen op scanner.)
Bedankt en groetjes,
Edje.
edje mee zun petje
 

Re: storing auto alarms/beveiliging.

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 04 okt 2012, 12:30

Weet wel als ik op de 70cm aan het zenden ben dat er veel auto niet meer open of dicht kunnen.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: storing auto alarms/beveiliging.

Berichtdoor jackdonio » 04 okt 2012, 17:42

Hi Rob
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk , er waren een paar woorden verdwenen ( dat heb je met dat snelle typen )
De goede zin moest natuurlijk zijn : Near Field techniek of op microgolf
JAck
jackdonio
 


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten