ruis/storing signaal

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 05 sep 2012, 22:33

hhmm dubel gepost , ging ff niet goed :?
19AC393 gebakje
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 05 sep 2012, 23:00

Ik heb deze ervaring uiteraard al vaker verteld, en ik merk dat mensen die hun computer
niet geaard hebben, dit niet willen geloven.
Ook de kast is niet geaard, dus deze wordt als eerste statisch geladen. Enz. Geen virus, een
bijna nieuwe computer. Ik had gelukkig het meeste nog op floppy. Dat was de backup-policy
in de jaren '80. Nu draait die computer nog steeds, geaard, en ik heb nooit meer last gehad.[/quote]
nog 1 qoutje nog

jij gaat me toch niet vertellen dat je nu nog steeds met een 386 / 486 pc werkt ? , want de 486 computer kwam pas in 1989 op de markt
de eerste pentium een jaar later in 1990 :roll: ..........30 jaar met de zelfde pc ?
19AC393 gebakje
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor kol53 » 06 sep 2012, 06:17

Sommige mensen stellen veel in 't werk om een feit wat ze niet aanstaat in twijfel
te trekken. Ik heb er eigenlijk niets aan toe te voegen, maar ik zou zeggen: test het
eens uit. Ik was met platen piepschuim bezig ter isolatie, rond de computer. Die
computer is een Acorn Archimedes, die nu, na upgrade, nog steeds 'bij de tijd' is,
de grafische interface was in 1988 al superieur aan Windows. Maar goed, ook dat zal
wel een vaag verhaal zijn. Een laptop is erop gebouwd om invloeden van buitenaf te
weerstaat, een desktop ook, want die is geaard als het goed is. Is hij niet geaard dan
ontstaan er grote potentiaalverschillen bij invloeden van buitenaf, dat snapt zelfs
een kind.
kol53
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor cb1gwn » 06 sep 2012, 16:39

19-DT-170 schreef:Jezelf aarden aan een stopcontact??
Volgens mij heb je nooit een EMC cursus gedaan. :oops:
Alles moet hetzelfde potentiaal hebben, zodat er geen vonkontladingen kunnen optreden.
Alles aan aarde leggen is dan een optie. Maar wat denk je dat gebeurt als je statisch geladen bent
en je pakt iets beet dat aan aarde ligt? Precies, een vonkontlading, en dat is nou net wat je niet wilt.
De oplossing hiervoor is om een weerstand van 1M ohm te gebruiken.
Als je statisch geladen bent, dan vloeit de spanning geleidelijk via die 1M ohm weerstand naar aarde.


Ja dat heb ik geleerd bij mijn ict opleiding. Kast en jezelf en evt als je die hebt de mat aan aarde leggen.(werkplaats)
Ontlading is dus onmogelijk.

Als er een ontlading via de HD plaats vind zou die van de buitenkant ook afgevoerd worden via de buitenkant
Zoniet dan gaat het via de elektronica en die is niet bestand tegen de 20000 tot 50000 volt ontlading.

Ik kan het nog sterker vertellen ik heb een pc 'gerepareerd' waar op de kast 230 volt stond.. Bleek niet eens aan de pc maar aan de monitor te liggen.
De gebruikers kregen iedere keer een schock als ze de pc gebruikten. En inderdaad geen geaard stopcontact gebruikt maar een ongeaard verlengsnoer.
Pc werkte gewoon maar de monitor (beeldbuis nog in die tijd) heb ik vervangen (UWV Apeldoorn).
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 06 sep 2012, 17:45

kol53 schreef:Sommige mensen stellen veel in 't werk om een feit wat ze niet aanstaat in twijfel
te trekken. Ik heb er eigenlijk niets aan toe te voegen, maar ik zou zeggen: test het
eens uit. Ik was met platen piepschuim bezig ter isolatie, rond de computer. Die
computer is een Acorn Archimedes, die nu, na upgrade, nog steeds 'bij de tijd' is,
de grafische interface was in 1988 al superieur aan Windows. Maar goed, ook dat zal
wel een vaag verhaal zijn. Een laptop is erop gebouwd om invloeden van buitenaf te
weerstaat, een desktop ook, want die is geaard als het goed is. Is hij niet geaard dan
ontstaan er grote potentiaalverschillen bij invloeden van buitenaf, dat snapt zelfs
een kind.

aahh je hebt een upgrade gedaan bij je pc waardoor hij bij de tijd is , alleen de hd uit die tijd die op zijn hoogst ongeveer 2 gig kon zijn heb je niet geupgrade
want die draaid nu nog steeds ??
erg vaag allemaal
is het je wel ens opgevallen hoe een nieuwe pc verpakt word ?? meestal in een doos met een paar blokken piepschuim of piepschuim chips , het geheel nog gewikkeld in een schuimachtig soort folie .
neem nu maar aan indien de pc kast gesloten is , blijven de invloeden van buiten buiten de pc en kan jij nooit en te nimmer iets in het inwendige beschadigen hoe gek je het ook doet .
als het onweert word er toch ook altijd gezegd dat de veiligste plaats die je kan vinden in de auto is , ik weet niet of jij het weet maar bliksem is ook een statische ontlading .
je mobieltje / ipod enz die op de achterbank liggen werken gewoon ook na een directe inslag op die auto

ik zie hier al 2 reactie`s die dat onderstrepen
1 had 230 op zijn kast staan door de monitor
2 had het over de onstorings condensatoren waardoor er mogelijk 110 volt op de kast staat
in beide gevallen werken de pcs nog steeds .

ik reageer niet om je onderuit te schoffelen of om vervelend tegen je te doen , ik krijg altijd de kriebels van dit soort vage verhalen die niet te controleren zijn of te bewijzen .
en die technish totaal niet kunnen .

ik noem een voorbeeld :
had laatst een gesprek met een buurman 3 huizen verder , die absolute geen antenne op zijn huis wil omdat die bliksem aan trekt .
dat is een broodje aap verhaal uit de jaren 70 en 80 , toen op met name het plate land veel huizen een hark op het dak hadden voor tv en radio , omstreeks die tijd had je ook de 27mc hype
en iedereen had wel een cb antenne op het dak staan .
gezien de aantal antennes die toen op het dak stonden was de kans veel groter dat een huis geraakt werd met een antenne dan zonder ( want die waren aanmerkelijk in de minderheid )
moraal van het verhaal , dat mensen zich vaak vast houden aan een bepaald denk beeld , die in het geheel niet technisch onderbouwd is , niet controleerbaar , en die theoretisch of praktisch onmogelijk zijn :!:
19AC393 gebakje
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 06 sep 2012, 17:59

cb1gwn schreef:
19-DT-170 schreef:Jezelf aarden aan een stopcontact??
Volgens mij heb je nooit een EMC cursus gedaan. :oops:
Alles moet hetzelfde potentiaal hebben, zodat er geen vonkontladingen kunnen optreden.
Alles aan aarde leggen is dan een optie. Maar wat denk je dat gebeurt als je statisch geladen bent
en je pakt iets beet dat aan aarde ligt? Precies, een vonkontlading, en dat is nou net wat je niet wilt.
De oplossing hiervoor is om een weerstand van 1M ohm te gebruiken.
Als je statisch geladen bent, dan vloeit de spanning geleidelijk via die 1M ohm weerstand naar aarde.


Ja dat heb ik geleerd bij mijn ict opleiding. Kast en jezelf en evt als je die hebt de mat aan aarde leggen.(werkplaats)
Ontlading is dus onmogelijk.

Als er een ontlading via de HD plaats vind zou die van de buitenkant ook afgevoerd worden via de buitenkant
Zoniet dan gaat het via de elektronica en die is niet bestand tegen de 20000 tot 50000 volt ontlading.

Ik kan het nog sterker vertellen ik heb een pc 'gerepareerd' waar op de kast 230 volt stond.. Bleek niet eens aan de pc maar aan de monitor te liggen.
De gebruikers kregen iedere keer een schock als ze de pc gebruikten. En inderdaad geen geaard stopcontact gebruikt maar een ongeaard verlengsnoer.
Pc werkte gewoon maar de monitor (beeldbuis nog in die tijd) heb ik vervangen (UWV Apeldoorn).

je geeft het zelf al aan , je wil aan het inwendige van de pc werken dus moet de kast open opdat moment kan er inderdaad een onlading zijn van je hand naar het onderdeel wat je beet pakt , dat is meteen ook de reden waarom je al die maatregelen neemt .
19AC393 gebakje
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 06 sep 2012, 18:32

kijk en luister eens goed naar dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=uUY0tP5jYIo
19AC393 gebakje
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor kol53 » 06 sep 2012, 18:42

19AC393 gebakje schreef:
aahh je hebt een upgrade gedaan bij je pc waardoor hij bij de tijd is , alleen de hd uit die tijd die op zijn hoogst ongeveer 2 gig kon zijn heb je niet geupgrade
want die draaid nu nog steeds ??
erg vaag allemaal
is het je wel ens opgevallen hoe een nieuwe pc verpakt word ?? meestal in een doos met een paar blokken piepschuim of piepschuim chips , het geheel nog gewikkeld in een schuimachtig soort folie .
neem nu maar aan indien de pc kast gesloten is , blijven de invloeden van buiten buiten de pc en kan jij nooit en te nimmer iets in het inwendige beschadigen hoe gek je het ook doet .
als het onweert word er toch ook altijd gezegd dat de veiligste plaats die je kan vinden in de auto is , ik weet niet of jij het weet maar bliksem is ook een statische ontlading .
je mobieltje / ipod enz die op de achterbank liggen werken gewoon ook na een directe inslag op die auto

ik zie hier al 2 reactie`s die dat onderstrepen
1 had 230 op zijn kast staan door de monitor
2 had het over de onstorings condensatoren waardoor er mogelijk 110 volt op de kast staat
in beide gevallen werken de pcs nog steeds .

ik reageer niet om je onderuit te schoffelen of om vervelend tegen je te doen , ik krijg altijd de kriebels van dit soort vage verhalen die niet te controleren zijn of te bewijzen .
en die technish totaal niet kunnen .

ik noem een voorbeeld :
had laatst een gesprek met een buurman 3 huizen verder , die absolute geen antenne op zijn huis wil omdat die bliksem aan trekt .
dat is een broodje aap verhaal uit de jaren 70 en 80 , toen op met name het plate land veel huizen een hark op het dak hadden voor tv en radio , omstreeks die tijd had je ook de 27mc hype
en iedereen had wel een cb antenne op het dak staan .
gezien de aantal antennes die toen op het dak stonden was de kans veel groter dat een huis geraakt werd met een antenne dan zonder ( want die waren aanmerkelijk in de minderheid )
moraal van het verhaal , dat mensen zich vaak vast houden aan een bepaald denk beeld , die in het geheel niet technisch onderbouwd is , niet controleerbaar , en die theoretisch of praktisch onmogelijk zijn :!:


Ach, je hebt de klok horen luiden en steekt een vaag verhaal af over upgraden
van de Archimedes (dat is geen PC). Het is geen Windows die elke paar jaar
geupdated 'moet' worden. En de 2 HD's zijn groot zat voor alles wat ik er mee
wil. De programma's zijn meer dan 10 x zo klein als vergelijkbare Windows-
programma's, en mede daardoor snel genoeg. Voordat je jezelf weer eens
voor gek zet, lees er eerst eens wat over.

Over statische electriciteit weet je ook al zoveel. Je kunt de kast gerust onder
230 of zelfs honderden volt meer, maar statische lading kan vele malen hoger
zijn. Verpakken in piepschuim is niet zo'n risico, er is geen potentiaalverschil.
Wel is er meestal een antistatisch laagje tussen, evenals bij verpakte harddisks.
Ik had waarschijnlijk geen probleem gehad als de stekker niet in de wcd had
gezeten.
Als er iemand vaag is, ben jij het wel, je onderbouwt niks en schreeuwt maar
wat gehoorde termen.

Zo maakt een geaarde antenne wel zeker meer kans op inslag. En voordat je
weer een 'slimme' bui krijgt: als 'ie galvanisch aan de aarde hangt.

Dit is het laatste wat ik erover schrijf, ik hoop dat mensen inzien dat het
aarden van de computer om meer dan 1 reden belangrijk is. Ik hoor nog wel
van de uitslag van jouw praktijktest.
kol53
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 06 sep 2012, 20:21

kol53 schreef:
19AC393 gebakje schreef:
aahh je hebt een upgrade gedaan bij je pc waardoor hij bij de tijd is , alleen de hd uit die tijd die op zijn hoogst ongeveer 2 gig kon zijn heb je niet geupgrade
want die draaid nu nog steeds ??
erg vaag allemaal
is het je wel ens opgevallen hoe een nieuwe pc verpakt word ?? meestal in een doos met een paar blokken piepschuim of piepschuim chips , het geheel nog gewikkeld in een schuimachtig soort folie .
neem nu maar aan indien de pc kast gesloten is , blijven de invloeden van buiten buiten de pc en kan jij nooit en te nimmer iets in het inwendige beschadigen hoe gek je het ook doet .
als het onweert word er toch ook altijd gezegd dat de veiligste plaats die je kan vinden in de auto is , ik weet niet of jij het weet maar bliksem is ook een statische ontlading .
je mobieltje / ipod enz die op de achterbank liggen werken gewoon ook na een directe inslag op die auto

ik zie hier al 2 reactie`s die dat onderstrepen
1 had 230 op zijn kast staan door de monitor
2 had het over de onstorings condensatoren waardoor er mogelijk 110 volt op de kast staat
in beide gevallen werken de pcs nog steeds .


ik reageer niet om je onderuit te schoffelen of om vervelend tegen je te doen , ik krijg altijd de kriebels van dit soort vage verhalen die niet te controleren zijn of te bewijzen .
en die technish totaal niet kunnen .

ik noem een voorbeeld :
had laatst een gesprek met een buurman 3 huizen verder , die absolute geen antenne op zijn huis wil omdat die bliksem aan trekt .
dat is een broodje aap verhaal uit de jaren 70 en 80 , toen op met name het plate land veel huizen een hark op het dak hadden voor tv en radio , omstreeks die tijd had je ook de 27mc hype
en iedereen had wel een cb antenne op het dak staan .
gezien de aantal antennes die toen op het dak stonden was de kans veel groter dat een huis geraakt werd met een antenne dan zonder ( want die waren aanmerkelijk in de minderheid )
moraal van het verhaal , dat mensen zich vaak vast houden aan een bepaald denk beeld , die in het geheel niet technisch onderbouwd is , niet controleerbaar , en die theoretisch of praktisch onmogelijk zijn :!:


Ach, je hebt de klok horen luiden en steekt een vaag verhaal af over upgraden
van de Archimedes (dat is geen PC). Het is geen Windows die elke paar jaar
geupdated 'moet' worden. En de 2 HD's zijn groot zat voor alles wat ik er mee
wil. De programma's zijn meer dan 10 x zo klein als vergelijkbare Windows-
programma's, en mede daardoor snel genoeg. Voordat je jezelf weer eens
voor gek zet, lees er eerst eens wat over.

Over statische electriciteit weet je ook al zoveel. Je kunt de kast gerust onder
230 of zelfs honderden volt meer, maar statische lading kan vele malen hoger
zijn. Verpakken in piepschuim is niet zo'n risico, er is geen potentiaalverschil.
Wel is er meestal een antistatisch laagje tussen, evenals bij verpakte harddisks.
Ik had waarschijnlijk geen probleem gehad als de stekker niet in de wcd had
gezeten.
Als er iemand vaag is, ben jij het wel, je onderbouwt niks en schreeuwt maar
wat gehoorde termen.

Zo maakt een geaarde antenne wel zeker meer kans op inslag. En voordat je
weer een 'slimme' bui krijgt: als 'ie galvanisch aan de aarde hangt.

Dit is het laatste wat ik erover schrijf, ik hoop dat mensen inzien dat het
aarden van de computer om meer dan 1 reden belangrijk is. Ik hoor nog wel
van de uitslag van jouw praktijktest.


praktijk test allang gedaan heb een aantal pc in onderhoud plus mijn eigen en nog een server ik werk niet geaard , en nog nooit problemen mee gehad
je zelf gezegd dat je een upgrade hebt gehad dit na aanleiding van mijn opmerking over de 386/486 .
een upgrade is mijn ogen nog altijd hardware matig , indien het softwarematig is zouden ze dat een update noemen :roll:

de enigste die een vaag verhaal heeft ben jij niets onderbouwd zoals je zegd , en als je een enigsinds technische opleiding had gehad was je wijzer geweest en had je je mond gehouden .
met betreking op de bliksem , de bliksem laat zich niet aan trekken , er zijn bewijzen en gebeurtenissen die dit onder schrijven , zoals laatst op een voetbal veld waar een speler werd geraakt terwijl er rond om dat veld geaarde lichtmasten staan van 30 meter , of iemand die naast een 9 hoog flat gebouw word getroffen terwijl er een bliksem afleider op het dak van de flat staat , die trouwens ook goed geaard is .
toen ik het over die hardeschijven had ik het niet over de snelheid wat jij er nu van maakt maar over de opslag capaciteit , want daar heb ik het over wanneer ik 1gig zeg iemand met een beetje kennis van zaken weet dat .
en dan nog is het vaag 1 a 2 gig hd zijn met de huidige media bestanden ect al lang niet meer toerijkend tenzij je nog steeds dos spelletjes speeld is dat niet erg geloofwaardig zeker gezien de kosten van een nieuwere grotere hd
wat die gehoorde termen klopt dat wel , die heb ik gehoord tijdens mijn opleiding elektrotechniek lts / mts / hts en de cursus voor zend amateur en ik weet dus waar ik het over heb .
als de antenne galvanish ( ook een kreet die je ergens gehoord hebt zeker ) geaard is ????? op welke andere manier was jij van plan dan om een antenne te aarden ?? ben zeeeer benieuwd
en over statische elektriciteit weet ik inderdaad veel , ik werk namelijk als monteur in een plastik spuitgiet bedrijf , en neem maar van mij aan plastic kan heel statisch worden tijdens de verwerking ervan .
ff onderbouwen met een verhaal , tegenwoordig liggen huiskamers vol met laminaat ( is kunstof en kan erg statish zijn ) mensen komen thuis , schoppen hun schoenen uit , lopen met hun sokken over het laminaat ,lopen naar de pc douwen dat ding aan om het nieuws te lezen ,pc start vrolijk op net als anders .
dit verhaal gebeurd duizenden keer per dag in heel nederland toch zijn er nooit meldingen geweest van pc die masaal het loodje leggen als gevolg van laminaat in de woon kamer en de pc s die niet geaard zijn , immers wandcontactdozen ( zoals stopcontacten officieel heten ) zijn in de woonkamer volgens de nen1010 richtlijnen niet geaard en dat zelfde geld voor slaapkamers .
en dan nu nog het laatste en dan bekijk je het maar
het klopt dat statische elektriciteit vele malen hoger kan zijn de de 230 volt , alleen wat is schadelijker ?
10.000volt met nagenoeg geen amperes ( noem maar een voorbeeld , bv schrikdraad ) je krijgt een enorme klap maar je gaat er niet dood aan
of 230 met een hoop amps ( noem nog maar een voorbeeld . de man die in de kruipruimte van de buren dood ligt als gevolg van elektrocutie )
19AC393 gebakje
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19RF168 panda58 » 06 sep 2012, 22:20

Meen dat dit toch het cbforum was??????
19RF168 panda58
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 06 sep 2012, 22:37

panda58 schreef:Meen dat dit toch het cbforum was??????

helemaal gelijk panda , ander onderwerp :oops:
19AC393 gebakje
 

Vorige

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 101 gasten

cron