ruis/storing signaal

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor kol53 » 29 aug 2012, 10:44

Ook al helpt het niet tegen de storing, het is ZEER belangrijk om je computer en monitor
op een geaard stopcontact aan te sluiten. Ik heb zelf een keer gehad dat de gehele
harde schijf softwarematig corrupt was geraakt nadat ik met piepschuim had zitten
knutselen. Alleen een low-level format hielp nog.
kol53
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19RF168 panda58 » 29 aug 2012, 12:34

kol53 schreef:Ook al helpt het niet tegen de storing, het is ZEER belangrijk om je computer en monitor
op een geaard stopcontact aan te sluiten. Ik heb zelf een keer gehad dat de gehele
harde schijf softwarematig corrupt was geraakt nadat ik met piepschuim had zitten
knutselen. Alleen een low-level format hielp nog.


Zeer vreemd????
Moet je mij eens uitleggen wat een geaard stopkontakt met piepschuim en een harde schijf
te maken heeft.
Dus jij zegt als je de comp op een geaardstopkontakt had aangesloten dat niet gebeurd was.

Ben zeer benieuwd hoe je dit gaat verwoorden.
Het heeft dan wel niet veel met m n storing te maken maar ben benieuwd :lol: :lol:
Groet Jan
19RF168 panda58
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor maartenc » 29 aug 2012, 17:11

Toch is het belangerijk om een computer aan een geaard stopcontact te leggen.
In een pc-voeding zit namelijk een netfilter gebouwd. Dit filter werkt alleen goed als het ook aan aarde ligt.

http://www.vego.nl/4/n/n_039.htm

Als je op die link klikt zie het uitgelegd.
Op het allereerste schema zie je nl twee condensatoren via de nul en de fase aan massa liggen.
Als je je pc niet aan aarde legt loop je dus de kans dat je ongeveer de halve voedings-spanning, in dit geval ongeveer 110V op je kast hebt staan.
Dus voor de goede werking van je netfilter is het heel verstandig deze aan aarde te leggen.
maartenc
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19DT2120 » 29 aug 2012, 20:24

De voeding aarden is zeker belangrijk,alleen lastig als het er niet zit! En je halve huis zou moeten verbouwen om de aarde door te trekken.Ik heb hier ook geen aarde en de pc aan de CV hangen wil ik ook niet.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19RF168 panda58 » 29 aug 2012, 21:49

Ik weet wel dat de comp op een geaard wcd moet worden aangesloten!
Ik werk zelf als elektro monteur.
Ben dagelijks bezig met deze materie in een heel breed gebied.
Van data brandmeld en ontruimings installaties tot machine besturingen freqentie regelaars voor motoren tot wel 400 kw,veelal in de beton en kunstof industrie.
Heb al eens een snoertje uitgerold en op een geaard wcd aan gesloten.
Mar de storing die blijft.
Meestal woorden de onstorings kondensatoren "vergeten op de voeding te zetten in de fabriek".
Die monteur is heel vaak ziek die dat moet doen :lol: :lol: :lol:
De gaatjes zitten er wel op de print maar verder niks.
En dat is dan ce gekeurd hahahaahaha.

@kol53 Wil nog graag even reaktie op jou opmerking
betreffende : piepschuim, hardeschijf crash en geaardstopkontakt.

Groeten Jan
19RF168 panda58
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor kol53 » 30 aug 2012, 00:52

Wel, dat lijkt mij eenvoudig. Het is geen broodje aap, maar echt gebeurd. Als de computer
niet aan de aarde hangt, is de kast van de HD ook niet geaard. Kast en platters kunnen
dan opgeladen worden met statische electriciteit, en de magnetische informatie veranderd
worden. Het was voor mij een harde les, maar sindsdien heb ik mijn computers altijd
geaard. De aardsteker zit er toch niet voor niets aan.
kol53
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor jackdonio » 30 aug 2012, 01:38

De reden dat computers moeten worden geaard ligt in de manier van ontkoppeling . de voedings ingang 220V is voorzien van een tweetal condensatoren ( meestal iets van 22nF 1Kv) naar de massa ) met daarvoor een tweetal RF smoorspoelen
Deze combinatie zorgt voor een goede afleiding van resterende HF signalen zodat deze niet op het lichtnet terechtkomen.
Probleem is nu dat deze twee condensatoren een capacitive spanningsdeler vormen zodat bij het ontbreken van een goede aarde de kast en alle verbonden componenten op een ( welliswaar hoogohmige ) spanning van 110 Volt tegenover aarde aannemen. Meestal is de bron van deze spanning zo hoogphmig dat je het helemaal niet voelt , behalve wanneer je zacht over het metaal wrijft . Soms voel je dan een zachte prikkeling of trilling .
Op zich ongevaarlijk , behalve voor componenten welke ook hoogohmig zijn ( bv. de ingangen van Soundkaarten of Videokaarten) De meeste kaarten komen op deze manier voortijdg aan het einde van hun leven.

Radiostoringen van computers ontstaan ook zeer zelden in het voedingsdeel , grootste veroorzaker is de uitgang van de Videokaart , of slechte monitor kabel . Het Video signaal naar de monitor bestaat uit een zeer breed spectrum van signalen op frequenties tussen 17 Kc en 15 M/c waarbij de harmonischen tot over de 45 Mc kunnen doorlopen
vandaar dat het erg belangrijk is om GOEDE kabels te gebruiken waarbij iedere signaalkabel een eigen retourdraad heeft plus een goede totaal afscherming en dus beslist geen 5 euro chinees kabeltje

Verder is natuurlijk de antenne zelf belangrijk als de antenne op zich niet goed afgesloten is met de goede impedantie werkt de kabel zelf ook als antenne en zal alles uit de omgeving oppikken
Ik heb zelf mijn R 1000 ontvanger hier tussen de computers en monitors staan zonder de minste storing , bij vervanging van een van de monitor kabels door een goedkoop exemplaar liep de storing hier op van S 0,5 naar S 7 , en dat over de hele band van middengolf tot boven de 10 mtr
jackdonio
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19RF168 panda58 » 02 sep 2012, 19:46

Afgelopen week heb ik de mast "gestript".
Alle coax eruit er liepen wel 3 coax kabels de mast in.
Had al nieuwe coax klaar liggen (aircel 7), mocht ook wel keer want 1 coax de rg 213 was nog van de jaren 80!!,maar nog steeds goed hoor?
Had ook al een antenne relais klaar liggen dus heb alle antennes met 1 coax gevoed.
Heb een imax 2000 een home made zs6bkw met eigengemaakte kippenladder en een dipool voor 45 meter ik meen 2 x 11,45 meter met balun coax gevoed.
Alles weer opnieuw gemonteerd n- connectors gebruikt voor de coax schakelaar boven in de mast.
De Zs6bkw antenne heb ik de kippenladder vervangen door 12 meter 450 ohm lintlijn.
Alles aangsloten en even de analyzer aan de zs6bkw gehangen kijken hoe de swr was.
Noe deze bleek op 6.645 mhz 1-1.2 te zijn .
Hier hoefde ik niks meer aan te doen daar dat m n faforiete band is .
De rest was verder ook goed.
Nu komt het mooiste ik ben de storing ook totaal kwijt die ik eerder had.
Dus een keer updaten kan geen kwaad hi.
Goede werkweek ik geniet nog even van de vakantie

Jan
19RF168 panda58
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 03 sep 2012, 12:15

kol53 schreef:Wel, dat lijkt mij eenvoudig. Het is geen broodje aap, maar echt gebeurd. Als de computer
niet aan de aarde hangt, is de kast van de HD ook niet geaard. Kast en platters kunnen
dan opgeladen worden met statische electriciteit, en de magnetische informatie veranderd
worden. Het was voor mij een harde les, maar sindsdien heb ik mijn computers altijd
geaard. De aardsteker zit er toch niet voor niets aan.

byzonder raar , angezien de pc kast welke in het algemeen van ijzer is gemaakt als kooi van faraday werkt
die opzijn beurt de elektronica in de kast beschermd dus ook de hardeschijven .
indien de hd alleen weer bruikbaar was na een format , dan heb je gewoon een virus binnen gehaald die de software corrupt heeft gemaakt
of in het meest waarchijnlijke geval is je hardeschijf niet zo heel erg lekker meer en aan vervanging toe
19AC393 gebakje
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 03 sep 2012, 12:30

panda58 schreef:2 de week van de vakantie , de vrouw is even weg nu maar even alles spannings loos maken.
Eerst de auto dichter bij de hobbykamer gezet een 10 meter snoer naar buiten gegooid en op de accu polen van de auto
aangesloten.
De icom boven aan gesloten op de voeding van de autoaccu.
Eerst nog even kijken naar de storing dikke s9 op 45 meterband :cry: :cry: :cry:
Naar beneden hoofd schakelaar in de meterkast uit en weer naar boven.
Wat blijkt storing helemaal weg s meter ligt bijna stil op s 0 - 1 :lol: :lol: :lol:
Oke dus de storing komt toch uit eigen huis.
Groep voor groep weer ingeschakeld en toen kwam ik erachter dat de comp die boven staat een lichte ruis/storing veroorzaakte.
Dus stekker eruit en de ruis /storing was weer weg.
Verder met zoekend naar nog meer stoor signalen kwam ik er achter dat de led verlichting onder de keuken kastjes
ook een stoor signaal afgeeft.
En dat is de grootste stoorder .
Nu mijn vraag hoe kan ik dit ontstoren/oplossen.
Dus het is de voeding van de comp ook al staat de comp uit?
en de ledverlichting in de keuken.
Zal wel de trafo/voeding zijn die stoort.
Ik ben in ieder geval blij dat ik weet wat de stoorders zijn.
Graag reakties
Groeten Jan

al eens geprobeert de pc aan te zetten zonder de lan kabel er in ?
tegenwoordig zijn er veel mensen met een gigbite netwerk welke behoorlijk kan storen , bij mij stoort een lan kabel die met het schuine dak mee omhoog en vervolgens weer omlaag loopt .
een andere kabel die gewoon van de zelfde router afkomt en naar de zelfde pc loopt , maar over de vloer blijft lopen doet dat weer niet , kabels zijn van de zelfde haspel cat 6.
dus voordat je geld uitgeeft , let ook op dat soort dingen hoe raar het ook klinkt lf / hf instraling blijft een raar fenomeen waar veel radio amateurs al hun hooft over hebben gebroken
19AC393 gebakje
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor kol53 » 04 sep 2012, 00:53

19AC393 gebakje schreef:
kol53 schreef:Wel, dat lijkt mij eenvoudig. Het is geen broodje aap, maar echt gebeurd. Als de computer
niet aan de aarde hangt, is de kast van de HD ook niet geaard. Kast en platters kunnen
dan opgeladen worden met statische electriciteit, en de magnetische informatie veranderd
worden. Het was voor mij een harde les, maar sindsdien heb ik mijn computers altijd
geaard. De aardsteker zit er toch niet voor niets aan.

byzonder raar , angezien de pc kast welke in het algemeen van ijzer is gemaakt als kooi van faraday werkt
die opzijn beurt de elektronica in de kast beschermd dus ook de hardeschijven .
indien de hd alleen weer bruikbaar was na een format , dan heb je gewoon een virus binnen gehaald die de software corrupt heeft gemaakt
of in het meest waarchijnlijke geval is je hardeschijf niet zo heel erg lekker meer en aan vervanging toe


Ik heb deze ervaring uiteraard al vaker verteld, en ik merk dat mensen die hun computer
niet geaard hebben, dit niet willen geloven.
Ook de kast is niet geaard, dus deze wordt als eerste statisch geladen. Enz. Geen virus, een
bijna nieuwe computer. Ik had gelukkig het meeste nog op floppy. Dat was de backup-policy
in de jaren '80. Nu draait die computer nog steeds, geaard, en ik heb nooit meer last gehad.
kol53
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor cb1gwn » 04 sep 2012, 08:43

Als de kast opgeladen is (= +/- 50000 volt) en er komt een ontlading naar bijvoorbeeld een HD dan is deze echt wel kapot. De magnetische informatie op de HD blijft er gewoon opstaaan.
als je een low level format moet uit voeren betekend dat de magnetische indeling beschadigd is..

Ik zie wel veel mensen hun computer onderdelen verkeert inbouwen. Vooral de geheugenplakjes.
Als je een computer bouwt or een reparatie uitvoert; altijd jezelf aarden aan het stopkontakt!
Computerzaken (de echte en geen dozenschuivers) hebben in hun werkplaats een speciale mat liggen die hun aard zodra ze er op staan. Vaak ligt of staat de pc dan ook op een geaard oppervlak.

Als je een geheugenplakje inbouwt en er is een ontlading kan de module gewoon nog bruikbaar zijn.
Alleen tijdens het lezen / schrijven naar de geheugen module kunnen er fouten ontstaan. Resultaat kan dan zijn tragere modules (en dus pc/mac), programma's die vaag doen en vastlopers.
Het zelfde geld natuurlijk voor de processor.

Een gemiddeld vloerkleed/vloerbedekking kan een lading hebben van 50000 volt. De pc onderdelen werken op 3.3 - 5 volt.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 sep 2012, 10:09

Jezelf aarden aan een stopcontact??
Volgens mij heb je nooit een EMC cursus gedaan. :oops:
Alles moet hetzelfde potentiaal hebben, zodat er geen vonkontladingen kunnen optreden.
Alles aan aarde leggen is dan een optie. Maar wat denk je dat gebeurt als je statisch geladen bent
en je pakt iets beet dat aan aarde ligt? Precies, een vonkontlading, en dat is nou net wat je niet wilt.
De oplossing hiervoor is om een weerstand van 1M ohm te gebruiken.
Als je statisch geladen bent, dan vloeit de spanning geleidelijk via die 1M ohm weerstand naar aarde.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 05 sep 2012, 21:52

cb1gwn schreef:Als de kast opgeladen is (= +/- 50000 volt) en er komt een ontlading naar bijvoorbeeld een HD dan is deze echt wel kapot. De magnetische informatie op de HD blijft er gewoon opstaaan.
als je een low level format moet uit voeren betekend dat de magnetische indeling beschadigd is..

Ik zie wel veel mensen hun computer onderdelen verkeert inbouwen. Vooral de geheugenplakjes.
Als je een computer bouwt or een reparatie uitvoert; altijd jezelf aarden aan het stopkontakt!
Computerzaken (de echte en geen dozenschuivers) hebben in hun werkplaats een speciale mat liggen die hun aard zodra ze er op staan. Vaak ligt of staat de pc dan ook op een geaard oppervlak.

Als je een geheugenplakje inbouwt en er is een ontlading kan de module gewoon nog bruikbaar zijn.
Alleen tijdens het lezen / schrijven naar de geheugen module kunnen er fouten ontstaan. Resultaat kan dan zijn tragere modules (en dus pc/mac), programma's die vaag doen en vastlopers.
Het zelfde geld natuurlijk voor de processor.

Een gemiddeld vloerkleed/vloerbedekking kan een lading hebben van 50000 volt. De pc onderdelen werken op 3.3 - 5 volt.

die ontlading komt er niet omdat de hd met de kast verbonden is omdat hij er in is geschroeft / geklemt , de hd heeft het zelfde potentiaal als de kast , als er een stroom zou gaan vloeien , moet er een verschil in zitten .
met de rest moet ik je gelijk geven , met een vershil , ik zou me niet aarden aan het stopcontact , dat levens gevaarlijk , als er door een defect spaning op de pc komt te staan ben je de klos .
gewoon eerst het metaal van de kast aan raken en op die manier het potentiaal verschil op te heffen
19AC393 gebakje
 

Re: ruis/storing signaal

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 05 sep 2012, 22:30

Ik heb deze ervaring uiteraard al vaker verteld, en ik merk dat mensen die hun computer
niet geaard hebben, dit niet willen geloven.
Ook de kast is niet geaard, dus deze wordt als eerste statisch geladen. Enz. Geen virus, een
bijna nieuwe computer. Ik had gelukkig het meeste nog op floppy. Dat was de backup-policy
in de jaren '80. Nu draait die computer nog steeds, geaard, en ik heb nooit meer last gehad.[/quote]

ja , maar als de kast geladen word , dan ook de hd want die is in de kast geschroeft , en daar door is er geen potentiaal verschil tussen de hd en de kast en kan er nooit een ontlading zijn.
samen gevat :
kast werkt als kooi van faraday en bescherm het inwendige dus ook de hd tegen ontladingen van buiten af
kast en hd zijn elektrisch met elkaar verbonden door de bevestiging , waardoor er geen potentiaal verschil mogelijk is en geen ontlading kan plaats vinden .
kast en hd zijn elektrisch met elkaar verbonden via de power kabel en wel de 2 zwarte draden welke de massa (-)zijn van zowel de moederbord , hd , kast en voeding .

veel mensen hebben pc`s op slaapkamers en woonkamers staan de wandcontactdozen in die ruimtes zijn over het algemeen niet geaard , toch sterven de pc`s niet bij bosjes door het eerder genoemde fenomeen .
dan hebben we laptops , waar ook hardeschijven enz in zitten , deze zijn in het geheel niet geaard , de defecten die bij die hardeschijven voor komen zijn van mechanische aard door vallen stoten ,water/ condens maar nooit door statische ontlading .

laten we zeggen dat er in al die vage verhalen toch een miniscule beetje waarheid in zit , denk je dan niet dat fabrikanten dit probleem allang hebben / hadden ondervangen ?
defecten door statische ontladingen kunnen alleen voorkomen tijden het monteren / demonteren van onderdelen en dat is waar fabrikanten dus ook voor waarschuwen.
trouwens de aarde aansluiting zoals jij het noemt heet oficieel beschermings contact , dit is niet vanwege statische ontladingen , maar vanwege de veiligheid .
dit is een eis in bijna alle landen waarbij elektrische apparaten aan raakbare metalen behuizing / delen hebben en die niet dubbel geisoleerd zijn welke door een defect aan het apparaat
onderspanning kan komen te staan .
Laatst bijgewerkt door 19AC393 gebakje op 05 sep 2012, 22:36, in totaal 1 keer bewerkt.
19AC393 gebakje
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 85 gasten