PMR BAND

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: PMR BAND

Berichtdoor 19RE000 » 08 feb 2012, 21:08

plientjebr schreef:Kijk Rob, dat idee had ik dus ook.
Lijkt me wel zo aardig toch?
Ik kan er ook niks aan doen inderdaad.



Hallo Plien,

Ben jij al bij de buren geweest?

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: PMR BAND

Berichtdoor plientjebr » 08 feb 2012, 21:55

Hoi Rob.....nee nog niet langs geweest, ze hebben kleine kinderen en wij hebben de griep, lijkt me niet slim.
Bellen gaat ook een beetje moeilijk aangezien mijn stem ook een beetje weg is op het ogenblik.
Rustig hier nu op 27 mc....iedereen blij, PAULINE IS HAAR STEM KWIJT!!!!!!! :lol:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: PMR BAND

Berichtdoor plientjebr » 10 feb 2012, 19:31

Nou, ik ben bij de buren geweest en ze vonden mijn verhaal wat raar....
totdat ik vertelde wat ik van hun had gehoord.
Toen geloofde ze me wel, maar wat ze er aan gaan doen weet ik niet, ze weten het nu in iedergeval.
Ze keken me eerder kwaad aan dat dat ze blij waren met de waarschuwing.....nou ja, ik heb mijn best gedaan!
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: PMR BAND

Berichtdoor 19RE000 » 10 feb 2012, 19:47

plientjebr schreef:Nou, ik ben bij de buren geweest en ze vonden mijn verhaal wat raar....
totdat ik vertelde wat ik van hun had gehoord.
Toen geloofde ze me wel, maar wat ze er aan gaan doen weet ik niet, ze weten het nu in iedergeval.
Ze keken me eerder kwaad aan dat dat ze blij waren met de waarschuwing.....nou ja, ik heb mijn best gedaan!



Hi Pauline,

Laten ze maar kwaad kijken.
Het zal de schrik zijn dat ze nooit beseft hebben dat de hele buurt
mee kan luisteren met wat er in hun huis gebeurd.
Jij hebt je plicht gedaan en dat is alleen maar te waarderen of
zij dat nu doen of niet.

Prettig weekend (ook al gaat mij dat niets aan) :D :lol:

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: PMR BAND

Berichtdoor plientjebr » 10 feb 2012, 19:54

Nou, jij ook een prettig weekend hoor.....
Ik ga gewoon mijn buren weer beluisteren :lol:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: PMR BAND

Berichtdoor plientjebr » 07 nov 2012, 21:33

Heb ik weer hoor en deed het niet eens expres.
Mijn portofoon was gisteren leeg en ik denk ik doe dat andere ding even aan ( dat babyfoon gedoe ) om te kijken of ik die ook op moet laden.

Krijg ik een zeer goed hoorbaar gesprek binnen van mensen die zo'n ding aan het uit proberen waren.
Ik hoor namen en had meteen door dat het weer buren zijn, hooguit een paar huizen verderop, maar die dus weer vlak bij mij wonen.
Die krijgen over hooguit 2 weken hun eerste kindje.

Ik ben even naar ze toe gegaan en de man is in mijn huis geweest en ik met zijn vrouw in hun huis en hebben elkaar leuk kunnen horen en spreken.

Ik zal nooit meer iets uitleggen of goed bedoelen, want ze werden dus kwaad dat ik zoiets in huis had.
Wat moet ik ermee zonder kinderen en dan zal ik wel meerdere dingen kunnen afluisteren met die rare hobby van mij :shock:

Ja,ja, ze zagen al een dag of 2 dat ik met een wel grote antenne bezig was en wat is daar de bedoeling van.....
We waren alleen maar even aan het kijken of de zonnepanelen stoorde op de GPA.

Zij straks blij met een kind, laat mij dan blij zijn met mijn hobby.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: PMR BAND

Berichtdoor JesseN » 07 nov 2012, 22:00

JA, dat HEB je ook!! Rare hobby. Raar mens! Beetje de boel afluisteren bij je buren. SCHAAM je je eigenlijk niet? En wat moet je met die lange antenne...... Zorg jij er nou maar voor dat je voortuintje er precies zo bijligt als die van je buren en owee owee als je het waagt om daar petunia's te planten in plaats van begonia's..... :twisted: :mrgreen:

Maar even serineus: waarom waarschuw je je buren eigenlijk nog? Per slot van rekening is het hun probleem dat ze voor iedereen hoorbaar zijn. Niet die van jou. Die maffe buurt waar jij woont begrijpt er toch al geen bal van; dan zou ik ze niet nog extra voer geven om te neuzelen. Als jij ze niet waarschuwt, komen ze er op een ander moment wel eens achter. Als de buurjongetjes hebben ontdekt dat je met een portofoontje lekker kunt pesten ofzo.
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: PMR BAND

Berichtdoor jackdonio » 07 nov 2012, 22:02

Volgens de letter van de wet is de PMR band helemaal niet bedoeld voor toepassingen als ruimte bewaking , babyfoon , enz.
de PMR band is alleen bedoeld voor persoonlijke gesprekken van PMR naar PMR , gebruikt als portofoon .
Buitenlandse fabrikanten hebben echter diverse ruimte bewakings toepassingen zoals babyfoons in de handel gebracht
welke in de PMR band werken . Door een leemte in de wetgeving betreffende korte afstands communicatie kunnen
deze toepassingen hier in Nederland ( nog ) niet verboden worden door het Agentschap Telecom en zijn deze toestellen nog steeds in Nederland verkrijgbaar . Door de grote hoeveelheid storingen bij legitieme gebruikers zoals prive communicatie , kraanmachinisten , rijscholen , ect wordt echter overwogen een voorstel tot aanpassing cq wetswijziging te doen
Voor typische ruimte bewakings toepassingen op korte afstand zijn er 3 kanalen beschikbaar in de 40 M/c band
deze kanalen zijn wel bedoeld voor gebruik voor toepassingen zoals babyfoons en worden ook niet door andere gebruikers gedeeold. Deze 40 Mc toestellen zijn in de betere vakhandel verkrijgbaar en vormen een goed alternatief voor de thans veel gebruikte babyfoons werkend in de 446 PMR band .

Deze info heb ik van een "inside bron "

Mischien dat je hiermee je buren iets duidelijker kunt maken waar het precies over gaat.
jackdonio
 

Re: PMR BAND

Berichtdoor plientjebr » 07 nov 2012, 22:30

Ach JesseN....die is leuk.....
Van de week een vriend uit Den Helder hier langs geweest, met een iets kleinere antenne op zijn autodak als die van jou.
Weet jij nog waar jij je auto hier had geparkeerd?
Niet voor mijn deur en of degene met zo'n antenne voortaan even op mijn eigen parkeerplek wil parkeren, maar niet zomaar langs de weg.
Ik heb tenslotte 2 eigen parkeerplekken bij mijn huis en ze willen het niet meer voor hun huis hebben. ( echt geen geintje ).

Ik moet trouwens even nadenken hoor.....Petunia's......dat zijn toch van die plantjes die 8 meter hoog worden? O nee, dat zijn an, an,an, nee geen anemonen, maar an, an, an.....antennes!!!!

En jackdonio alles wat jij hier neerzet schrijf ik netjes op in een boekje en vele andere dingen en laat ik ze dan hopelijk ooit inderdaad dingen duidelijk kunnen maken.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: PMR BAND

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 nov 2012, 11:36

Ik zou er ook geen werk van maken hoor Plientje, dat jij je buren via PMR of wat dan ook kunt horen...
En ja, op de doos staat toch echt dat de verbinding "beveiligd" is...
Vroegâh had je van die draadloze telefoons.. Als ik iedereen in de buurt moest gaan vertellen dat ik zijn
telefoon kon ontvangen op mijn scannertje, dan had ik denk ik een groot probleem gehad...
Mensen leven liever met een gevoel van schijnveiligheid dan dat ze weten dat apparatuur echt niet (goed) beveiligd wordt.
Als de mensen denken dat het goed beveiligd is, laat ze gewoon in die waan,
ik denk dat dat de beste oplossing is.

En wat dat parkeren betreft.. Ook dat ken ik... Ik parkeerde een keer bij een vriend van mij in de straat.
Kwam er een vrouw naar buiten.. Die parkeerplaats was gereserveerd voor haar man, en als die van zijn werk kwam
dan moest hij nu in een ander vak parkeren, en dan moest hij wel twee meter verder lopen.
Ik heb die vrouw de tip gegeven om de politie te bellen, en heb de auto gewoon laten staan
(openbare weg, parkeervak zonder invalidebord).
Die was meteen genezen. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: PMR BAND

Berichtdoor plientjebr » 09 nov 2012, 20:56

Ach, je probeert netjes te blijven....
Ik laat ze nu ook in hun sop gaar koken en geniet van het afluisteren.....
Is ook eigenlijk best wel leuk :lol:

En inderdaad wat parkeren betreft......
We gingen boodschapjes halen vanmiddag en komen terug en op onze oprijlaan en dus parkeerplaats staat een vreemde auto.
Wij konden dus moeilijk parkeren en na een tijdje toeteren werd er nog niet gereageerd.
We hebben onze auto voor die auto gezet, dus de auto kon geen kant meer op.
De eigenaar van de auto wilde op een gegeven moment toch wel weg, maar we hebben hem zeker een uur laten martelen.

Zij moeilijk doen, wij moeilijk doen, het is tenslotte ons eigen terrein.
Maar goed, vanmiddag van iemand weer een leuk portofoontje gekregen.
We moeten hem wel nakijken, want werken doet hij niet meer.
Batterijen waren echt wel leeg zag ik, dus ik heb hem in de lader en afwachten maar....
Nog even en ik kan een winkeltje met die dingen gaan beginnen :lol:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: PMR BAND

Berichtdoor 19LV1962 » 06 dec 2012, 19:26

plientjebr schreef:Nou, ik ben bij de buren geweest en ze vonden mijn verhaal wat raar....
totdat ik vertelde wat ik van hun had gehoord.
Toen geloofde ze me wel, maar wat ze er aan gaan doen weet ik niet, ze weten het nu in iedergeval.
Ze keken me eerder kwaad aan dat dat ze blij waren met de waarschuwing.....nou ja, ik heb mijn best gedaan!


Jammer voor hen. Je mag in Nederland vrij alles ontvangen. Dit in tegenstelling tot bijv. Duitsland waar een verbod op het gebruik van een scanner geldt.

Als je buren kwaad zijn dan is dat hun probleem. Moeten ze maar apparatuur gebruiken die niet door anderen is af te luisteren / ontvangen. Alles wat je aan radiosignalen de ether in stuurt is te ontvangen...

Mijn buurman (en nog wat andere buren verderop) gebruiken nog oude CT0 telefoons. Die ontvang ik op de scanner en ik kan zo hele telefoongesprekken meeluisteren. Ik heb het tegen mijn buurman gezegd. En ook dat ik niet de enige ben met een scanner. Ik heb hem aangeraden om een setje DECT-telefoons te kopen, maar dat wil ie niet. "Ik ga geen andere telefoon kopen vanwege de hobby van iemand anders." Prima. Ik heb hem gewaarschuwd.

PMR heb ik hier ook. Een setje van Olypmpia. Onze eerste porto's. We gebruiken ze niet meer. We hebben nu twee Midland GXT1050 porto's op een hele rustige illegale frequentie en we hebben twee "bami-porto's" (Baofeng UV-5R). Daar heb ik de PMR kanalen in gezet en we kunnen er met 4 watt op werken.

Wat ik niet snap is dat mensen op die 8 kanaaltjes kruipen terwijl je veel meer ruimte hebt op de 27 mc. Die PMR dingetjes worden verkocht onder de noemer "8 kanalen met 38 privé kanalen per kanaal". En dat is "verlakkerij". Je zit gewoon met anderen op een kanaal, maar omdat de squelch een andere tooncode heeft hoor je ze niet. Echter, als ik met mijn 4 wat porto in de buurt ben van iemand met een 0,5 Watt porto en ik zit op hetzelfde kanaal met een andere code dan ontvangt ie echt niets meer als de ander met de juiste code ook iets zegt. Die druk ik gewoon aan de kant. Vervang 4 watt even door 0,5 watt dichterbij in de buurt en je hebt hetzelfde effect.

200 km vind ik wel héél erg ver voor een UHF verbinding met 500 mW hoor. Ook al zit je torenhoog. Het klinkt een beetje als het verkooppraatje van de Midland "wonderportofoons" die 38 miles/50 km ver zouden kunnen komen. Ja, als je zonder storende factoren op een toren staat en de ander dito. In het veld mag je blij zijn met 5 km. In de stad met 1 km. Maar radiogolven kunnen erg eigenzinnig zijn en 200 km met 500 mW zou kunnen... Met legale LPD zou ik het helemaal een prestatie vinden! :lol:

73's Francina
19LV1962
 

Re: PMR BAND

Berichtdoor Aeolus » 06 dec 2012, 19:36

Hmm, toch ook maar es die LPD en PMR frequenties in mijn setjes programmeren en uitluisteren, zo te lezen gebeuren daar nog hele vermakelijke dingen op :D :D
Aeolus
 

Re: PMR BAND

Berichtdoor 19LV1962 » 06 dec 2012, 19:50

plientjebr schreef:Ach, je probeert netjes te blijven....
Ik laat ze nu ook in hun sop gaar koken en geniet van het afluisteren.....
Is ook eigenlijk best wel leuk :lol:

Maar goed, vanmiddag van iemand weer een leuk portofoontje gekregen.
We moeten hem wel nakijken, want werken doet hij niet meer.
Batterijen waren echt wel leeg zag ik, dus ik heb hem in de lader en afwachten maar....
Nog even en ik kan een winkeltje met die dingen gaan beginnen :lol:


Foei toch luistervinkje! :lol: Ik heb hier een stel buren die een babyfoon hebben op PMR kanaal 4, CTCSS 15. Er zit er ook eentje in de flat bij het Oosterpark / Wielewaalplein op kanaal 1. Gek word je van die dingen. Zelfs in een natuurgebied als het Balloërveld had ik nog last van zo'n babyfoon op kanaal 7. Daarom hebben we die PMR dingen in de kast gegooid en zijn we overgestapt op de niet-legale Midland GXT1050 portofoons. Echter, een stel vrienden werkt nog wel met PMR porto's. Dus heb ik 2 andere porto's gekocht waar ik zelf de frequenties in kan programmeren. Dus werken we nu op de PMR446 en op de FRS frequenties. (FRS - Family Radio System in Amerika). PMR is eigenlijk een algemene afkorting van Personal Mobile Radio waarbij ook sprake kan zijn van andere frequenties. PMR446 gaat over die 8 kanalen (en ook over de D-PMR digitale portofoonkanalen).

Hier in de stad:
Kanaal 2, CTCSS 2: Pathé bioscoop
Kanaal 5, CTCSS 38: kraanmachinisten
Kanaal 6, CTCSS 5: een of andere shoarmatent in het centrum zuid Groningen
Kanaal 7, DCS 243: Beveiliging/portiers horeca Grote Markt zuidzijde
En regelmatig op verschillende kanalen rijscholen die ik voorbij hoor komen...

Ik ben zelf nog op zoek naar een niet te dure 27 MC portofoon. Liefst 40 kanalen en minimaal 2 Watt

73's Francina
19LV1962
 

Re: PMR BAND

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 06 dec 2012, 20:14

Ik heb nog nergens gelezen dat je met een PMR porto 200 km komt.
Waar heb je dit gelezen ??
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 93 gasten