Voeding kapot

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Voeding kapot

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 21 okt 2011, 22:16

Luitjes,

heb hier een Skiptech PSU1220M 20/25A staan die,

* bij belasting van 13,8v naar 4 a 5v inzakt.
* koelribben worden bloedheet.
* zekeringen klappen er constant uit.

Heb hem net even open gemaakt en hij is vrij stoffig van binnen dus een schoonmaakbeurtje kan geen kwaad.
Heb al meerdere mensen erover gehoord dat het een condensator(s) is/zijn die kapot is.
Weet iemand hoe en wat met meten is weten want heb er verder niet veel verstand van.
Maar als ik weet wat en waar ik iets moet weten wordt het me misschien duidelijk.
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Voeding kapot

Berichtdoor DX-Power » 22 okt 2011, 02:59

Blaas hem eerst eens schoon met een compressor ofzo. Tenminste ik zie dit veel bij voedingen als ik computers repareer. Vaak te stoffige hoop lawaai en doet gauw niet meer of de boel wordt te heet. Compressor er door en mooi rustig lopen ze dan weer.
DX-Power
 

Re: Voeding kapot

Berichtdoor jan oss » 22 okt 2011, 12:01

hallo marco, het lijkt er op dat de 2n3055 transistoren op het koelblok defect zijn, komt veel voor bijde wat oudere voedingen zoals deze skiptech even vervangen dus grts jan oss
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Voeding kapot

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 22 okt 2011, 15:50

jan oss schreef:hallo marco, het lijkt er op dat de 2n3055 transistoren op het koelblok defect zijn, komt veel voor bijde wat oudere voedingen zoals deze skiptech even vervangen dus grts jan oss


Hoi Jan,
die zitten er inderdaad op ja,
5 op een rij.
Als ik het goed begrijp zou dit de aanleiding zijn dat hij totaal instort qua voltage/heet worden en zekeringen vreten of moet ik nog andere componenten doormeten ?
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Voeding kapot

Berichtdoor jan oss » 22 okt 2011, 15:58

ik zou beginnen met de 2n3055 transistoren te vernieuwen , mocht hij dan nog inzakken in voltage zou de oorzaak zelfs de trafo nog kunnen zijn want die levert de srtoomsterkte [amperage] aan de voeding,,,,,,,,,,succes jan
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Voeding kapot

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 23 okt 2011, 10:44

Okee dan ga ik eerst die vernieuwen in de hoop dat dat het is.

Het is idd al een oud beestje maar heeft het altijd netjes gedaan.
En anders moet hij vervangen worden voor een nieuwe wat betekent dat de Rotterdamse Vos nog even uit de lucht blijft helaas :(
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Voeding kapot

Berichtdoor jan oss » 24 okt 2011, 13:06

kunnen we niet hebben er verdwynen toch al zoveel vossen uit het dieren bestand,,,,,,,,,,,grts jan oss
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Voeding kapot

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 30 okt 2011, 12:21

Heb gistermiddag alle 2N3055 vervangen maar helaas geen succes :(

Achter de trafo zitten 3 relais en tegen 1 moet ik een klein tikje geven wil die mee doen,
zodra die meedoet komt de voeding niet hoger dan 7 Volt onbelast.
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Voeding kapot

Berichtdoor ebknoppert » 30 okt 2011, 13:50

Het lijkt mij sterk dat na schoonblazen een voeding weer normaal gaat werken, nou is reeds bewezen bij deze.
De 3055's hadden wel een 'deuk' kunnen hebben oplopen door de hitte, dat wel maar inmiddels ook vervangen (maar zou dezelfde kwaal moeten vertonen na schoonmaak).
Mijn eerste gedachte ging toch naar de aansturing.
Er is een terugkoppeling die ergens naartoe gaat, die regeling lijkt mij niet langer goed.

Ik ken deze voeding niet (ben zo'n 15 jaar uit het vak :) ) maar als het een hobby voeding is dan is instorten kwaal nummer 1.
Per slot bepaalt stabiliteit juist de kwaliteit van de voeding, zeker op een dergelijk amperage.

Dan zou je kunnen denken aan een oververhitting van de trafo en lek in de wikkelingen maar lijkt me heeeel sterk.
Daar zou ik vooralsnog niet zoeken.

Weet je iets van de besturing van de 3055's?
ebknoppert
 

Re: Voeding kapot

Berichtdoor ebknoppert » 30 okt 2011, 13:57

Als de koelribben warm worden betekent dat hoogstwaarschijnlijk dat er *na* de 3055's een lek is.
Ik denk nu eigenlijk dat er inderdaad een condensator slecht is maar wel na de torren.
De 3055's staan gewoon te leveren maar zoveel dat de voeding de voltage niet langer kan stabilizeren.

Niet langer gebruiken, eerst fixen..
Kijk uit voor je ogen mbt springende elko's(!)
ebknoppert
 

Re: Voeding kapot

Berichtdoor jan oss » 30 okt 2011, 14:41

kan ook nog zijn dat de brugcel in elkaar stort, indien diodes zijn toegepast in een zgn. greatz schakeling deze diodes nameten, als de eind voedings spanning onbelast goed is en met belasting in elkaar stort dan zou ook de afvlak elco,s de oorzaak kunnen zijn , meten is weten in dit geval.......grts jan
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Voeding kapot

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 30 okt 2011, 16:14

Oef...

Elco's, condensatoren,aansturing van....
geen idee allemaal....ben 300% A-technisch op gebied van printplaten ed. dus ik blijf er verder lekker uit..
Geen zin om krokant gebraden naast een voeding te liggen met 2 meetpennen vastgebrand aan mijn vingers :roll:

Doe 3055's vervangen was tot daaraan toe,
dat ging wel okee.
Maar verder blijft ik binnenin die kast als leek er echt uit.

Vanavond gaat hij ff naar Arno die 'm door gaat meten.
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Voeding kapot

Berichtdoor Arno_Rotterdamsevos » 30 okt 2011, 23:19

kerel ik kijk vd week er naar onder het genot van een biertje.hij moet en zal weer gaan werken want we moeten weer gaan piepen
Arno_Rotterdamsevos
 

Re: Voeding kapot

Berichtdoor jan oss » 31 okt 2011, 13:23

jammer dat je zo ver van me vandaan zit, ik lust ook wel een biertje, maar terug naar het probleem ........de skiptech voedingen werden destyds geimporteerd door vvtc [ van veens trading company ] uit zaandam, misschien hebben ze daar nog een schema, dat zet je hier op het forum , dat scheelt in foutzoeken en voorkomt dat we lopen te raaskalken over de oplossing van het probleem............grts jan OSS
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Voeding kapot

Berichtdoor Arno_Rotterdamsevos » 31 okt 2011, 15:35

ja ik was pas nog iets dichterbij zat namelijk in hilvarenbeek maar helaas dat is nie meer.maar ik ga vd week wel even meten en doen ik begin bij de trafo en als die al amper spanning geeft dan is het game over voor de voeding
Arno_Rotterdamsevos
 

Volgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten