Tussenkabeltjes

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Tussenkabeltjes

Berichtdoor Gizmo4real » 09 aug 2011, 18:16

Hey
Ff een korte vraag over tussenkabeltjes.
Ik wil hier ff een paar nieuwe tussenkabeltjes maken.
Nu heb ik gehoord dat je het beste alles om de 30 cm kan maken?
Bedoel dus 30 60 90 enz enz..
En de kabel soort maakt dacht ik niet veel uit toch?
Dat ik niet 2 korte rg213 kabels achter het apperatuur hoef te proppen :mrgreen:
Gr Johan (Gizmo) 19LV198
Setup: Kpo DX5000, Syncron mp-5000 & Mantova turbo 8
Gewerkte Divisies: 1, 14, 19, 26, 109, 161
Avatar gebruiker
Gizmo4real
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 09 feb 2011, 02:13
Woonplaats: JO33BC Friesland

Re: Tussenkabeltjes

Berichtdoor DX-Power » 09 aug 2011, 20:24

Ik houd mij nooit aan het aantal cm omdat soms de linear onderaan staat. Volgens mij doet het hem niet zoveel als je ze maar goed maakt.

De tussen kabel van de linear naar de antenne of swr meter doe die altijd wel rg213 daar komt nog wel wat vermogen door.

Van de bak de linear in of swr meter kan rg58 want dat word niet zo zwaar belast.

Ik heb altijd overal rg213 kabels tussen zitten.
DX-Power
 

Re: Tussenkabeltjes

Berichtdoor Gizmo4real » 09 aug 2011, 20:41

DX-Power schreef:Ik houd mij nooit aan het aantal cm omdat soms de linear onderaan staat. Volgens mij doet het hem niet zoveel als je ze maar goed maakt.

De tussen kabel van de linear naar de antenne of swr meter doe die altijd wel rg213 daar komt nog wel wat vermogen door.

Van de bak de linear in of swr meter kan rg58 want dat word niet zo zwaar belast.

Ik heb altijd overal rg213 kabels tussen zitten.


Ff niet bij stil gestaan dat er idd ook een stuk vermogen van lineair naar de swr gaat, goed punt :wink:
Zal daar idd ook ff stuk(je) rg213 tussen plaatsen.
En dat stukje naar de bak idd das te kort voor de 6watjes om verlies te maken.
Maar ik denk wel dat ik die ook maar gewoon van rg213 ga maken, mooi alles hetzelfde :D

Maar toch wacht nog net de lengte nog ff af, als iemand daar wat meer over weet.
Gr Johan (Gizmo) 19LV198
Setup: Kpo DX5000, Syncron mp-5000 & Mantova turbo 8
Gewerkte Divisies: 1, 14, 19, 26, 109, 161
Avatar gebruiker
Gizmo4real
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 09 feb 2011, 02:13
Woonplaats: JO33BC Friesland

Re: Tussenkabeltjes

Berichtdoor Henry hpsd » 10 aug 2011, 15:21

Hallo,

Onzin.

Je moet gewoon alle tussenkabels zo kort mogelijk houden.
en het liefst: de tussen kabels er tussen uit...
Zo min mogelijk koppelstukken etc.

Er zijn wel bepaalde lengtes van coax kabel die wel nut hebben...maar dat is alleen als die een halve golf of een veelvoud hiervan lang is.
Dan zie je namelijk exact dezelfde SWR waarde als de swr die bij de antenne heerst.
Daarom moet je de SWR ook altijd bij de antenne afstellen en niet aan het einde van een coax.
Het kan zijn dat je een "slechte" antenne swr hebt terwijl je SWR wel een goeie indicatie aangeeft aan de kant van je setje.

Ook moet je met die lengte rekening houden met de velocity factor van de coaxkabel. Dit is per type coax kabel verschilllend.
Dus elke persoon die al naar je toekomt met de tekst : coax kabel moet zoveel CM zijn heeft niet gelijk.

-coax zo kort mogelijk
-coax van een halve golf lengte lang of een veelvoud hiervan geeft aan beide kanten van de coax dezelfde swr waardes.(velocity factor niet vergeten!)
-coax van een willekeurige lengte kan de SWR "meting" dus beinvloeden.
-SWR meet je bij de antenne
-liefst geen tussenkabels / koppelstukken/ meter/matcher/ etc etc..dit is alleen maar verlies.
-zorg voor een RF choke direct onder de antenne (5 wikkelingen RG213 10cm doorsnede)

Vr. gr,

Henry
www.dx-antennes.com
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Tussenkabeltjes

Berichtdoor JesseN » 10 aug 2011, 23:38

Henry hpsd schreef:Daarom moet je de SWR ook altijd bij de antenne afstellen en niet aan het einde van een coax.


Klinkt wel plausibel maar hoeveel radiogebruikers zullen dat werkelijk doen? Heb zelf de meter ook aan het einde van de coax, gezellig boven op het bakje staan. Is het werkelijk zo dat de gemeten waarden zoveel kunnen afwijken dat je bakje er schade van kan ondervinden?

Henry hpsd schreef:-zorg voor een RF choke direct onder de antenne (5 wikkelingen RG213 10cm doorsnede)

Meen je dat nou? Ik dacht dat dat alleen nodig was bij een draadantenne e.d.......
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: Tussenkabeltjes

Berichtdoor Henry hpsd » 11 aug 2011, 08:15

Klinkt wel plausibel maar hoeveel radiogebruikers zullen dat werkelijk doen? Heb zelf de meter ook aan het einde van de coax, gezellig boven op het bakje staan. Is het werkelijk zo dat de gemeten waarden zoveel kunnen afwijken dat je bakje er schade van kan ondervinden?

Het is werkelijk zo dat de waardes kunnen afwijken, en mij maakt het niet uit hoeveel radiogebruikers dat wel of niet doen..
Je moet niet dingen niet gelijk tot het uiterste trekken ..."schade van ondervinden" ...
Ik neem aan dat iedereen zijn zender/antenne "goed".."perfect".. wil hebben staan.
Ik vermeld alleen wat de juiste wijze is om dit te doen. Maar je mag van mij ook wel aan de andere kant meten..dat moeten de mensen zelf weten.
Maar wil je de juiste en enige correcte SWR waarde hebben dan meet je direct onder de antenne.
(of aan de andere kant van dat 1/2 golf of veelvoude lengte coax kabel.)

Coax kan de swr ook nog op een andere manier positief beinvloeden.
Door de lengte van de coax treed er verlies op eventuele terug gaande vermogen is dan ook minder dankzij het verlies.
wat leidt tot een "betere" swr.

En er zijn nog veel veel meer dingen, pak maar eens 3 verschillende SWR meters,dan krijg je 3 verschillende SWR waardes.
Het fabeltje "ik heb een kruismeter" dus dat moet goed zijn gaat daarbij helaas ook niet op.

En wat we eigenlijk niet moeten vergeten...SWR is alleen een indicatie.
Het zegt niets over hoeveel vermogen er daadwerkelijk word effectief uitgezonden!
mensen hechten ook veel te veel waarde aan SWR, dit komt puur omdat het het enige is wat "iemand" over het algemeen kan meten. Als de swr 1;1 staat moet het goed zijn...

Nou, om het helemaal bont te maken! Er zijn zelfs vele situaties waarbij een swr van 1:3 bv beter is als 1:1.
maar goed dat gaat te diep nu denk ik.

Meen je dat nou? Ik dacht dat dat alleen nodig was bij een draadantenne e.d.......
Ja, het advies is om dit altijd toe te passen.
Als ik een dipool antenne maak van aluminiumof een dipool antenne van draad de werking is gelijk.
Nu zijn er wel situaties waarbij het niet hoeft...maar als "leek" zou ik gewoon aanhouden...dat je zo'n ding gebruikt.
Helemaal bij verticale antennes zoals gpa/imax/antron etc.
Trouwens niet de maten van de bekende "ugly balun" sites gebruiken. Dat pakt verkeerd uit.
dan kan de RF choke zelfs een negatieve werking hebben.
Voor meer informatie aangaande die RF choke:

http://www.cbforum.nl/viewtopic.php?f=7 ... res#p47608

Have fun.

Henry 19SD348
www.dx-antennes.com
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Tussenkabeltjes

Berichtdoor JesseN » 11 aug 2011, 19:17

Dank voor deze uitleg. Weer wat geleerd. Zelf ben ik nog maar net bezig met het "bakkiegebeuren". Als je dan informatie gaat opzoeken kom je al snel op antennes en het afstellen daarvan. Vervolgens wordt je bijna doodgegooid met SWR en wat er al niet kan gebeuren als die niet goed is.

Die RF choke ga ik nog maken.
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: Tussenkabeltjes

Berichtdoor DX-Power » 11 aug 2011, 20:54

Ik zou me er niet zo druk om maken, voor de normale gebruiker zijn normale tussenkabels en een bakkie/antenne en een swr meter genoeg om je hele leven lang leuk plezier van te hebben.
DX-Power
 


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten