stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor 16OP527 » 20 dec 2010, 19:49

Hi allen.

Mede door volgend topic:
viewtopic.php?f=48&t=5714
was ik al langer van plan een verdeel kastje te maken om de wirwar aan draden naar de voeding te ordenen,
project sluimert al een hele tijd ergens achterin het kopje tot........

Ik gisteren op de beurs in Bladel een 19 inch 1 1/2 hoogte voor een mooi prijsje op de kop kon tikken.
Ondertussen al de zaag en het boormachine uit de kast getrokken en beginnen hobby'en, en nu de eigenlijke vraag.

Heeft er iemand een tip welke aansluiting te gebruiken voor de hoog vermogen uitgang, banaanstekkerbussen lijken me niet echt geschikt om er regelmatig stromen tot 20A uit te betrekken.
De voeding, een Daiwa GZV4000 komt in de kelder te staan, recht onder het bureau, stroomdraden 2x6 mm² komen samen met de antennekabels naar boven.

Rik, 16OP527
16OP527
 

Re: stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor tjebbe » 20 dec 2010, 19:56

meestal word er dan gebruik gemaakt van Kabelschoentjes of kabelschoenen :)
dus een bout met moer aansluiting.

Afbeelding
Afbeelding
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor 16OP527 » 20 dec 2010, 20:43

Deze dingen, kabelschoentjes en vorken gebruik ik ook Tjebbe, een 6 mm vorkje past perfect op de bussen,
echter de aansluiting van de bus aan de andere zijde is maar een M3 boutje en daar wringt me de schoen.

Mochten er bussen zijn met een grotere diameter van dat achterste eindje draad zou het een oplossing zijn.

Tot nu toe denk ik dat ik op een geïsoleerd plaatje enkele M5, of 6 tapeinden zal moeten fabriceren.



groeten,
Rik
16OP527
 

Re: stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor marcovp » 20 dec 2010, 21:54

zelf gebruik ik voor alle aansluitingen Neutrik stekkers en wel de NL4FX. Deze heeft geen probleem met de genoemde 20A, is heel robuust en makkelijk in gebruik.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor 16OP527 » 20 dec 2010, 22:41

marcovp schreef:zelf gebruik ik voor alle aansluitingen Neutrik stekkers en wel de NL4FX. Deze heeft geen probleem met de genoemde 20A, is heel robuust en makkelijk in gebruik.


Ziet er veel belovend uit zeker omdat het chassisdeel verkrijgbaar is met XL soldeer contacten, kan direct niet vinden tot welke diameter per kabel de stekker gebruikt kan worden, de 6mm² kabel welke ik zou gebruiken splitsen in 2 zou eventueel ook kunnen.
om het netjes af te werken zal ik dan op zoek moeten naar een broekstuk krimpkous :)

groeten,
Rik 16op527
16OP527
 

Re: stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor tjebbe » 20 dec 2010, 22:44

M3 is wel erg aan de dunne kant voor 20 Ampere, M6 minimaal moet het zijn.
op de draden vanaf de trafo ( of printplaat ) kabelschoentjes monteren, M6 bout erdoor heen + moer en die bout door behuizing (Isoleren). aan de buiten kant van behuizing waar bout door heen steekt kun je dan een vleugel moer erop draaien om apparatuur daarop vast te klemmen.

zo had ik het gedaan, en zo word het meestal ook in schepen / auto's enz gedaan. echt heavy duty.
maar wat Marco zegt kan natuurlijk ook.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor marcovp » 21 dec 2010, 07:38

16OP527 schreef:
marcovp schreef:zelf gebruik ik voor alle aansluitingen Neutrik stekkers en wel de NL4FX. Deze heeft geen probleem met de genoemde 20A, is heel robuust en makkelijk in gebruik.


Ziet er veel belovend uit zeker omdat het chassisdeel verkrijgbaar is met XL soldeer contacten, kan direct niet vinden tot welke diameter per kabel de stekker gebruikt kan worden, de 6mm² kabel welke ik zou gebruiken splitsen in 2 zou eventueel ook kunnen.
om het netjes af te werken zal ik dan op zoek moeten naar een broekstuk krimpkous :)

groeten,
Rik 16op527

6mm2 is geen enkel probleem voor deze stekkers. Er zit een heel mooi systeem in dat de draad echt goed vastklemt.

Als je met een broekstuk de afwerking aan de achterzijde van het chasisdeel bedoelt, ook daar is on voorzien. Dat vind ik het fijne van dit spul. Je kunt alles kant en klaar kopen.

Afbeelding

http://www.neutrik.com/fl/en/audio/210_ ... etail.aspx
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor 16OP527 » 21 dec 2010, 16:46

Heb de knoop doorgehakt, ga de gulden middenweg bewandelen.

Al de hele dag hoor ik "Van Halen" now I know all I want.
I want the best of both worlds :)

Met andere woorden, verbinding voeding met het kastje via intern op isolerend materiaal bevestigde tapeinden van M6, de aansluiting voor de Icom komt achteraan door middel van een neutrik NL4FX connector,
vooraan komen dan verscheidene banaanstekkerbussen evenals DC chassisdeeltjes voor 13.8 en 5 volt.

Tenslotte ga ik ook in de auto een neutrik chassisdeel inbouwen, "beats the hell out of a lighter-plug"




16OP527
Rik
16OP527
 

Re: stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor 16OP527 » 21 dec 2010, 18:35

marcovp schreef:zelf gebruik ik voor alle aansluitingen Neutrik stekkers en wel de NL4FX. Deze heeft geen probleem met de genoemde 20A, is heel robuust en makkelijk in gebruik.


Al heel wat zitten rondbladeren in uiteenlopende web-shops, echter een NL4FX chassisdeel kan ik niet vinden, word hiervoor een andere benaming gebruikt??

Gelet op het feit dat ik nog enkele goldcaps moet bestellen bij conrad zou ik de bestelling kunnen combineren.




Rik
16OP527
16OP527
 

Re: stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor marcovp » 21 dec 2010, 18:52

16OP527 schreef:
marcovp schreef:zelf gebruik ik voor alle aansluitingen Neutrik stekkers en wel de NL4FX. Deze heeft geen probleem met de genoemde 20A, is heel robuust en makkelijk in gebruik.


Al heel wat zitten rondbladeren in uiteenlopende web-shops, echter een NL4FX chassisdeel kan ik niet vinden, word hiervoor een andere benaming gebruikt??

Gelet op het feit dat ik nog enkele goldcaps moet bestellen bij conrad zou ik de bestelling kunnen combineren.




Rik
16OP527

Het chasisdeel heet innderdaad anders. Kijk even op onderstaande link voor alle onderdelen van eht systeem.

http://www.neutrik.com/fl/en/audio/203_ ... group.aspx
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor 16OP527 » 24 dec 2010, 17:25

Even doorborduren op dit topic.

Nu ik toch bezig ben, en de Icom via een neutrik stekker gaat aangesloten worden, had ik graag de huidige zekeringen, systeem zoals in een auto, blade-fuse in het Engels vervangen door glaszekeringen.

De hiervoor benodigde in-line zekeringhouders welke ik ondertussen vond zijn allemaal van die bekende witte plastic dingen in gebruik bij de meeste cb toestellen.
Heb van de week nog met bewondering gekeken naar de houders welke in de stroomkabel van een Kenwood TS450 opgenomen waren, dacht eerst dat het ferrietkernen waren, zo robuust straalden die dingen uit.

Iemand een idee welke dingen ik bedoel en waar deze eventueel te verkrijgen zijn.

mvg
Rik
16OP527
16OP527
 

Re: stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor marcovp » 29 dec 2010, 22:52

16OP527 schreef:Even doorborduren op dit topic.

Iemand een idee welke dingen ik bedoel en waar deze eventueel te verkrijgen zijn.

mvg
Rik
16OP527


Ik denk dat ik het weet en dat je in de autohoek moet zoeken. Van het merk Carpoint an Caliber weet ik dat ze bestaan. Ik neem even aan dat je onderstaande houders bedoelt.
Afbeelding
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: stekkerbussen t.b.v. verdeelkastje

Berichtdoor 16OP527 » 07 jan 2011, 19:35

Even een update wat ik uitgericht heb met de connectoren :p

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groe(n)ten uit Balen
Rik
16OP527
16OP527
 


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron