Velleman ontvangst versterker

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor flodox » 07 nov 2010, 17:48

Ik zou een ontvangst versterker tussen mijn antenne en cb willen zetten, ik dacht aan dit velleman kitje: http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id=9054

Maar ik vroeg me af, het versterkt het zwak te ontvangen singaal met 22db, maar wat als je wilt zenden?
moet je daarvoor nog een schakeling bouwen dat het uitzend singaal van mijn cb omleid rechtstreeks naar de antenne zodat het niet door de ontvangst versterker gaat?
of zit dat al in die ontvangst versterker ingebouwd?

Groeten,

Flodox
flodox
 

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor 19DT2120 » 07 nov 2010, 19:08

Daar heb je niet veel aan,want het ruis-niveau van je ontvangst gaat ook omhoog.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor flodox » 07 nov 2010, 21:12

Het is miss een domme vraag, maar kan je dat dan niet verder regelen met de squelch?
flodox
 

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor Henry hpsd » 07 nov 2010, 21:33

nee...dat kun je daarmee niet regelen.

Als ik hem zo snel "scan" lijkt het me niet dat hij 4 watt kan verdragen.
Ook is hij erg breedbandig.
Dat houdt vaak in dat het niet zo'n goed product is...hoger ruis niveau....
wat 19dt2120 ook al vermelde :-)
Mischien moet je ff de zoek functie raadplegen op het forum er is meer over ontvangstvoorversterkers geschreven.
Ook staat er het een en ander op mn site:
http://www.19sd348.nl/coax%20cable%20&% ... -amps.html

Ik denk dat als je het een en ander hebt doorgelezen afziet van zo'n aanschaf.
(tenzij je 200 meter coax tussen antenne en setje hebt).

Hopelijk heb je er iets aan,

Vr. gr,

Henry
http://www.19sd348.nl
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor flodox » 07 nov 2010, 22:12

Ik heb het doorgelezen, inderdaad het zou niet veel uitmaken.

Ik heb hier een halve golf dipool antenne op 3m hoogte, maar ik heb nog geen swr meter, dus nog niet kunnen afstellen.
misschien dat het daar aan licht dat het minder ontvangst heeft.

weet er iemand een Zaak in antwerpen zijn waar swr metertjes verkopen voor 11meter?
flodox
 

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor 19RE000 » 07 nov 2010, 22:27

flodox schreef:Ik heb het doorgelezen, inderdaad het zou niet veel uitmaken.

Ik heb hier een halve golf dipool antenne op 3m hoogte, maar ik heb nog geen swr meter, dus nog niet kunnen afstellen.
misschien dat het daar aan licht dat het minder ontvangst heeft.

weet er iemand een Zaak in antwerpen zijn waar swr metertjes verkopen voor 11meter?



Hallo Floris,

Kort en krachtig.
Voorversterker voor 27 MHz nooit aan beginnen.
Wat je niet ontvangt kun je niet versterken PLUS dat de voorversterkers
die op de markt zijn van uitzonderlijk slechte kwaliteit zijn.

Hier is een goed adres in Antwerpen voor jou.
http://www.hfelectronics.be/

Veel succes daar.

73
Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor Henry hpsd » 07 nov 2010, 22:30

Hey Joh,

Dat is de kern van het verhaal...antenne moet hoger!

Doe hem bv. als een omgekeerde V versie op de schoorsteen, met een vishengel oid..
Of hang hem ergens (zelfs tussen) in de bomen. Of hang hem aan een vishengel uit het dakraam...
Voor DX is 3 meter is echt te laag...tenminste als hij horizontaal hangt.

En voor lokaal eigenelijk ook...dat werkt met de "direkt zicht verbinding"..
Dus hoe meer de antenne ziet hoe verder je kunt praten!
Hoe hoger hoe beter..maar goed dan moet hij wel weer verticaal hangen.
wil je Dxen dan is wellicht horizontaal een beter optie..maar goed ook dan moet hij een stukje omhoog :-)

Kern van het verhaal...elke meter die je er nu bij doet doet meer als die ontvangstversterker die je eerst in gedachten had :-)

Groet!

Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor flodox » 07 nov 2010, 22:42

Dan moet ik eens gaan kijken naar een oplossing voor die hoogte, want ik heb het al moeilijk gehad met mijn ouders voor draad buiten te spannen, momenteel is hij met een draad vastgemaakt aan mijn dakraam, dakraam is de 1ste verdieping van ons huis,
dus misschien kan ik morgen eens zien voor hem aan de 2 verdieping aan het dakraam vast te hangen en dan het andere uiteinde met een ladder aan een boom vastmaken want nu zit het andere uiteinde aan een den vastgemaakt en dat is zonder ladder gedaan.

Een schoorsteen hebben we niet.

en mijn ouders willen geen stok die boven het dak uitkomt.

Dus dan zal ik morgen eens zien voor men moeder (zeer bezorgt) te overhalen voor een ladder te mogen gebruiken voor het in een boom te hangen. ik heb wel een vishengel van schat ik 4-5 meter lang, misschien kan ik daar ook nog iets leuks mee verzinnen.

Ik hou jullie op de hoogte!

En alvast bedankt voor de hulp!
flodox
 

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor cb1gwn » 07 nov 2010, 23:03

Is het niet zo dat een ontvangstversterker alleen goed werkt als het pal onder de antenne gemonteerd zit? Dus geen meters draad er tussen maar centimeters.

10 jaar terug heb ik een ontvangst versterker in mijn auto gehad. Maakte weinig uit met orginele lengte kabel vd antenne. Maar nadat ik hem ingekort had merkte ik wel een betere ontvangst na enige tijd inregelen. Zo kon ik stations soms net weer boven de ruisgrens en dus verstaanbaar krijgen. Geen wonderen maar net iets beter dus.


Met mijn ontvangst versterker merk ik wel wat verschil. Ook mijn KG-antenne(aktieve Helical kortegolf ontvangst antenne de DX-7 van RF Systems.) met daar onder een ontvangstversterker werkt echt wel beter dan zonder..
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor Henry hpsd » 07 nov 2010, 23:11

Hallo,

Voor 27mhz heeft rob 19re000 eigelijk gelijk....
Vergeet die voorversterker...

Ja,.. je hebt er mensen bijzitten die werken met 9el op 20..25 meter boomlengte met 50 meter coax meerdere coax schakelaars etc dan kan een voorversterker met een heel laag ruisniveau een beetje helpen.
(ben nou voor iemand een 38 meter boomlengte 11 elementen aan het ontwerpen !!!)

De boodschap is.... als je weet hoe je boventaand moet berekenen en zo fanatiek bent...dan kan het helpen en weet je ook wanneer het helpt.
In 99,999 procent van de gevallen niet.

Nogmaals...vergeet dat ding tot dat je er diep ...heel diep inzit en dan heb je nog maar de keuze uit ice/mirage of zelfbouw, dingen van zetagi/rms etc mogen gelijk weg....


Grt! Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor 19RE000 » 07 nov 2010, 23:24

cb1gwn schreef:Is het niet zo dat een ontvangstversterker alleen goed werkt als het pal onder de antenne gemonteerd zit? Dus geen meters draad er tussen maar centimeters.

10 jaar terug heb ik een ontvangst versterker in mijn auto gehad. Maakte weinig uit met orginele lengte kabel vd antenne. Maar nadat ik hem ingekort had merkte ik wel een betere ontvangst na enige tijd inregelen. Zo kon ik stations soms net weer boven de ruisgrens en dus verstaanbaar krijgen. Geen wonderen maar net iets beter dus.


Met mijn ontvangst versterker merk ik wel wat verschil. Ook mijn KG-antenne(aktieve Helical kortegolf ontvangst antenne de DX-7 van RF Systems.) met daar onder een ontvangstversterker werkt echt wel beter dan zonder..



Hallo,

Je hebt helemaal gelijk.
Voorversterker heeft alleen dan zin vlak onder de antenne.
Gezien Floris een nieuwkomer is wilde ik hem niet vermoeien met alle details wanneer het nu wel
en wanneer het nu niet zou werken.
Nog steeds is het voor 27 MHz zinloos om een voorversterker te gebruiken OF je moet 100mtr coax
gebruiken, maar dat komt niet voor.
Zelfs dan nog, niet aan beginnen, want er zijn geen goede voorversterkers te koop en Floris is niet zo ver
dat hij dat zelf al kant ontwerpen.

Floris veel plezier met onze mooie hobby.

73
Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor Henry hpsd » 07 nov 2010, 23:42

@ Rob,

Ik lees al een paar keer dat er geen "goede" ontvangst voorversterkers te koop zijn
Wat vindt je van deze?
ICE verkoopt de ice 128cb. (volgens mij onderdeel Array Solutions, weet niet zeker).
ruisniveau lager als 1,4 dB...das toch bij 50 meter RG213 al een verbetering.?
Mischien is dat niet goed in jouwn ogen...echter ze zijn al een stuk beter als die van zetagi/rms.

En gelukkig hoeft Floris hoeft ook niet te ontwerpen...de ontwerpen staan op internet...
toest maar eens pre-amp 28mhz op google, staan een paar leuke ontwerpen tussen !
Uit mijn hoofd zeg dat er ook nog ergens eentje bijstaat met 0,6dB ruisgetal.

Vr. gr,

Henry
http://www.19sd348.nl
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor 19RE000 » 08 nov 2010, 18:38

Henry hpsd schreef:@ Rob,

Ik lees al een paar keer dat er geen "goede" ontvangst voorversterkers te koop zijn
Wat vindt je van deze?
ICE verkoopt de ice 128cb. (volgens mij onderdeel Array Solutions, weet niet zeker).
ruisniveau lager als 1,4 dB...das toch bij 50 meter RG213 al een verbetering.?
Mischien is dat niet goed in jouwn ogen...echter ze zijn al een stuk beter als die van zetagi/rms.

En gelukkig hoeft Floris hoeft ook niet te ontwerpen...de ontwerpen staan op internet...
toest maar eens pre-amp 28mhz op google, staan een paar leuke ontwerpen tussen !
Uit mijn hoofd zeg dat er ook nog ergens eentje bijstaat met 0,6dB ruisgetal.

Vr. gr,

Henry
http://www.19sd348.nl



Hallo Henry,

Ik kende deze voorversterker niet, terwijl ik wel filters van ICE in gebruik heb bij het conteststation.
Bedankt voor de tip.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor Edje555 » 08 nov 2010, 21:20

Nah een ontvangstversterker heeft echt totaal op 27mhz FM geen nut ook niet als je hem direct onder de antenne monteerd omdat alles wordt versterkt inclusief ruis en onze Coax heeft al een lage dempingsfactor en zelden lengtes van meer dan 50mtr worden gebruikt wat c.a 2db verlies op het signaal geeft dus het verlies is amper merkbaar.
Antenne versterkers hebben alleen nut op Hoge frequenties vanaf 400mhz om de demping van de kabel op te heffen en daarom ook direct onder de antenne is gemonteerd en na 1200mhz heeft een rondstraler geen goed effect meer dan wordt het schotels of richtantennes ingezet.
ook op SSB is het verschil nagenoeg nihil met of zonder ontvangstversterker, we praten hier dan niet over een pre-amp op een HF set maar een simpele transistor die het signaal versterkt en dat is alles wat een ontvangstversterker doet inclusief de ruis.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Velleman ontvangst versterker

Berichtdoor flodox » 10 nov 2010, 18:21

mijn zelfgemaakte dipool antenne stond eerst in een V vorm, maar dan wel het omgekeerde van een inverted V, dus met de benen naar de boven wijzen. dat kwam omdat ik de draad niet genoeg had aangespannen.
Zonet heb ik het uiteinde van de dipool dat het laagste stond 1.5 meter hoger gehangen, (kon nog hoger maar had geen grotere ladder)
en heb ook de draad aangespannen zodat de dipool in een rechte lijn loopt en niet in een V.

Nu ben ik wel benieuwd of ik meer ontvangst en bereik heb.

Kan er al iemand aangeven aan de hand van deze parameters of ik meer ontvangst/bereik met deze wijziging ga hebben?
flodox
 


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten

cron