Zetagi M27 .. technische vraag ..

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Zetagi M27 .. technische vraag ..

Berichtdoor BTB » 18 okt 2006, 20:04

Stel .. je swr is niet optimaal en plaatst een matcher ertussen.
Vervolgens match je je swr exact 1:1 op 27.205 MHz.

http://www.zgitaly.it/images/products/P07_M-27.jpg

Wat ik mezelf nu afvraag is het volgende.
Heeft een matcher ook invloed op de ontvangst ?
En dan bedoel ik op de frequentie waar je je antenne 1:1 heb gematched.
Wanneer je naar een bepaald station luistert en je zou vervolgens flink aan de knoppen van je matcher gaan draaien, neem ik waar dat het signaal flink heen en weer schommelt, soms wel tussen S-0 en S-9.
Als ik nu de matcher zou afstellen op een binnenkomend signaal ( en dan wel zo dat het signaal het sterkst is ) en vervolgens de PTT-toets indruk, zie ik dat mijn swr 1:3 is en dus niet erg geweldig is.

Wie kan vertellen hoe het zit !!!

Groeten, Marc ...
BTB
 

Berichtdoor Arthur » 18 okt 2006, 20:37

Je zit met een antron toch Marc? gooi er dan geen matcher tussen!!!
Maar wel een goeie vraag idd.
Immers verleng of verkort je je antenne alleen maar mee, dus theoretisch zou het moeten werken, dat voor zenden en ontvangen op 1 en dezelfde frequentie de lengte exact het zelfde is.

Je zit natuurlijk met je tunings knoppen, daar zitten verschillende punten in als je eraan draait je swr in de goede richten gaat, maar slechts een positie is de goeie.
(als je me kunt volgen)
Dus rijst dan de vraag: zat je in de goede tunings positie?
Zo ja, dan ben ik ook wel benieuwd naar de uitkomst hiervan!!!

Maar blijf erbij, weggooien dat ding!
Arthur
 

Re:

Berichtdoor BTB » 19 okt 2006, 18:46

Arthur schreef:Je zit met een antron toch Marc? gooi er dan geen matcher tussen!!!


Zit nog steeds met de ' oude ' Antron 99, het was 1 van de eerste leverbaar in Nederland ( eind jaren 80 ) denk ik en destijds aangeschaft ( bij wie anders dan ' Piet Overschie ' ).
Antenne werkt nog steeds goed. Heb wel destijds de top vernieuwd, het origineel was kapot en over de gehele lengte geschurd.

De Zetagi matcher gebruik ik overigens niet hoor, maar was gewoon benieuwd naar de technische werking ervan, vandaar !!!!

Dat 1 positie de juiste is, klopt. Maar er zijn ( hangt van de frequentie af ) of kunnen meerdere posities zijn waar de antenne 1:1 kan staan.
Maar 1 maal de juiste positie gevonden, merk ik toch dat dit niet de zgn. juiste is. Want als ik dan vervolgens met beleid aan de knoppen van de matcher draai merk ik ook dat in de meeste gevallen het binnenkomende signaal toch nog iets toeneemt en de ruis merkbaar minder word bij zwakkere stations. En dat duid weer op dat de matcher niet juist is afgestelt op de ontvangen frequentie. En dat laatste staat pal tegenover eerdere meeting met matcher waarbij de antenne op desbetrefende frequentie 1:1 is gematched wanneer er op die frequentie wordt gezonden.

Ingewikkeld verhaal, maar hoop toch zo een beetje duidelijk !!!!

Bolkie ...
BTB
 

Berichtdoor Arthur » 19 okt 2006, 18:54

begrijp wat je bedoeld marc, de 1:1/1 loopt van zenden en ontvangen niet symetrisch terwijl dat theoretisch wel zou moeten doen.
Arthur
 

Berichtdoor BTB » 19 okt 2006, 19:00

Maar ja, het is en blijft ' Zetagi '.
Onbetrouwbare zooi, terwijl dit in de jaren 80 toch anders was.
Vergelijk maar eens een BV131 van toen met die van nu. Lijkt wel een ander aparaat van een ander merk.
De technische kwaliteit en constructie zijn tegenwoordig ' bagger '

Bolkie !
BTB
 


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron