Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor 19ww77 » 06 feb 2010, 22:24

ik ben van 1965,en sinds 1977 actief geweest op de am cq ssb,want ssb had al gauw mijn voorkeur,lekker qsotjes maken met heel de wereld!,ik kan me een qsl kaart die kwam uit australie, nog heel goed herrineren(heb ze trouwens nog allemaal in een schoenedoos hehe)dat ging over de engelse taal,die ik voor mijn gevoel niet helemaal machtig was,maar in de betreffende kaart,werd er netjes bij gezet,dan mijn engels beter was als menigeen volwassen daar in australie haha.

verders, zoals gezegd niet echt lang op am gezten, en gelijk overgestapt naar ssb,en heel de wereld gewerkt!!!!
mijn eerste bakkie was toen een viking johnson.40kanalen am/ssb,daarna nog een superstar gehad en een pres adams met vfo,en nog wat ander spul.

daarna ben ik muziek gaan maken en wat later naar het conservatorium gegaan,en momenteel weer actief met de hobbie.

mijn call was toen 19ww77(een canadese radio groep)en ook 19at101(de welbekende italiaanse groep met toen ene aldo als hoofd)

zo een kleine impressie van mij!! leuk topic trouwens!!!!

groet uit rotterdam
19ww77
 

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor henco77 » 11 feb 2010, 10:41

Hallo ben sinds kort weer vooraleerst nog luisterend qrv

Ben eigenlijk begonnen in 1969 in Nijmegen
met een pony cb78 23 ch am bakje een accu en een dv 27 op een
zinken plaat van 1x1 meter op het plattedak van de keuken.

mijn naam was toen sobat.
natuurlijk lukte dat niet zo best klein bereik zeker in de stad.
dus daar doofde de hobby langzaam uit.

Later toen ik verhuist ben naar Brabant heb ik de hobby weer opgepakt
dat was in 1976 heb ik er toch vrij aktief mee gewerkt
veel lokaal maar zeker ook werelds

Heb helaas een jaar of 6 geleden al mijn qsl kaarten weg gedaan (stom).

Heb ook veel bakken en antenne`s gehad oa president veep, grant, washington,
zodiac,Hygain en veel marc bakken teveel om te noemen(haast elke )

Ook vele mic`s gehad tuner +3 ,3b,side kick,expander 500,sadelta echomaster,en nog versterkte handmike`s

Ook antennes wisselde hier nogal eens dacht elke keer weer oh die is misschien nog beter
van 1/4 golf naar gpa(nog mat zwart gespoten en alleen s`nachts naar buiten ermee)
ook de citystar,skylab,een of andere circulaire 2 ring`s beam
tot een astroplain en als laatste een sigma 4 welke een tophoogte had van 22 meter

en dat werkte uitermate goed veel en verre qso ermee gedraaid
in samen werking met de Hygain 5 en GEEN kachel erbij!

ik ben er weer mee gestopt in 1990 ofzo

nu dus weer qrv, alleen op het moment is het hier erg rustig op de band.
af en toe een trucker overdag .

maar misschien luister ik op de verkeerde frequentie`s of tijd???

maar het blijft een leuke hobby!!

Henco77
henco77
 

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor 19echobravo » 21 maart 2010, 10:21

ik zit er al op sinds 1974
mijn vader zat toen bij de marine , en die bracht wel eens wat mee uit amerika
mijn eerste set was een pony 23 kanaals am ik weet niet meer wat voor antenne ik had
was een klein glasfiber dingetje met 3 radialen
werkte best hoor
mijn 2de setje was een president veep werkte heel goed
daarna kwam er een Johnson viking am ssb { wat een drama bak was dat }
toen de 27 mhz werd vrij gegeven , kon je bij Jacobs in breda hele mooie setjes met ssb kopen
dat ging stiekum onder de toonbank door
ik kocht toen een lafayette met 40 kanalen laag en 120 hoog am fm ssb
heb ik lang gehad
tussendoor nog wat rommel gekocht en gesloopt
dat was allemaal in de omgeving Etten-leur
ben later verhuisd en werk op dit moment nog alleen met allbanders
met name Kenwood vind ik best goed
19echobravo
 

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor peter stardust » 04 apr 2010, 21:01

ik ben door het 27mc virus besmet in 1969. Ik ben gestart met een pony 3kan handset en daarna te veel merken om op te noemen. Ik woonde toen in rotterdam en werkte onder de naam van mercedes en of 777. { nee niet van de auto's} Antennes /voedingen enz waren toen een probleem om te bemachigen, dus was het veel improviseren.Als je een station op een avond hoorde was dat al heel wat. Er werd ook veel gewerkt met leger zenders o.a de BC 603. Later radio Elra in rotterdam ontdekt die gestart was met antennes en bakjes tokay en pony enz. Toen ook een GP 1/4 aangeschaft; alles vanonder de toonbank natuurlijk. Toen erg veel gewerkt met Italie en zuid amerika en canada.
Ik werkte het langste met een robyn buizen zender met een Kris BB liniair en een 3 el beam, veelal in de nacht vanwege de grote problemen van storingen op van alles en nog wat. later overgestapt op de 3mtr van wege het mark gebeuren.
Nu werk ik nog steeds met diverse Midland bakken van 20a 30 jaar oud, die zijn niet kapot te krijgen en geloof me nog steeds zo goed als nieuw. En de resutaten liegen er niet om. Nu woon ik in een uithoek van Zeeland, erg veel op locaal gebied is er niet dus we zijn aangewezen op het verre werk. Dat was vroeger wel anders, toen smeekte je om een leeg kanaaltje. helaas heb ik door werk buiten NL nooit de kans/tijd gehad om een papiertje te halen. Nu ben ik een 65++ en laat het maar zo, ook ik ben nu een tevreden mens met de hobby, en zit nog steeds met veel plezier achter de mike
met glinsterende oogjes te kijken naar de meters. Is er een mooiere hobby ?? Nee toch.
NU ga ik regelmatig naar de cb shop in Wachtebeke in Belgie, dat is maar 5 min rijden en dan lekker ouwehoeren over vroeger.
Vroeger was erg gezellig en spannend , maar deze tijd met een overvloed aan materiaal voor onze hobby is ook niet verkeerd.
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor peter stardust » 04 apr 2010, 21:35

19echobravo schreef:ik zit er al op sinds 1974
mijn vader zat toen bij de marine , en die bracht wel eens wat mee uit amerika
mijn eerste set was een pony 23 kanaals am ik weet niet meer wat voor antenne ik had
was een klein glasfiber dingetje met 3 radialen
werkte best hoor
mijn 2de setje was een president veep werkte heel goed
daarna kwam er een Johnson viking am ssb { wat een drama bak was dat }
toen de 27 mhz werd vrij gegeven , kon je bij Jacobs in breda hele mooie setjes met ssb kopen
dat ging stiekum onder de toonbank door
ik kocht toen een lafayette met 40 kanalen laag en 120 hoog am fm ssb
heb ik lang gehad
tussendoor nog wat rommel gekocht en gesloopt
dat was allemaal in de omgeving Etten-leur
ben later verhuisd en werk op dit moment nog alleen met allbanders
met name Kenwood vind ik best goed

Wij in rotterdam monteerde de dv27 op de vuilnisbak, die waren in die tijd van metaal.
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor Turfsteker 19MTS001 » 06 jun 2010, 12:00

Turfsteker 19MTS001
 

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor nl0rpp » 28 jul 2010, 18:58

Ik ben begonnen in 1979 met een President Veep 40 kanalen AM met een DV,daarna Maart ' 80 de vergunning gehaald , dat kostte toen 35 piek ...jaartje met een half wattje gezeten met een Major 4000 en een GPA 5/8 ...Wahington gekocht met een CTE Minitank, een relaisloos liniartje.
Na een jaartje een Major M688 gekocht en Astroplane van Avanti en daarna de beroemde Multimode II die ik liet uitbreiden bij Aquanauta naar 160 kanalen.
Na de Multimode kwam er een Midland 7001 waar ik veel plezier van heb gehad.
Toen aan de President Jackson die uitkwam die gekocht en daar gebruikte ik een Bremi BRL-200 en Avanti Sigma II.
Zat altijd huiswerk te maken met de bak aan en dat was een heel gezellige tijd.
In 1997 maar eens gaan leren en na een paar maandjes de C-machtiging gehaald en een jaar daarna de grote jachtakte :D
Ik was actief in de Bommelerwaard...Ik mis die goede ouwe tijd wel moet ik zeggen.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen.

http://www.pa3hgt.nl

2 President Veep 40 ch am/fm , President Jackson Classic 6 bander/HR2600 met chipswitch/Lincoln 1 ,HAM International Jumbo 3/Multimode 3/Viking 3,Midland 7001 MK2 & MK3,2 President Jackson 2 chrome/JFK Chrome/Franklin/Adams met Maurer mod,Dirland DSS9000F,Excalibur 2002,President George :mrgreen: .RVS spriet 2,50 mtr met SGC SG230 tuner.

Afbeelding
Avatar gebruiker
nl0rpp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 04 sep 2006, 01:00
Woonplaats: Den Haag

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor peter stardust » 28 jul 2010, 22:30

nl0rpp schreef:Ik ben begonnen in 1979 met een President Veep 40 kanalen AM met een DV,daarna Maart ' 80 de vergunning gehaald , dat kostte toen 35 piek ...jaartje met een half wattje gezeten met een Major 4000 en een GPA 5/8 ...Wahington gekocht met een CTE Minitank, een relaisloos liniartje.
Na een jaartje een Major M688 gekocht en Astroplane van Avanti en daarna de beroemde Multimode II die ik liet uitbreiden bij Aquanauta naar 160 kanalen.
Na de Multimode kwam er een Midland 7001 waar ik veel plezier van heb gehad.
Toen aan de President Jackson die uitkwam die gekocht en daar gebruikte ik een Bremi BRL-200 en Avanti Sigma II.
Zat altijd huiswerk te maken met de bak aan en dat was een heel gezellige tijd.
In 1997 maar eens gaan leren en na een paar maandjes de C-machtiging gehaald en een jaar daarna de grote jachtakte :D
Ik was actief in de Bommelerwaard...Ik mis die goede ouwe tijd wel moet ik zeggen.

Mijn 7001 is nog steeds dagelijks in gebruik , hoewel ik diverse moderne bakken bezit is de midland nog steeds mijn favoriet en dat na al die jaren.
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor Edje555 » 29 jul 2010, 01:08

Zit nog steeds met de President Lincoln die dan wel is gemodificeerd op het ontvangst (betere skotty-diodes en aanpassing) en daarbij gebruik ik voor SSB de Kenwood 570DG die toch op SSB een klasse beter werkt door zijn DSP filters en SSB filter en wat fijner uitluistert op zachte SSB stations.
Blijft een boeiende hobby om Signalen uit de ether te pikken en daar ook nog een leuke QSO aan over tehouden.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor Papa Alpha » 29 jul 2010, 10:02

nl0rpp schreef:Na een jaartje een Major M688 gekocht en Astroplane van Avanti en daarna de beroemde Multimode II die ik liet uitbreiden bij Aquanauta naar 160 kanalen.


Aquanauta :mrgreen: :mrgreen: Zit me al tijden suf te piekeren waar ik destijds wel eens heenging om wat "grote inkopen" te doen, dat was hem dus.
Heel even een klein beetje offtopic: wat vond jij van de Astro Plane??

Groeten, Harry.
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor nl0rpp » 02 aug 2010, 22:04

Papa Alpha schreef:
nl0rpp schreef:Na een jaartje een Major M688 gekocht en Astroplane van Avanti en daarna de beroemde Multimode II die ik liet uitbreiden bij Aquanauta naar 160 kanalen.


Aquanauta :mrgreen: :mrgreen: Zit me al tijden suf te piekeren waar ik destijds wel eens heenging om wat "grote inkopen" te doen, dat was hem dus.
Heel even een klein beetje offtopic: wat vond jij van de Astro Plane??

Groeten, Harry.


Hallo Harry,

Ik vond hem redelijk werken alleen die hoepel vond ik gammel.
Ik heb die hoepel aan de onderkant waar ie nogal met stevige wind slingerde toen vastgezet met 2,5 mm installatiedraad met uiteraard het koper verwijderd. Dat hielp wel.
Wat ook niet echt lekker was de 4 radiaaltjes die als een kruis bovenop zaten als top-loading,die wilde weleens draaien.
Leuk ding maar de Sigma II werkte beter maar dat verwonderd mij nix.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen.

http://www.pa3hgt.nl

2 President Veep 40 ch am/fm , President Jackson Classic 6 bander/HR2600 met chipswitch/Lincoln 1 ,HAM International Jumbo 3/Multimode 3/Viking 3,Midland 7001 MK2 & MK3,2 President Jackson 2 chrome/JFK Chrome/Franklin/Adams met Maurer mod,Dirland DSS9000F,Excalibur 2002,President George :mrgreen: .RVS spriet 2,50 mtr met SGC SG230 tuner.

Afbeelding
Avatar gebruiker
nl0rpp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 04 sep 2006, 01:00
Woonplaats: Den Haag

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor nl0rpp » 02 aug 2010, 22:09

peter stardust schreef:
nl0rpp schreef:Ik ben begonnen in 1979 met een President Veep 40 kanalen AM met een DV,daarna Maart ' 80 de vergunning gehaald , dat kostte toen 35 piek ...jaartje met een half wattje gezeten met een Major 4000 en een GPA 5/8 ...Wahington gekocht met een CTE Minitank, een relaisloos liniartje.
Na een jaartje een Major M688 gekocht en Astroplane van Avanti en daarna de beroemde Multimode II die ik liet uitbreiden bij Aquanauta naar 160 kanalen.
Na de Multimode kwam er een Midland 7001 waar ik veel plezier van heb gehad.
Toen aan de President Jackson die uitkwam die gekocht en daar gebruikte ik een Bremi BRL-200 en Avanti Sigma II.
Zat altijd huiswerk te maken met de bak aan en dat was een heel gezellige tijd.
In 1997 maar eens gaan leren en na een paar maandjes de C-machtiging gehaald en een jaar daarna de grote jachtakte :D
Ik was actief in de Bommelerwaard...Ik mis die goede ouwe tijd wel moet ik zeggen.

Mijn 7001 is nog steeds dagelijks in gebruik , hoewel ik diverse moderne bakken bezit is de midland nog steeds mijn favoriet en dat na al die jaren.


De 7001 was in die tijd erg duur en 1 van de beste bakken,ik heb er toen 1000 gulden voor betaald.Het is een hele leuke bak waar ik veel plezier aan heb beleefd.
Op een gegeven moment was ie niet meer zo lekker en toen heb ik hem opgeruimd,eindtranstoren bleven eruit knallen ondanks goed swr en goed ingangsswr op de liniair.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen.

http://www.pa3hgt.nl

2 President Veep 40 ch am/fm , President Jackson Classic 6 bander/HR2600 met chipswitch/Lincoln 1 ,HAM International Jumbo 3/Multimode 3/Viking 3,Midland 7001 MK2 & MK3,2 President Jackson 2 chrome/JFK Chrome/Franklin/Adams met Maurer mod,Dirland DSS9000F,Excalibur 2002,President George :mrgreen: .RVS spriet 2,50 mtr met SGC SG230 tuner.

Afbeelding
Avatar gebruiker
nl0rpp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 04 sep 2006, 01:00
Woonplaats: Den Haag

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor evarist61 » 08 aug 2010, 21:47

Ik ben ook nog van de oude garde. Ik begon in 1979 met een Samdo met DV27.
Een paar maand later had ik mijn eigen shop. En op 2 weken tijd draaide die op volle toeren. 3 dames in de shop en ik als techneut in de werkplaats.
Gouden tijden waren dat. Toen de CB uit de illegaliteit verdween, verminderde de interesse. De legale bakkies werden maar mondjesmaat meer verkocht. Ik schekelde toen op andere dingen over.
Maar de microbe heeft me weer te pakken. Ik heb mijn oude CB , de Ham International Multimode steeds behouden.
Mijn roepnaam is/was Mike Siera.
evarist61
 

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor Arnold (CQ27) » 06 jun 2011, 14:30

Ik ben begonnen in juni 1969 in Hilversum. Samen met mijn broer aan het spelen met 100 milliwatt handsets en ineens "vreemde stemmen" er tussendoor. Dit was het begin van echt tientallen 23 kanalen AM/SSB sets sets te beginnen met een vanuit een buizenradio gevoede zender met verwisselbare kristallen tot uiteindelijke allmode transceivers als FT101, FT7, Kenwood TS680, etc. en alles wat daar tussen zit. Mijn absolute favoriete 23 kanalen set was de Robijn T123b buizenradio, maar ook de Cobra´s met een Astatic lollipop mike waren echte supersets.

Nachtenlang doorhalen in het weekend en dan binnen Nederland grote afstanden proberen te overbruggen en natuurlijk de DX met landen als USA, Indonesie en Australie als hoogtepunten. Toen de MARC periode ben ik afgehaakt en eind jaren ´80 nog een paar jaar QRV geweest tot begin jaren ´90.
Pas sinds enkele maanden weer bij vlagen actief met een ICOM 7000 en een Hy End Fed eindgevoede dipool voor 11 meter aan een glasfiber 12 meter mast op het balkon.
In het najaar wil ik toch weer een goede verticale antenne en misschien ook wel weer een beam eronder op m´n platte dak gaan zetten.
Ik vind het echt ontzettend moeilijk te bedenken wat het nu moet gaan worden vermoedelijk een Sigma Mantova 8 Turbo, maar dat kan nog altijd veranderen. Ik moet eigenlijk ook eens gaan kijken of er nog een antenne bestaat als de Avanti Saturn Base die ik zo rond ´75-´78 had. Dit was een omni-directional antenne met 9 horizontale radialen en een verticale straler die je d.m.v. een switchbox om kon schakelen van verticaal naar horizontaal en dat werkte echt als een speer.
Afijn wellicht moet ik daarvoor in het antenne deel van dit forum maar eens een draadje openen.

Ben in ieder geval blij te constateren dat er steeds meer oude rotten terugkomen op de frequentie en dat je eigenlijk nooit van het CB virus afkomt.
De magie van opgloeiende buizen is vervangen door kleurendisplay en oplichtende led´s, maar ook dat heeft weer z´n charme.

73 - Arnold,
Whisky Alfa Utrecht
Arnold (CQ27)
 

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor uniden2830 » 14 jun 2011, 01:02

op 3-3-1980 was ik precies 12 jaar,maar voor die tijd zat ik altijd met m'n vader op de zolder/hoogste verdieping van ons huis vooral na 24:oo uur want dan stoorde je het minst op radio en tv.
wij hadden toen der tijd een president mc kinley,gekocht van een amerikaan(vliegbasis soesterberg was dichtbij)maar het frequentieroverzicht klopte niet helemaal.ondanks dat toch leuke qsl's gemaakt.
wat hebben we het tegenwoordig toch makkelijk he met de digitale tv.
als je vroeger met een beetje vermogen begon te moduleren op de ssb dan werd het beeld van de buurman en verder op in de straat wel erg vervormd,allemaal van die scheve koppen enz.
een maal de toenmalige rcd aan de deur gehad,ik de deur open doen en onderwijl mijn vader de app. opbergen.
waren vroeger toch wel hele leuke tijden.
uniden2830
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten