Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor jackdonio » 24 jul 2011, 02:52

Ja zoals ik het beschreef in mijn "even voorstellen" ben ik dus ook een van die ouwe knarren die het allemaal van het begin hebben meegemaakt. Oorspronkelijk uit het nest van middengolfpiraten ( zo kon je twente toen wel noemen ) kwamen we ergens in het midden van de jaren 60 in aanraking met 27 Mc . Nou ja we hadden geen notie van wat het was maar als fanatiek luisteraar op de KG banden kwamen we net onder de 10 mtr band hele exotische calls tegen die in geen enkel opzicht leken op de gebruikelijke calls van de amateurbanden.
Dit gaf de overtuiging dat dit dus ook "piraten" moesten zijn. Namen als "Pusycat , theaspoon , Big John , Radio 554 " wekten nu niet bepaald de indruk dat dit zendamateurs moesten zijn . En als dat piraten waren moesten wij daar natuurlijk ook mee praten , we wisten alleen nog niet hoe . Het begrip "bak" moest nog worden uitgevonden en van kanalen hadden we nog nooit gehoord , we hoorden wel eens kreten als CQ 14 en listen on Channel 21 of zo maar wisten wij veel. Wat we wel wisten dat ze een stukje onder de 28 M/c zaten en na behoorlijk wat gesoldeer hadden we een zendertje aan de praat met 2 maal een EF80 en een EL95 , wat ook nog stabiel genoeg was om op de eigen ontvanger te kunnen volgen . Met de call Juliet November Echo begonnen we te roepen naar alles wat er daar maar hoorbaar was .
Meestal zonder resultaat , maar na een week of 3 werden we terug geroepen door een station uit Malta . Nou dat was een gebeurtenis , tijd voor een feestje . Het was wel een toevalstreffer onze VFO gestuurde zender was nog veel te onstabiel voor het echte werk .
In Radio Bullitin stonden toen advertenties van Radio Roter waarin kristallen werden aangeboden en na het opzamelen van voldoende zakgeld bestelde ik een drietal kristallen . nadat we de zender hiermee aan de praat hadden gekregen lukte het ineens veel beter en maakten we verbinding na verbinding , Italie Zweden en Noorwegen lukte met enige regelmaat. Een buurjongen van mij met veel meer zakgeld kreeg toen een Summerkamp bak in handen , gekocht in duitsland 23 kanalen en 5 watt . We waren hier toen met z'n tweeen en op een zondag hoorden we een station Alva Zulu uit hengelo en een station Wisky Oscar uit Oldenzaal , het begon druk te worden . Van Wisky Oscar kocht ik toen een echte bak , Pony 6 kanaals , Micrfofoon was ook luidspreker Ik dacht de CB73 maar zeker weet ik het niet meer . We maakten toen ook kennis met de VRA-NCBHC ( zie mijn andere posting in even voorstellen ) ik had toen al een 23 kanaals pony ( CB78 ? ) . Begin jaren 70 werd het heel druk hier in twente en met een heel aktief verenigings leven met maandelijkse meetings en zelfs een ballotage commisie ( 3 keer onder TV tijd uitkomen was verenigings pasje kwijtraken ) Er werd rond 73 -74 heftig oorlog gevoerd tegen de toenmalige staatsecretaris Van Hulten die het met ingang van 1 juli 1975 allemaal wou verbieden ( Demonstratie's , bezetting van de KRO studio , Zelfs de zondagsrust van van Hulten verstoren door met 300 man naar zijn woning in Dronten af te reizen . ) Ook een dag of twee het hele telefoonverkeer van en naar Den Haag plat gelegd ( vanuit heel Nederland het ministerie van verkeer en waterstaat opbellen , behalve het laatste nummer en dan de lijn vasthouden tot de centrale afschakelde en dan weer opnieuw bellen ) maar op 1 juli 75 was het allemaal voorbij en gingen we echt "ondergronds " . Gelukkig kwam er spoedig een nieuwe staatssecretaris "Onze Neeltje" en in 1980 kwam de Marc periode 22 kanalen 0,5 watt FM . Voor het oog van het volk dus een 22 kan Skyline aangeschaft maar de oude 23 kan AM pony bleef het meeste werk doen
Na de nodige bakken , Palomars , Multimodes , Belcoms enz kwam er in de jaren 90 een Lincoln en die is er nog steeds .
Het is jaren stil geweest hier op 27 maar met de komst van de nieuwe zonnevlekken periode hoop ik de Lincoln weer de nodige overuren te laten maken.
Jack 19PCB646
jackdonio
 

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor Abt » 24 jul 2011, 10:30

Leuk om te lezen Jack!

Ik ben van 1972, en heb dat allemaal niet bewust meegemaakt. Ik kwam pas halverwege jaren 80 in contact met 27MC.
Ik lees dat je Pony AM meer werd gebruikt dan de nieuwe legale Skyline FM.
Waarom was dat?

Hoe waren de ervaringen in het algemeen van de overgang van AM naar FM ?
Was dat een verbetering of juist een verslechtering?
Abt
 

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor jackdonio » 24 jul 2011, 14:42

Omdat FM typisch iets was voor Nederland , de rest van de wereld gebruikte gewoon AM ( en SSB )
Bovendien waren die eerste bakken slechts 0,5 watt
Lokaal werkt FM heel goed maar bij zwakke signalen is het heel onrustig luisteren door de ruis , iets wat op AM veel minder is
Lokaal gebruikten we dan ook wel de Skyline maar voor DX bleef het toch allemaal AM
jackdonio
 

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor Abt » 24 jul 2011, 15:41

jackdonio schreef:Omdat FM typisch iets was voor Nederland , de rest van de wereld gebruikte gewoon AM ( en SSB )
Bovendien waren die eerste bakken slechts 0,5 watt
Lokaal werkt FM heel goed maar bij zwakke signalen is het heel onrustig luisteren door de ruis , iets wat op AM veel minder is
Lokaal gebruikten we dan ook wel de Skyline maar voor DX bleef het toch allemaal AM


Typisch weer Nederland dus, als eerste met FM op de CB.
Ben ik helemaal met je eens, zelf luister ik ook veel liever naar zwakke stations in AM, dat is inderdaad veel plezieriger om te horen dan een zwak FM signaal.
AM klinkt daarbij warm, zacht en ook nostalgisch. (beetje kortegolf gevoel :) )
Ik werk daarom ook veel liever met AM, vind het jammer dat het hier maar weinig wordt gebruikt. En men wil maar zelden overgaan op AM als je het vraagt.
Als je lokaal last hebt van veel storing dan kan ik me het ook wel voorstellen, met FM heb je daar weer minder last van.
AM wordt naar mijn mening nog te veel ondergewaardeerd, in sommige situaties heeft het absoluut voordelen ten opzichte van FM.
De rest van de wereld is nog steeds AM, kijk naar Australie,Canada, USA, enz.
Abt
 

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor Ernst » 10 aug 2011, 04:06

ik ben ook nog het begin van de marc periode
benbegonnen met een kaiser bakkie 22 kanalen o,5 watt
dat werd al snel5 watt met een minitank
een jaar later met een skyline mobiel bakkie met kristallen er in .. had ik kelder en boven kanalen..
daarna een midland 7001 ...
en toen bij dile een lincoln gehaald (1990) enne daar ik een priority board en het board voor dual watch samen met de channel guard (keramisch en klistal) en de chipswitch...
Dirk had toen nog geen winkel en kwam de spullen brengen
Die bewuste bak heb ik nog in nieuwstaat hier in een doos zitten.. en al die jaren veel plezier van gehad..
later kocht ik nog een samurai bakkie 40 kanale 4 watt en die zit ook nog ergens in een doos
Zenden doe ik niet meer maar het zit nog wel in het bloed :)
ook ben ik nog in het bezit van een zodiac portofoon .. 40 kanalen 4 watt..
ooit toendertijd gegregen van Dirk en Leni voor verleende diensten
het portotje wat ook als een jaar of 20 oud is nu verkeerd nog steeds in nieuwstaat net zoals de andere spullen die hier genoemd worden ..
Zo zie je dat je spullen en lang leven beschoren zijn als je ze niet openmaakt en er waardig mee omspringt
( nou ja niet open gemaakt.. de lincoln is verre van standaard en heeft ook de powermod met een zwaardere mrf al met al op een manier ingebouwd alsof het fabrieks wege is)
het lampje voor de display verlichting een spannings deler tussen gezet zodat dit niet door het plastic heen smelt.. (later heeft president dat veranderd)
Al die toeters en bellen van toen vindt je al weer terug in de nieuwe radio's voor de helft aan geld dan wat het me aan onderlelen gekost heeft toen om het zoverte krijgen..
Al met al wel leuk om het gedaan en mee gemaakt te hebben
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Oudere 27MHZ-ers van voor de Marc periode

Berichtdoor JesseN » 16 aug 2011, 01:03

Nou ben ik mezelf een beetje aan het inlezen v.w.b. zendapparatuur maar ik heb ooit eens gelezen dat je met am verder kunt zenden dan met fm. Maar. fm en am zijn toch "slechts" modulatietypen!? Is het waar dat je met am verder komt? Zou mooi zijn want dan wil ik echt eens proberen of ik Terschelling kan bereiken vanuit mijn woonplaats. (Maar ik heb er een hard hoofd in... ;) )
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Vorige

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten