Zekering voeding

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Zekering voeding

Berichtdoor Volle Bak » 13 mei 2020, 15:06

Ik heb een mooie portofoon, maar heb mn oude spullen voor een basisstation eens van zolder gehaald om te kijken of ik daar wat mee kan hobbyen.
Wat spullen gekocht en de glaszekeringhouder in de bedrading van de bak zelf in orde gemaakt.
De 12 volt voeding eerst geprobeerd. Deze deed het niet. Toen zag ik dat aan de achterkant een zekering zit.
Deze vervangen door een 2,5 ampere zekering en toen deed hij het wel.
Bak aangesloten om te testen, maar toen deed de voeding het niet meer (bak stond nog niet aan).
Nieuwe glaszekering van 2,5 ampere in de voeding gedaan. Deze brandde weer door. Daarna nog een keer, weer doorgebrand.
Op de voeding staat dat er een 3 ampere zekering in moet/ kan. Volgens mij heeft er altijd een 2,5 ampere ingezeten en dat werkte prima.
Vraag. Moet er persee een 3 ampere in of zou een 2,5 ampere ook moeten kunnen of is er wat anders aan de hand met de voeding?
Volle Bak
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 maart 2015, 18:47

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Wimpie » 13 mei 2020, 18:03

Oei, dat is apart. Dus zonder bak eraan, doet de voeding het (uitgangsspanning gechecked, 15 W autolamp eraan, etc?). Indien voeding OK en zekering smelt terwijl bak niet aan staat, zou ik bijna denken dat hij verkeerdom aangesloten is (geweest) en er een diode kortsluiting geworden is. De vraag is was die bak heel toen die naar de zolder ging?

iets anders wat door mijn hoofd gaat is slecht geworden elco die niet via de mechanische on/off schakelaar lopen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Volle Bak » 13 mei 2020, 18:20

Bedankt voor je reactie, maar ik ben niet zo technisch. Dus helemaal begrijpen doe ik het niet.
De bak was wel aangesloten op de voeding maar stond uit dus ik neem aan dat de bak niet van invloed was op de ‘test’.
Of de bak zelf goed is betwijfel ik. Er staat me iets van bij van niet, maar daarom wilde ik ook een testopstelling maken.
Ee komt een rood zwarte draad uit de bak. Zwart heb ik op de pluspool en rood op de minpool van de voeding aangesloten.
Maar zoals gezegd nog niet kunnen testen.
Moet er ook persee een 3 ampere zekering in, of zou 2,5 ook moeten volstaan?
Volle Bak
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 maart 2015, 18:47

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Wimpie » 13 mei 2020, 20:21

De meeste voedingen hebben een rood aandraaiknopje op de plus, en een zwarte voor de min, zodat de kans op verwisselen klein is. Jouw voeding blijkbaar niet. Doe rood maar aan de plus, en zwart maar aan de min, wellicht blijft dan de zekering heel!

Voor een legale bak moet 2.5A genoeg zijn.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Ernst » 16 mei 2020, 23:25

e komt een rood zwarte draad uit de bak. Zwart heb ik op de pluspool en rood op de minpool van de voeding aangesloten.
Maar zoals gezegd nog niet kunnen testen.


Daar heb je het al

Zoals Wimpie al beschrijft

De rode draad op de plus en de zwarte op de min pool zetten
Zoals je het nu uitlegt met rood op min en zwart op plus is verkeerd om!

Ook al zet je de bak niet aan komt de beveiliging (diode ) tegen verkeerd aansluiten in werking en smelt de zekering
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Volle Bak » 18 mei 2020, 13:54

Ok, bedankt voor jullie reacties.
Ik kan er nog een zekering aan wagen, al beginnen die nu wel op te raken en in de bouwmarkt hebben ze deze niet heb ik al gezien.
Ik heb de voeding ook even open geschroefd om te kijken of ik verbrandde onderdelen zie. De draad/ aansluiting naar één van de polen lijkt wat donkerder. Of dit echt verbrand is, durf ik niet te zeggen. De voeding is niet nieuw meer en ik heb er ook onvoldoende verstand van.
Kan eens kijken of ik een foto kan plaatsen.
Volle Bak
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 maart 2015, 18:47

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Volle Bak » 18 mei 2020, 16:22

Eerst de voeding aangezet zonder dat er iets op aangesloten was en de laatste zekering opgeofferd
Deze bleek 3,15 a te zijn. De voeding bleef branden.
Vervolgens het bakkie aangesloten zoals door jullie aangegeven maar nog niet aangezet. De voeding bleef het nu ook doen., Ten slotte het bakkie aangezet. Ook deze bleef aan inclusief de door mij aangesloten zekering in de draad van de voeding naar de bak. Aangezien ik niet technisch ben is het aansluiten van zo’n zekeringhouder al een prestatie op zich 😊
Nog even een stomme vraag misschien. De mic en de antenne waren nog niet aangesloten, verklaart dit dat er geen ruis op het kanaal te horen was?
Volle Bak
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 maart 2015, 18:47

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Wimpie » 18 mei 2020, 18:15

Wat is het voor bakkie?

Bij oude voor NL bedoelde CB bakkies uit de jaren tachtig, moest de mike eraan om er geluid uit te krijgen. Je kunt gewoon de antenne en mike aansluiten, maar wacht nog even met zenden. Dus niet de spreeksleutel indrukken (PTT switch). Als je de microfoon aansluit, en de S-meter slaat ver uit, zet je bakkie dan gelijk weer uit (dan is er iets mis met de mikrofoon).

Voor de meeste bakkies:
Wat je nodig hebt om er geluid (geruis) uit te krijgen is de volume knop en de squelsch knop (beiden draaiknoppen) en een aangesloten mikrofoon.
Zet de volume knop helemaal zacht (dus tegen de klok in), maar zet hem niet uit. Draai vervolgens de squelsch knop volledig tegen de klok in, en draai de volumeknop langzaam met de klok mee. Je zou dan ruis moeten horen.

Als de antenne niet goed is, of niet goed is afgesteld en je gaat zenden, gaat de "eindtransistor" kapot, en dan zendt hij niet meer.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Volle Bak » 18 mei 2020, 18:50

Ok bedankt. Het tweede deel van je verhaal is mij bekend.
Alles aangesloten, bak, voeding, swr-meter en antenne. De bedoeling was om de antenne goed af te gaan stellen.
Geen resultaat. Bak doet het wel maar geen geluid. Swr slaat ook niet uit.
Dan is waarschijnlijk of de bak kapot of de swr (of beide).
De antenne (little wil) is hagelnieuw.
Over een paar dagen krijg ik een kabel binnen die ik besteld heb om de porto op de swr aan te kunnen sluiten. Dan maak ik van mijn porto een basisstation.
Dan kan ik uitsluiten dat de swr wel of niet kapot is.
Het kan best zijn dat de bak kapot is. Staat me iets van bij dat ik die half jaren 90 opgeblazen heb.
Nog andere suggesties wat het zou kunnen zijn?
Volle Bak
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 maart 2015, 18:47

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Snof » 18 mei 2020, 19:57

Normaal gaat je s meter op de bak naar de andere hoek als je zendt, blijft hij dood liggen dan komt er geen vermogen uit.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Wimpie » 20 mei 2020, 10:43

Wat is het voor bakkie?
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Volle Bak » 25 mei 2020, 14:16

Een hele eenvoudige Wim. Een Ham International.
De zogenoemde Ham Scan.
http://www.cbradio.nl/ham/ham_scan.htm
Afbeelding
Lang geleden van een buurman gekregen om eens met hobby kennis te maken.
Maar wel altijd veel plezier van gehad.
Volle Bak
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 maart 2015, 18:47

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Wimpie » 25 mei 2020, 19:30

Weet je zeker dat je micrfoon goed is (geen onderbroken draden en zo)? Als ik naar het schema kijk (afkomstig van: http://www.ham-international.eu/pages/HAMSCAN.html )
moet de microfoon aangesloten zijn (hij heeft een RX draad die naar diverse circuits gaat).

Het verbaast mij dat er in zo'n bakkie een 3 A zekering in zit.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zekering voeding

Berichtdoor Volle Bak » 27 mei 2020, 19:58

Ik heb de boel nog eens aangesloten, ook de mic (vorige keer ook).
Nog steeds geen geluid, geen ruis niks. De swr-meter slaat ook niet uit.
Dat de mic niet goed is, heb ik ook aan gedacht maar lijkt me niet direct het geval.
De spullen zijn destijds naar zolder gegaan en de mic heeft verder niet veel geleden volgens mij.
Mijn vermoeden is dat de bak niet goed is. Volgens mij deed ie het niet meer wegens te lang zenden met een slechte swr-afstelling.
In de voeding zit 3 a zekering in de draad van de bak naar de voeding zit een 2,5 a zekering.
Volle Bak
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 maart 2015, 18:47


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten