Nieuw!!! RM KL405

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor Thijs » 09 jun 2013, 06:32

Een nieuwe linear van RM.
Al is het meer een broertje voor de KL400 in een ander jasje.
Afbeelding

Meer info:
http://cbradio.nl/rm/kl405.htm
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor Thijs » 15 jun 2013, 05:16

Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor rluyster » 14 nov 2021, 16:38

Als ik vandaag de dag zoek op de RM KL405 ziet ie er wel anders uit, zie bijv https://www.truckerswereld.nl/rm-kl405/

1. Zit er dan, behalve hoe dat ie er uitziet, nog verschil in deze versies?
2. En weet iemand wat het maximale "bypass" vermogen is wat deze linear doorlaat als ie uit staat?
rluyster
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 sep 2021, 11:07
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor Snof » 14 nov 2021, 23:39

Geen idee wat de bypass is bij een 405, bij een 703 is dat maar 50 Watt dus ik zou geen 100 Watt door het relais van een 405 sturen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor rluyster » 15 maart 2022, 22:51

Ik ben wel eens wat aan het testen met een vergelijkbare lineair, waarbij ik dan tijdens het zenden van vermogen wissel (stand 1 t/m 6) om te kijken wat het effect is aan de ontvangende kant.
Ik werd er door een collega op geattendeerd dat het wellicht niet een goed idee is om tijdens het zenden aan de draaiknop te zitten, maar de knop alleen te verdraaien als de Mic niet ingeknepen is.

Heeft iemand een idee of dit statement klopt? Of maakt het voor dit type lineairs (transistor versterking) niet zoveel uit?
rluyster
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 sep 2021, 11:07
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor Toontje » 16 maart 2022, 21:57

Die draaiknop schakelt tussen verschillende verzwakkerweerstanden. Standje 1, hoogste verzwakking, laagste uitgangsvermogen. Standje 6, laagste verzwakking, hoogste uitgangsvermogen.
Voor de linear zelf maakt het niets uit, die ziet tijdens het schakelen gewoon even geen ingangssignaal en hoeft dus ook niet te versterken. Het is de aangesloten bak die er mogelijk een probleem mee heeft.

Schakelen tijdens het zenden geeft altijd, hoe kort ook, een moment dat er niets lijkt aangesloten op de bak en dat geeft gegarandeerd SWR pieken naar de aangesloten bak.
Nu zal een bak daar vast niet direct stuk van gaan, maar zelf zou ik niet schakelen tijdens het zenden.
Toontje
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 23 dec 2016, 16:24
Woonplaats: Midden vh land

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor Snof » 17 maart 2022, 01:22

En tijdens het zenden het ding niet aan of uit zetten, dan leeft het relais veel langer.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor 19-DT-170 » 17 maart 2022, 22:36

Toontje schreef:Schakelen tijdens het zenden geeft altijd, hoe kort ook, een moment dat er niets lijkt aangesloten op de bak en dat geeft gegarandeerd SWR pieken naar de aangesloten bak.
Nu zal een bak daar vast niet direct stuk van gaan, maar zelf zou ik niet schakelen tijdens het zenden.

Nou, een transistor die onbelast wordt gaat oneindig versterken om toch de stroom te kunnen laten lopen,
en gaat op een korte tijd heel veel warmte produceren.
Sluit je versterker maar eens aan zonder luidsprekers, en schakel hem dan maar eens in- en uit.
Grote kans dat minimaal één kanaal eruit ligt.
Zo gaat dat ook met eindtrap van je cb.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor Robber57 » 18 maart 2022, 11:02


Link




Link


Dat gezegd, zo'n pizza linear is denk ik niet echt vergelijkbaar met een bami porto of bakkie.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor Snof » 18 maart 2022, 14:33

19-DT-170 schreef:
Toontje schreef:Schakelen tijdens het zenden geeft altijd, hoe kort ook, een moment dat er niets lijkt aangesloten op de bak en dat geeft gegarandeerd SWR pieken naar de aangesloten bak.
Nu zal een bak daar vast niet direct stuk van gaan, maar zelf zou ik niet schakelen tijdens het zenden.

Nou, een transistor die onbelast wordt gaat oneindig versterken om toch de stroom te kunnen laten lopen,
en gaat op een korte tijd heel veel warmte produceren.
Sluit je versterker maar eens aan zonder luidsprekers, en schakel hem dan maar eens in- en uit.
Grote kans dat minimaal één kanaal eruit ligt.
Zo gaat dat ook met eindtrap van je cb.


Ik dacht dat alleen een buizenversterker daar gevoelig voor is.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor Erik » 19 maart 2022, 11:10

Hallo,

Ik dacht dat alleen een buizenversterker daar gevoelig voor is.

Als het om audio versterkers met lampen gaat heb je gelijk.
Bij hoogfrequente versterkers (lamp en transistor) zonder beveiligingscircuit daarvan blaas je werkelijk in korte tijd de hele trap op.

Ook leuk die filmpjes op Youtube, kende ik niet, bedankt Robber57 👍

Toch even een kritieke noot uit deze hoek,

Nou, een transistor die onbelast wordt gaat oneindig versterken om toch de stroom te kunnen laten lopen,
en gaat op een korte tijd heel veel warmte produceren.
Sluit je versterker maar eens aan zonder luidsprekers, en schakel hem dan maar eens in- en uit.
Grote kans dat minimaal één kanaal eruit ligt.
Zo gaat dat ook met eindtrap van je cb.


Duidelijk staaltje van " hij heeft de klok horen luiden, maar hij weet niet waar de klepel hangt " :shock:
Een cursus electronica kan volgens mij geen kwaad. Heb ik ook gedaan! 👍

De eerste transistor audioversterker van 4 -16 ohm zonder luidspreker moet ik nog opblazen, is mij tot op heden niet gelukt.
Wel met luidsprekers. Meestal blaas ik als eerste de hoge tonen speakers op, dit door het zogenaamde clippen van de versterker.
Na een avondje draaien heb ik ook een keertje een audio eindtrap eruit geblazen.
Duidelijk gevalletje van te langdurig maximum vermogen in combinatie met slechte koeling. (Limiter overbrugt)
En het niet te nauw nemen met vervorming doet de rest met de luidsprekers.

Goed, dat was mijn portie zout op het geheel.

Greeetzzzzz,
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor Snof » 19 maart 2022, 20:28

Sluit je versterker maar eens aan zonder luidsprekers, en schakel hem dan maar eens in- en uit.
Grote kans dat minimaal één kanaal eruit ligt.

Daar reageerde ik op met (Ik dacht dat alleen een buizenversterker daar gevoelig voor is.)

Dat je bij een zender de eindtrap om zeep als de impedantie behoorlijk veel afwijkt is voor de gemiddelde cb gebruiker volgen mij wel duidelijk.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor 19-DT-170 » 19 maart 2022, 23:58

Erik schreef:
Nou, een transistor die onbelast wordt gaat oneindig versterken om toch de stroom te kunnen laten lopen,
en gaat op een korte tijd heel veel warmte produceren.
Sluit je versterker maar eens aan zonder luidsprekers, en schakel hem dan maar eens in- en uit.
Grote kans dat minimaal één kanaal eruit ligt.
Zo gaat dat ook met eindtrap van je cb.

Duidelijk staaltje van " hij heeft de klok horen luiden, maar hij weet niet waar de klepel hangt " :shock:
Een cursus electronica kan volgens mij geen kwaad. Heb ik ook gedaan! 👍

Voor jou is het blijkbaar nog parate kennis, voor mij inmiddels alweer 24 jaar geleden, en ik doe niet zo veel met torren, fets, ed.
Maar als ik het opnieuw lees.. Een tor kan helemaal niet steeds meer versterken.
De versterking blijft gelijk.
Maar omdat er geen belasting aan zit kan hij zijn vermogen niet kwijt ( de belastingsweerstand is theoretisch oneindig hoog ) en wordt alles omgezet in warmte,
en die warmte gaat van 0 naar 100 in één tel, waardoor er een hele grote kans aanwezig is dat de tor overlijd.
Zo beter uitgelegd? ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor Erik » 20 maart 2022, 11:13

Het was niet mijn bedoeling om je terecht te wijzen hoor.
Ik zit er waarschijnlijk iets te hard in omdat ik voor mijn werk dagelijks met technische vraagstukken bezig ben.
Ook heb ik jaarlijks bijscholings cursussen en heb daardoor vrij veel parate kennis.

Maar ook ik weet natuurlijk niet alles en heb zeker mijn grenzen wat betreft kennis. 8)

Overigens is dat tevens een reden dat ik vaak niet reageer, omdat ik dan van mening ben niet voldoende te weten over een onderwerp.

Tot zover.

Greetzzz..... Erik
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Nieuw!!! RM KL405

Berichtdoor 19-DT-170 » 20 maart 2022, 12:41

Erik schreef:Het was niet mijn bedoeling om je terecht te wijzen hoor.
Ik zit er waarschijnlijk iets te hard in omdat ik voor mijn werk dagelijks met technische vraagstukken bezig ben.
Ook heb ik jaarlijks bijscholings cursussen en heb daardoor vrij veel parate kennis.
Maar ook ik weet natuurlijk niet alles en heb zeker mijn grenzen wat betreft kennis. 8)
Overigens is dat tevens een reden dat ik vaak niet reageer, omdat ik dan van mening ben niet voldoende te weten over een onderwerp.
Tot zover.
Greetzzz..... Erik

No hard feelings hoor. :-)
Zo had ik het niet opgevat.
Ik vind het wel fijn als iemand reageert als ik even wat mis, want daar leer ik zelf ook weer van.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Volgende

Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten