vraag over nieuwe EL 519 buizen

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

vraag over nieuwe EL 519 buizen

Berichtdoor 19LV111 » 04 mei 2012, 20:08

ik krijg nieuwe EL 519 binnen
volgens schema van mijn zetagi bv 2001 mk4 moeten er EL 519 in

moeten de nieuwe buizen ingebrand worden??
ik had contackt met sterpower en die had het erover dat de zuurstof uit de lampen moet
ik heb gehoord dat je buizen in moet branden eerst met 1 watt en dan met 2 watt enz enz tot 10 watt neem ik aan
maar mijn bak begint met 4 watt dat is het laagste vermogen
maakt dit wat uit???
en hoelang moet je buizen inbranden of hoeft dat helemaal niet???
mvg
mannes
19lv111
19LV111
 

Re: vraag over nieuwe EL 519 buizen

Berichtdoor Zock » 04 mei 2012, 22:27

Wat ik weet over een fm zender is dat ze nieuw moeten in gloeien 24 uur
dus eerst gewoon 24 uur op gloei spanning laten staan
dus zonder vermogen of op uit laten staan zo dat ze aleen gloeien

Daar na het vermogen rustig op bouwen niet alles in 1 keer willen hebben dat wil niet anthans is beter van niet stukje bij beetje over de tijd heen verhogen

Met een fm zender wil dat beter want daar zend je constand bij en kun je die gewoon opdraaien
tot max

Een bakkie zend je korte tijd of dummie er achter zetten en zo laten " inbranden"



Op fm wel te vertsaan GEEN pep
Hoop dat je hier wat mee kunt
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

Re: vraag over nieuwe EL 519 buizen

Berichtdoor jan oss » 07 mei 2012, 13:08

zuurstof uit lampen???
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: vraag over nieuwe EL 519 buizen

Berichtdoor coszmo » 07 mei 2012, 13:13

Als er zuurstof in de buizen zit zijn ze lek en kun je ze weggooien

Volgens mij moet je een tijd de gloeispanning erop laten staan . Misschien wel 2 dagen .
Daarna op de anodes kleine spanning zetten en daarna de spanning langzaam wat opvoeren.
Het rooster leg je dan aan de anode
Laatst bijgewerkt door coszmo op 07 mei 2012, 13:26, in totaal 1 keer bewerkt.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: vraag over nieuwe EL 519 buizen

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 mei 2012, 13:20

Geen enkele buis is 100% lichtdicht.
Voordat je een buis wilt gaan gebruiken, moet je hem dus vacuüm krijgen.
Dit doe je door de gloeispanning op de buis te zetten (géén hoogspanning).
Meestal bereik je dit door de lineair aan te zetten, maar het knopje stand-by uit te laten.
Dus dat er spanning op de buizen zit, maar je niet kunt zenden met de lineair.
Vervolgens laat je de gloeispanning er 24u op staan.
Hierna kun je de hoogspanning inschakelen en met full power zenden.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: vraag over nieuwe EL 519 buizen

Berichtdoor coszmo » 07 mei 2012, 13:25

Hier een voorbeeld hoe te reactiveren bij een GI-7B

GI-7B REACTIVEREN

Ter voorkoming van vonkoverslag in een nieuwe of lange tijd niet gebruikte buis, is het verstandig om hem voor te bereiden (reactiveren) op zijn taak. Daar zijn diverse meningen over en oplossingen voor. Bij een GI-7B kan dat betrekkelijk eenvoudig. Met een gelijkspanning van 25 à 28 V heeft men voldoende om de buis 500 mA te laten trekken als het rooster met de anode verbonden wordt. Laat de buis eerst een half uur aanstaan met alléén 12.6 V op de gloeidraad. Daarna komt de "hoogspanning" van ongeveer 25 V erop en regelt men dat af op een anodestroom van 500 mA. Het mooiste is als men de beschikking heeft over een stroombegrenzer, want tijdens het reactiveren kan de stroom onverwachts toenemen, zodat een bewaking nodig blijft om die 500 mA te handhaven. Meestal laat ik het reactiveren niet langer duren dan een uur of zo. U heeft gauw genoeg in de gaten bij welke spanning een goede buis die stroom laat lopen, zodat u een indicatie heeft of een andere buis wel of niet beter is.

Dit is slechts een voorbeeld maar dat kun je gebruiken voor alle buizen . Doe je dit niet bij oudere buizen , dus ook NOS , dan is de kans op een flash over groot en kun je de buis weggooien
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: vraag over nieuwe EL 519 buizen

Berichtdoor 19LV111 » 07 mei 2012, 21:54

ik lees van roosterspannig en iets van rooster ik heb geen flauw idee wat dat is
maar ik ga van de week de oude buizen eruit halen nieuwe erin
en 2 dagen laten gloeien en dan zet ik hem wel of niet op standby??
mvg
mannes
ps
bedankt alvast voor alle antwoorden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
19LV111
 

Re: vraag over nieuwe EL 519 buizen

Berichtdoor 19JP072 » 07 mei 2012, 22:59

Beter om 'm standby te laten staan, kan je ook niet per ongeluk gaan zenden.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 100 gasten