linear bouwen iemand ? (transistor)

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

linear bouwen iemand ? (transistor)

Berichtdoor vincenttor » 24 feb 2012, 20:18

http://www.mauldroppers.com/dl/AMPPLANS.zip


Download en maak, stap voor stap met fotos en beschrijving.
Alleen , hoe erg is het signaal wat eruit komt :?:

Is het aan te raden zo een ding te bouwen , lijkt me namelijk wel leuk en als ik zo de tekeningen zie stelt het weinig tot niets voor.
Alleen het "ontstoren" in hoeverre dit mogelijk is, is dat moeilijk ?
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: linear bouwen iemand ? (transistor)

Berichtdoor jackdonio » 24 feb 2012, 21:37

Nou , downloaden met 13 k/bsec da's dus 5 uur of zo , dat doen we dus wel een andere keer

Lineair bouwen is niet zo heel moeilijk , zorgen dat de ingang goed "ohms "is en er voor zorgen dat de Tor of Fet in de piek niet overstuurd raakt dus de weerstanden aan de ingang goed dimensioneren voor de specifieke output van JOUW bak ! , bij klasse B de ruststroom goed in de gaten houden en zorgen dat de uitgang zich bij 50 Ohm "prettig"voelt
Oh JA en als je ringkernen of ander ferriet materiaal gebruikt zorg ervoor dat je deze groot genoeg neemt zodat ze niet in magnetische verzadiging raken

Of er aan de uitgang een hoop "rotzooi" komt is van minder belang ( doet iedere eintrap ) veel belangrijker is het Lowpass filter wat daar direkt achter hangt Dat moet een goede onderdrukking hebben . In de meeste gevallen is een 7 pole Chebycheff ruim voldoende . Maar om dat goed afteregelen , ( natuurlijk eerst uitrekenen bv. met Elsie software ) zul je toch een Sweepgenerator en een spectrum analyzer moeten gebruiken , lukt het niet om op die vereiste - 50 dB te komen bij de tweede harmonische kun je altijd ergens in het filter een 54 M/c zuigkring opnemen
Hier :
http://members.home.nl/radiomorningstar/filters.htm
heb ik ooit eens een aantal gegevens neergezet voor 7 pole Chebycheff filters voor verschillende frequenties
jackdonio
 

Re: linear bouwen iemand ? (transistor)

Berichtdoor vincenttor » 24 feb 2012, 21:52

Bedankt voor je reactie,
een sweepgenerator heb ik wel staan alleen een spectrum analyzer dat is een ander verhaal.
nu ben ik ook nog beginnende met elektronica en zou ik niet zo 1 2 3 weten hoe ik dat doe en of waar op te letten.

Maar de schema's zien er best simpel uit, en zelfs foto's hoe en wat je het moet aansluiten. ( heb ook een handige vader :) )
Kom altijd goed van pas om ervaring op te doen.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: linear bouwen iemand ? (transistor)

Berichtdoor tjebbe » 24 feb 2012, 21:54

bedankt voor de link Vincent, hier downloaden rond de 750kb/s had hem snel binnen.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: linear bouwen iemand ? (transistor)

Berichtdoor vincenttor » 24 feb 2012, 22:01

hier heb je ook wat plaatjes bij het verhaal, deze persoon vraagt dus zo te zien geld voor tekeningen die "gratis" op t net zwerven

http://homemadeamps.webs.com/
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: linear bouwen iemand ? (transistor)

Berichtdoor jackdonio » 24 feb 2012, 23:28

Je kunt ipv die dure vlinder torren ook de IRF 510 gebruiken die kosten bijna niets , er staat ergens een dikke 50 Mc lineair op het web met 12 stuks voor 250 watt , die is gemakkelijk om te rekenen naar 27 .
Als je geen Spec hebt maar wel een scoop kun je daar ook mee sweepen , een 5o ohm belasting over de uitgang van het filrter met een meetkop die op de Y ingang , de zaagtand uitgang van de sweeper op de X ingang van de scoop .
jackdonio
 


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten

cron