(bedienen) cte speedy linear

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

(bedienen) cte speedy linear

Berichtdoor uniden/president » 28 jun 2011, 22:50

Hoi,Mede cbers.Kan iemand van jullie mij uitleggen hoe je een cte speedy linear gebruikt(Er is vast wel iemand :lol: ).Ik wil daar toch eerst zeker van zijn voordat ik hem ga gebruiken.Load betekent het vermogen verhogen.Maar wat betekent bijv.plate?En op welk moment brand er welk lampje(Heeft dit met het verwarmen van de buis te maken? Mvg.Jeroen
uniden/president
 

Re: (bedienen) cte speedy linear

Berichtdoor DX-Power » 29 jun 2011, 07:45

Dat is al een oudje zeg.

De knoppen load en plate net zoals alle andere linear daarmee zet je de linear in een dip. Deze knoppen zijn nodig om de buizen goed af te regelen zodat er geen rare dingen gebeuren.
Je moet er een goede swr/power meter achter zetten of anders kijken op het display van de linear.

Je moet de knoppen zo neerzetten dat je het meeste vermogen eruit haalt maar dat het toch nog goed is met je swr. Meestal als je swr goed is dan zitten de knoppen aardig in het midden. Niet zomaar alles naar links of naar rechts draaien dus rustig begin met de knoppen in het midden te zetten en dan eerst de ene knop en dan de andere met een beetje feeling en goed kijken krijg je dan het meeste vermogen op een juiste swr waarde.

De lampjes hebben idd ieder een eigen betekenis.

Je hebt trouwens 2 soorten speedys:

http://www.ersson.nu/Speedy%20steget.jpg
http://ham-international.nuxit.net/CTE/108.jpg

Ik ga ervan uit dat je de 2de hebt. Als je goed leest kun je op die andere net wat woordjes lezen betreft de lampjes. Het is standby/tx en rx meen ik.
Standby dus aan tx als je uitzend en rx als je ontvangt.
DX-Power
 

Re: (bedienen) cte speedy linear

Berichtdoor 19-DT-170 » 29 jun 2011, 09:55

Het heeft niet zo veel zin om naar de SWR te kijken.
Deze veranderd nl niet als je aan load en plate draait.
De SWR meter meet nl alles wat ná de SWR meter komt, nl de coax en de antenne.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: (bedienen) cte speedy linear

Berichtdoor DX-Power » 29 jun 2011, 11:36

Ik doel daarmee op een combinatie van vermogen en swr. Als je de knoppen verkeerd instelt en het vermogen word verkeerd gedipt zeg maar of het vermogen gaat gewoon omhoog gaat je swr natuurlijk ook omhoog.
Alles in de gaten houden is altijd beter. Je kunt beter problems voorkomen.
DX-Power
 

Re: (bedienen) cte speedy linear

Berichtdoor uniden/president » 30 jun 2011, 20:16

Jongens,heel erg bedankt voor de info.Ik werk met de diamond sx200 swr power meter dus dat zal wel goed komen.Mvg.Jeroen
uniden/president
 

Re: (bedienen) cte speedy linear

Berichtdoor coszmo » 01 jul 2011, 12:19

De SWR meter moet ook tussen de bak en de Speedy komen om de juiste SWR te meten . Voor vermogens meting zet je hem daarna tussen antenne en de Speedy.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: (bedienen) cte speedy linear

Berichtdoor 19echobravo » 10 jul 2011, 21:16

uuuuh hier wordt beweerd dat als je vermogen omhoog gaat , dat ook je swr omhoog gaat ?
nou draai ik pas mee sinds half jaren 70
maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt
zelfs bij de meest goedkope antenne is het zo dat de swr gelijk blijft { bij mij dan }
verder is mij geleerd dat de swr meter als laatste onderdeel komt voor de antenne , mischien dat ik het al die jaren verkeerd doe
ik heb nog nooit gehoord dat ik bij het tunen van een lineair de swr meter steeds moest verzetten
blijkbaar doe ik iets verkeerd
19echobravo
 

Re: (bedienen) cte speedy linear

Berichtdoor DX-Power » 10 jul 2011, 23:46

Het is idd zo dat als je meer vermogen gaat maken dat je swr omhoog kan gaan. Daarom is het ook belangrijk dat je een goede swr/power meter hebt en de swr test met en zonder groot vermogen. Zo heb je zekerheid dat met beide vermogens de swr goed blijft. Stel je stelt je swr af met een 4 watt bakkie en je antenne staat 2 streepjes uit de hoek, ik durf dan met 99% zekerheid te zeggen als je dan 100 watt maakt dat je swr dan direct flink omhoog gaat. Bij goede antennes die vanuit de fabriek goed staan hoeft die niet het geval te zijn.

Je swr meter plaatst je zo dat dus je bak vermogen gaat (8watt bv) in de linear en daarna in je swr/power meter (100 watt bv) en vanuit de swr/power meter uitgaand naar je antenne. Uitgaande vermogen is dus je laatste wattage van je linear.

Wat jij bedoeld met je meter verzetten kan idd als je meer vermogen maakt en je hebt geen kruismeter moet je idd met de knoppen ff regelen zodat je dus een goede meting krijgt. Met een kruis meter geeft die direct de swr en vermogen aan op de juiste stand.

Kan zijn dat ik wat dingen door elkaar haal iemand moet maar een correctie geven maar volgens mij klopt het of ik zeg het een beetje onduidelijk kan ook haha.
DX-Power
 


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten