Geen verschil linear

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Geen verschil linear

Berichtdoor MCB » 09 mei 2011, 11:40

ALs ik achter mijn SWR meter een linear hang gebeurt er niets.

Als ik met iemand praat en de linear inschakel is er niet ineens minder ruis of dat ik sterker doorkom.

Gewoon geen verschil. Wel hoor ik het relais omschakelen dus je zou zeggen dat hij aangaat.
MCB
 

Re: Geen verschil linear

Berichtdoor Thijs » 09 mei 2011, 11:58

Dit kun niet controleren zonder power meter.
Het kan zijn dat als een station dicht bij jou zit hij niet of nauwelijks verschil ziet.
Een linear versterkt alleen het uitgaande vermogen dus dat je geen verschil in ontvangst hoort dat klopt.
Sommige modelen hebben wel een ontvangst versterker maar deze moet je apart aan zetten.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Geen verschil linear

Berichtdoor MCB » 09 mei 2011, 12:12

Ok, dus als ik het goed begrijp kan iemand die bijvoorbeeld 2 km bij mij vandaan zit geen verschil horen. Maar iemand op een afstand van 10 kilometer wel.

Kan ik dan ook achter een losse power meter de linear hangen? Dan zie ik hoeveel er in gaat en dan een losse erachter om te kijken hoeveel er uit gaat?
MCB
 

Re: Geen verschil linear

Berichtdoor pino » 09 mei 2011, 12:13

je moet een linear voor je swr/power meter hangen dus , bak --> linear --> swr/power meter --> antenne
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Geen verschil linear

Berichtdoor Thijs » 09 mei 2011, 12:17

MCB schreef:Kan ik dan ook achter een losse power meter de linear hangen? Dan zie ik hoeveel er in gaat en dan een losse erachter om te kijken hoeveel er uit gaat?


Dat kan wel zou ik als het naar je zin is de meters er tussen uit halen. SWR meters leveren weer extra rommel in je signaal op waarmee je kunt storen in de buurt. Een extra filter kan nooit kwaad als je een linear gebruikt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Geen verschil linear

Berichtdoor DX-Power » 09 mei 2011, 12:20

Je buurman zal geen verschil merken met of zonder linear. Maar een paar straten verder misschien al wel je s punten gaan omhoog en op afstand dus ver weg als je geen s punten hebt dan kan je spraak wel ineens ruisvrij zijn of minder ruis vertonen.

Sluit alles wel goed aan het kan ook zijn dat als je niet weet zoals je aangeeft hoeveel vermogen je instuurd dat je linear al kapot is dan doet het relais misschien nog wel maar komt er geen vermogen meer uit.

Het beste is een swr/power meter van een goed merk of een redelijk merk zetagi ofzo er gewoon tussen te laten zitten, je hebt dan altijd controle over je power en swr mocht er iets misgaan zie je dit dan snel.
DX-Power
 

Re: Geen verschil linear

Berichtdoor MCB » 09 mei 2011, 12:46

Ik heb het net even geprobeerd. Tot mijn grote schrik kwam er een luid krakend/knetterend geluid uit mijn bak. Volgens mij niet uit de speaker.
Ik rook verder geen brandlucht of wat dan ook.

Hij werkt wel gewoon nog. Wat kan dat zijn?
MCB
 

Re: Geen verschil linear

Berichtdoor DX-Power » 09 mei 2011, 13:55

Ga niet verder kloten is mijn tip, koop eerst een goede swr/power meter in 1 en bekijk eens hoe je swr is en dan hoeveel vermogen je bak gooit. Doe daarna je linear er tussen en bekijk dan of die werkt.

http://www.dile.nl daar kunnen ze je vast wel helpen aan een leuke en redelijke wsr/power meter voor een leuk bedrag.

http://www.dile.nl/zetagi-hp-201-swrpow ... -p-26.html

Is een leuke en redelijke meter.
Laatst bijgewerkt door DX-Power op 09 mei 2011, 18:31, in totaal 1 keer bewerkt.
DX-Power
 

Re: Geen verschil linear

Berichtdoor Thijs » 09 mei 2011, 14:07

Ik denk dat je een ander model bedoelde DX-Power.
Het linkje gaat naar een SWR/Power meter voor de 2M band
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Geen verschil linear

Berichtdoor MCB » 09 mei 2011, 15:08

Ik houd het voor gezien met de linear. Ik wilde toch niet op de illegale toer. Was alleen even benieuwd wat het precies deed.

Heb ik nu geen permanente schade aangericht vanwege dat aparte geluid dat er uit kwam?

Bak functioneert volgens mij goed.
MCB
 

Re: Geen verschil linear

Berichtdoor Thijs » 09 mei 2011, 15:37

Als alles nog werkt en hij nog netjes z'n vermogen geeft zal het goed gegaan zijn.
Maar het klinkt niet best.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Geen verschil linear

Berichtdoor MCB » 09 mei 2011, 18:09

Nee was er ook niet echt blij mee. Als ik dat van te voren had geweten dat de bak dat ging doen had ik het nooit getest:D
MCB
 

Re: Geen verschil linear

Berichtdoor TIJDBREKER » 09 mei 2011, 23:23

MCB schreef:Nee was er ook niet echt blij mee. Als ik dat van te voren had geweten dat de bak dat ging doen had ik het nooit getest:D


Je had beter iemand er vantevoren bij kunnen halen die wel weet hoe je iets aansluit, dan was dit nooit gebeurd en was jij nog blij :)
TIJDBREKER
 


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten