Lichte lineair?

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Lichte lineair?

Berichtdoor opper » 17 dec 2010, 13:18

Hallo,
Ik ben sinds kort weer bezig met 27 MHz, na hiermee in de jaren 80 gewerkt te hebben. Altijd met 1/2 Watt FM en zelf gemaakte antennes.
Ik heb mijn oude scooperbakje van 22 kanalen en 1/2 Watt onder het stof vandaan gehaald en hij werkt nog(!)
Heb inmiddels een Magnetic loop antenne gebouwd die goed werkt en wil daarmee experimenteren (DX) maar dat gaat niet zo best met zo weinig vermogen.
Nou heb ik inmiddels ook een nieuwe 4 Watter besteld (1Watt AM) maar wil eigenlijk naar een vermogen van een Watt of 10-15.
Omdat ik de weg niet meer weet in 27Mc land aan jullie een vraag:
Bestaan er lineairs met een uitgangsvermogen van ca 15 Watt?
Ik ben flink aan het googelen geweest maar de lichtste lineair die ik tegenkwam had 35 Watt uitgangsvermogen.
Dat is teveel voor de variabele condensator over mijn antenne , want met zo'n vermogen komt daar 2,5 KV over te staan en krijg ik vonkoverslag over de platen

Lang verhaal, korte vraag: bestaat zo'n lineair van 15 Watt?
opper
 

Re: Lichte lineair?

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 17 dec 2010, 13:25

Ja die lineairs die te koop aan worden geboden hebben vaak een Italiaanse Watt aanduiding . Wat ik bedoel te zeggen is dat dit verkoopvermogens zijn 1 Ze kunnen bv wel 30 Watt leveren maar dan moet je vaak veel insturen en dan werkt de lineair echt op het max. wat hij eigelijk maar even kan volhouden . Er zijn div. 30 Watt lineairs die met een Watt of 4 aansturing max.rond de 15 Watt leveren . Mocht het uitgangs vermogen te hoog zijn dan kun je nog een vermogens verzwakker op de rtx ingang bouwen van het lineair .Deze "eet" een stuk van je ingangs vermogen op ,zodat er ook minder uit gaat.
Suc6


ps Welkom op dit forum .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Lichte lineair?

Berichtdoor pauluszelf » 17 dec 2010, 13:29

Frank was me net voor,maar lees alles eens op je gemak door en je bent heel snel weer op de hoogte.
Welkom trouwens. :wink:
pauluszelf
 

Re: Lichte lineair?

Berichtdoor opper » 17 dec 2010, 15:15

Frank en pauluszelf,

Bedankt voor jullie snelle reactie en het warme welkom.
Dit geeft de burger moed.

Ik begrijp van jullie dat de lichtste lineair 35 Watt wordt genoemd, maar ca 15 afgeeft bij een
niet al te zware insturing.
Die italianen toch. Vroeger gaven de snelheidsmeters van hun auto's ook veel meer aan
dan de motorretjes konden opbrengen. Nou ja, je moet het even weten.

De tip van de ingangsverzwakker is ook erg bruikbaar.
Ik ga er mee aan de slag.
opper
 

Re: Lichte lineair?

Berichtdoor pino » 17 dec 2010, 16:42

welkom

stel (of laat het doen) je bak af op 1 à 2 watt en zet er dit lineair-tje op
http://www.dile.nl/po-ea-35-lineair-p-259.html
en je heb iets van 10 tot 15 watt
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Lichte lineair?

Berichtdoor opper » 17 dec 2010, 18:21

Pino,

zou ik dat apparaat ook met de halfwatt van mijn scooper kunnen aansturen?
opper
 

Re: Lichte lineair?

Berichtdoor pino » 17 dec 2010, 18:52

ik denk dat een half watt te laag is en als die het wel doe haal je iets van 3 tot 5 watt denk ik , of je draai de scooper op naar 1 watt maar denk niet dat die 1 watt haal maar iets van 0,7à8 watt ,ik zal zeggen gewoon proberen.
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron