Mosfet?

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Mosfet?

Berichtdoor pauluszelf » 19 sep 2010, 16:05

Nieuws/leergierig als ik ben zou ik graag eens willen weten wat nu eigenlijk de voordelen zijn van Mosfets t.o.v."normale"transistoren.
Ik begrijp dat er sprake is van verschillende eigenschappen.
Groet Paul.
pauluszelf
 

Re: Mosfet?

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 19 sep 2010, 17:48

Wat ik ervan begrijp is dat het niet uitmaakt met hoeveel watt je instuurt,

1/2 watt of 4 watt insturen maakt niet uit om bv. 75 watt te krijgen kennelijk
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Mosfet?

Berichtdoor bulldozer » 20 sep 2010, 08:57

Dit is een grafiek van de insturing van een bl278

Afbeelding

In een schakeling zijn mosfets moeilijker te meten op een defect volgens mij.
bulldozer
 

Re: Mosfet?

Berichtdoor erik_ark » 20 sep 2010, 11:06

Jep om te meten of ze defect zijn moet je ze los solderen.
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Re: Mosfet?

Berichtdoor pauluszelf » 20 sep 2010, 15:24

Ok,weinig tot geen meerwaarde dus.
Bedankt voor de info.
Groet, Paul.
pauluszelf
 

Re: Mosfet?

Berichtdoor PowerCorsa » 20 sep 2010, 16:34

Zoek eens naar de wiki's van Transistor, FET en Mosfet.
Hierin staat al een heel beetje uitgelegd wat het zijn en wat ze doen.

Het verschil tussen een transistor en een mosfet is een wereld van een verschil en toch ook weer niet.
Ze kunnen bijna hetzelfde maar werken op een hele andere manier.
PowerCorsa
 

Re: Mosfet?

Berichtdoor pauluszelf » 21 sep 2010, 10:04

Ik heb even gekeken op wiki naar mosfet,en kreeg gelijk hoofdpijn. :lol:
pauluszelf
 

Re: Mosfet?

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 sep 2010, 16:31

In het kort gezegd heeft een FET een karakteristiek die lineairder loopt dan een transistor,
en deze benaderd de buis het meest..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Mosfet?

Berichtdoor Astratimd » 11 nov 2010, 00:56

Ik dacht dat een Mosfet minder temperatuursgevoelig is.
Hij wordt gebruikt bij toepassingen met een hoge ingangsimpedantie (dacht ik toch )
Astratimd
 

Re: Mosfet?

Berichtdoor 19ac728 » 04 jan 2011, 21:29

Dit is de 2e late reactie die ik geef vandaag.
Een voordeel dat mosfet`s vaak goedkoper zijn.
Een nadeel , bij een mis aanpassing door te hoog insturen of de swr slecht doen ze eerder plof.
Er zijn veel meer voor en nadelen , maar deze vindt ik zelf belangrijker.
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: Mosfet?

Berichtdoor Astratimd » 04 jan 2011, 23:41

MOSFETs hebben een zeer hoge schakelsnelheid.
Ze worden meestal gebruikt in digitale schakelingen waar zeer hoge schakelsnelheiden nodig zijn.
De 2 belangrijkste soorten zijn de D en de E -MOSFET. Het verschil tussen deze zit in de grafiek van de transistorkarakteristieken
De mosfet heeft ipv een collector, basis en emittor een source, gate en een drain.

dat herinner ik me nog van het examen..
Astratimd
 

Re: Mosfet?

Berichtdoor steelpan » 27 sep 2011, 00:52

een mosfet is spanning gestuurd en een normale transistor is stroom gestuurt
steelpan
 

Re: Mosfet?

Berichtdoor jackdonio » 27 sep 2011, 01:22

Mosfets zijn , mits goed gebruikt praktisch onverwoestbaar
Maar er zijn een aantal verschillen in het gebruik , wordt een transistor meestal in klasse AB , B of C gebruikt , een FET gebruik je bij voorkeur in klasse E of klasse H . Fets worden inderdaad spannings gestuurd maar voor hoogfrequent kan de Gate capaciteit erg groor worden zodat er toch behoorlijk vermogen in moet worden gestopt . Zoveel zelfs dat de Gate dissipatie op een gegeven moment meer warmte verlies geeft dan de anode , sorry Drain dissipatie . Voordeel van FETs is wel dat ze enorme drainstromen aankunnen en ook dat zelfs HSP Fets relatief goedkoop zijn , Je stuurd ze aan met een blokgolf waarvan de dutycycle 50 % moet zijn en het kweken van vermogens tot ver in de kilowatt regionen is met FETS een peanut . Zelf gebruiken we hier veel fets in het AM korte en middengolf gebeuren waarbij de FET zelf wordt gemoduleerd , meestal door een Serie modulator ( klasse E ) of in Klasse H waarbij er twee voedingen en een clamp diode wordt gebruikt, bij het negative deel van de sinus wordt de spanning ( hier meestal 40 volt ) uit de eerste voeding betrokken , bij het positive deel neemt de tweede voeding van 80 volt deze funktie over en wordt de 40 volt voeding gesperd .
Afhankelijk van het gewenste vermogen worden er dan 4 tot 12 Fets in een parallel schakeling gebruikt met drainstromen tot 25 Amp. waarbij de output dan rond de 2 Kw komt te liggen
Waar je wel aan moet denken is dat de Gate spanning bij voorkeur beneden de 5 volt moet blijven en dat de keuze van de Drain load condensator vrij kritisch is , te laag en je krijgt hoge spanningspulen op de Drain , te hoog en het rendement loopt snel teurg
Als lineair zijn zo ook wel bruikbaar maar dan natuurlijk in klasse B of AB waarbij het rendement een stuk kleiner is en je moet orgen voor een goede warmte afvoer maar zelfs dan is een FET te verkiezen boven een gewone polaire tor . Kijk maar eens in de data sheets
zelfs de meest gewone huis tuin en keuken fetjes worden van stromen van 18 tot 30 ampere niet meer warm of koud en zelfs de HSP FETs welke spanningen tot 900 volt en dissipaties van 150 watt verdragen zijn tegenwoordig kwartjes artikelen geworden.
jackdonio
 


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten