een raar verhaal

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

een raar verhaal

Berichtdoor Thijso » 11 maart 2010, 17:38

hallo ,
ik heb het volgende ,heb vandaag een kpo 35 watt gehaalt en er tussen gezet.
nu is er dit aan de hand mijn swr knalt omhoog zogauw ik hem aan zet.
heb een sirio omega sprietje altijd 1/1.2 gestaan nu zet ik de kpo ertussen en als i uitstaat verandert er niets zet ik hem aan gaat mijn swr naar 1/4.0 op kanaal 20 en op 40 gaat i naar1/5.0 en op 1 gaat i ook naar1/4.0 . wie weet wat hier aan de hand is?
nou heb ik op het forum iets gelezen over de stabilitijd iets met 50 ohm? zou het dit zijn

groet thijs
Thijso
 

Re: een raar verhaal

Berichtdoor DX-Power » 11 maart 2010, 19:10

Nee dit is niet raar dit is normaal. Hoe meer vermogen hoe hoger je swr kan zijn.

Daarom is mijn tip dan ook test altijd de bak en antenne zonder linear en met linear. Zet de linear niet aan en stel de antenne bijvoorbeeld op kanaal 22 of 1-22-40 als die dan goed staat oke niks meer aan doen.
Dan zet je de linear aan en dan kijk je je swr na is die te hoog doe je hetzelfde tot je swr goed of acceptable is. Als de swr met linear goed is dan is die met kale bak ook goed dus zonder linear.

De swr kan idd verschillen per kanaal/kanalen.

Zorg ook altijd dat je auto vrij staat als je bijvoorbeeld bij een huis staat of een garage deur dan kan dit gevolgen hebben op je swr.
DX-Power
 

Re: een raar verhaal

Berichtdoor Thijs » 11 maart 2010, 19:23

Het klopt wel dat je swr iets op kan lopen als je een linear gebruikt maar wat jij beschrijft is wel heel extreem en dat komt door het volgende

Sirio Omega
Electrical Data
- Type: base loaded
- Frequency range: 27 ... 28.5 MHz
- Impedance: 50 Ω
- Polarization: linear vertical
- Bandwidth @ SWR ≤ 2: ≥ 1440 KHz (130 channel)
- SWR @ res. freq.: ≤ 1.2
- Max. power:
- 15 Watts (CW) continuous
- 150 Watts (CW) short time
- Standard mount: "N"
- Cable lenght / Type: 4 m / RG 58

Jou antenne kan een constant vermogen van 15W verdragen ze geven een piek aan van 150W vermogen wat mij erg veel lijk!
Je gefet je antenne dus meer vermogen dan deze aan kan.

Je hebt 2 oplossingen:
De linear uitlaten :lol:
Of een andere antenne kopen :roll:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: een raar verhaal

Berichtdoor Thijso » 11 maart 2010, 19:29

nou ben ik bij de cb shop in overloon geweest en die vent zij dat dit zeker geen probleem zou geven had er ook naar gevraagt of ik een nieuwe antenne moest hebben
Thijso
 

Re: een raar verhaal

Berichtdoor Thijs » 11 maart 2010, 19:32

Dan is het knap zuur. k haal de specificaties net van de site van sirio zij zullen toch weten wat hun antennes kunnen hebben.
http://www.sirioantenne.it/prodotti_ant ... 69&idp=122
Je zou dit ze in overloon onder hun neus kunnen wrijven misschien dat ze je wat te gemoed kunnen komen.

Als je een ander antenne kiest dan een z'n lange mogelijke antenne. Een lange antenne doet het beter dan een kleintje met een beetje :twisted: hulp,
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: een raar verhaal

Berichtdoor Thijso » 11 maart 2010, 20:41

ik had de spec ook al gelezen vandaar dat ik het aan hem vroeg.maarja je denkt dat zo iemand er verstand van moet hebben.
nou heb ik het probleem met de lengte staat op de vrachauto en we hebben een antenne etende wasstraat :shock: . nou zit ook nog met het probleem dat het een volvo is en die hebben een eigen aansluiting,nu heb ik een verloopstukje naar dv voet weet niet of dit ook nog verlies oplevert .
en ik weet ook niet of de lengte van de kabel correct is?
Thijso
 

Re: een raar verhaal

Berichtdoor Thijso » 12 maart 2010, 20:37

nou vandaag andere antenne erop een dikkere ,weet het merk niet sorry.maar nu heb ik een redelijke swr 1/1.4 1/1.5, niet al te best maar oke.
nu schetst mijn verbazing bij mijn collega zelfde antenne sirio omega met zelfde kpo linear loopt zijn swr bijna niet op?hoe kan dit?
zou het iets met de lengte van de kabel te maken kunnen hebben?
Thijso
 

Re: een raar verhaal

Berichtdoor michel-nl » 12 maart 2010, 23:45

Je zou nog es de linear kunnen proberen van je collega op jouw bak, dan kan je zien of de swr met die ook omhoog schiet.
Dan weet je vrijwel zeker dat het aan jouw set-up ligt en niet aan de linear
michel-nl
 


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten