Ontvangst

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Ontvangst

Berichtdoor Lennart » 18 jan 2010, 19:48

Heren,,

Ik heb een 27mc president jfk ik ontvang weinig... sliedrecht das 1 dorp verder hoog uit 2km verder en dat ontvang ik nog geen eens maar ik wil nu een linear kopen wat raden jullie mij aan voor me president jfk
Lennart
 

Re: Ontvangst

Berichtdoor DX-Power » 18 jan 2010, 20:18

Beste,

Voordat je een linear koopt zou ik eerst een aantal punten langs lopen.
Je verteld je ontvangt weinig ik heb hier een aantal vragen over misschien dat je die kunt beanwoorden voordat we je verder kunnen helpen.

01) Welke antenne heb je? (basis of mobiel en welk merk/type)
02) Is je coaxkabel goed gesoldeerd?
03) Staat je swr goed?
04) Hoe hoog staat je antenne?

Deze dingen zijn wel belangrijk voordat je een linear koopt want anders kun je namelijk je bak opblazen of je antenne naar de K... helpen.

Ik hoor graag van je.
DX-Power
 

Re: Ontvangst

Berichtdoor Thijs » 18 jan 2010, 21:41

Misschien handig om er bij te vermelden dat een linear het uitgezonden signaal versterkt maar niet het ontvangen signaal.
'Dus met een linear ben je verder te horen maar jij ontvangt niks meer.

Er zijn linears met ontvangst versterking maar ik kan het je niet aan bevelen. De ontvangst versterker bij de meeste linear versterkt net zo goed alle rommel waardoor je er niet op vooruit gaat.

Zoekde oplossing eerder in de antenne.
staan alle knoppen van je bakkie wel in de juiste stand.
Staat de RF-Gain helemaal met de klok mee en hoe gebruik je de squels draaid deze eens open ontvang je nu meer.
DE Auto squels wil wel eens te veel stations afknijpen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Ontvangst

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 18 jan 2010, 21:51

Yep check je antenne swr en zoals Thijs ook vermelde staat de rf-gain knop wel helemaal naar rechts.Velmeld ook met welke ant. coax basis of mobiel zit .Welk type/merk ant. ? En wat is je swr ?
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Ontvangst

Berichtdoor Lennart » 18 jan 2010, 22:57

Merk antenne is ML line 145 (magneetvoet)

hij staat in me venster bank daar onder heb ik een plaatje gemaakt met een vrij dikke kabel voor de aarde naar me kachel

zowel de swr en de rf gian weet ik niet of die goed staan maar ik ga proberen morgen even iemand te regelen die het goed voor me kan zetten:)

het is niet toegestaan volgens mij een linear maar meer en deels heeft een linear :p ik wil het ook wel is testen of het echt zo een vooruit gang is
maar als ik een linear wil kopen om te praten binnen een straal van 10km/15km

Gr Lennart
Lennart
 

Re: Ontvangst

Berichtdoor Thijs » 18 jan 2010, 23:34

Begin met een basis antenne boven het dak uit dan is babellen (meestal) in een straal van 20-25 kilomter om je heen geen probleem meer. Met een laagstaande antenne met vermogen gaan werken is vragen om storing bij de buurt.

En Inderdaad versterkers mogen eigenlijk niet.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Ontvangst

Berichtdoor jcva » 18 jan 2010, 23:37

Zet een simpele basisantenne neer die een beetje vrij staat en je hebt helemaal geen lineair nodig.
Een mobile antenne (kleefvoet) binnen gaat nooit goed werken.
Daarbij, hoe groot is dat plaatje waar je het over hebt??? Wil dat een beetje werken dan moet het al haast een meter in het vierkant zijn.
Een draad (hoe dik dan ook naar de radiator) helpt ook niet veel, is geen geweldige aarde (en zeker niet voor HF geschikt)
Ga je meer vermogen maken wordt de ellende alleen maar groter. In jouw geval gaat het gewoon niet helpen.

Kun je een mobiele antenne op een fatsoenlijke plaat op het dak van een dakkapel zetten dan gaat het nog maar een mobiele antenne binnen blijft een drama.

Kun je nog beter buiten met een simpele draadantenne gaan werken, Doe je dat goed is het haast onzichtbaar. Werkt vele malen beter.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Ontvangst

Berichtdoor Lennart » 18 jan 2010, 23:42

Het jammere is dat een basis antenne niet gaat lukken die ik boven me dak uit kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Lennart op 18 jan 2010, 23:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Lennart
 

Re: Ontvangst

Berichtdoor DX-Power » 18 jan 2010, 23:42

Beste,

Ja met zon mobiele antenne word het idd moeilijk ontvangen , tenminste moeilijker dan een basisantenne die buiten staat.

Staat hij op de vensterbank binnen?

Je moet wel de swr bekijken zelfs voordat je een linear aanschaft. Een linear is idd niet toegestaan (officieeel)

Let dus op wat hierboven al aangegeven is een linear versterkt niet je ontvangst dus je zult niet meer gaan ontvangen.
Als je een linear aanschaft dan zul je op deze manier veel gaan storen zeker als het niet goed is afgeregeld allemaal.
Je zult dan storing veroorzaken bij je eigen maar misschien en weet ik bijna zeker ook bij de buren.
Dit kan al gebeuren met een basisantenne buiten stel je voor met je mobiele antenne.

Je zult met een linear wel iets verder zenden maar als je de mensen niet hoort als ze je antwoord geven dan heeft dat ook geen zin nietwaar.

Je rfgain moet je naar rechts draaien als je deze naar links draait dan zet je de bak zoals wij zeggen op lokaal dan kun je dus
de s punten van stations bekijken. Stations die bij je in de buurt zitten bijvoorbeeld je buurman zal dan ook 30 over 9 op lokaal gooien
als je de rfgain naar rechts heb staan dan staat hij op de goede stand dan ontvang je dus meer.

Mijn advies laat iemand met meer verstand van zaken alles goed afregelen en kijk dan hoe het ontvangst is. Vind je de hobby mooi denk dan aan een basisantenne mits je dit
mag en kunt plaatsen. Een kleine gpa van 5.5 meter doet al wonderen je zult dan vele stations kunnen ontvangen en naar toe zenden.
DX-Power
 

Re: Ontvangst

Berichtdoor jcva » 19 jan 2010, 11:52

Een inverted V draadantenne, neem een draad van DX wire die zie je bijna niet.
Is ca 2x2,75 lang en mits juist opgehangen werkt als een speer. Hoek van 90- 120 graden.

Ga maar eens rondkijken met google wat je over een inverted V kan vinden.
Als je op een flat woont lukt dat ook niet altijd maar op een standaard eensgezinswoning gaat dat vrijwel altijd lukken.
Stukkie pijp op de schoorsteen of nok en de draadjes richting de goot en daar (geisoleerd monteren)

Met een mobiele antenne binnen blijft klooien, dit gaat nooit een succes worden, alleen maar frustratie.
Je zal toch echt een buitenantenne moeten zien neer te zetten. Lineair gaat het echt niet doen, zonde van je geld.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Ontvangst

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 19 jan 2010, 13:23

Het is A belangrijk dat je de SWR goed hebt anders kan je bak defect raken (zend gedeelte) . En B als je ant. binnen staat heb je veel minder ontvangst dan buiten C een lineair krikt alleen het ZEND berijk omhoog niet je ontvangst :!:
Plaats anders eens wat foto's dan kunnen misschien een beter oplossing aandragen .

Kijk ook eens op :arrow:
:idea: viewtopic.php?f=7&t=676
:idea: viewtopic.php?f=7&t=3023
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Ontvangst

Berichtdoor Lennart » 19 jan 2010, 18:24

Heren,,

Ik weet niet wat ik heb gedaan maar het is me gelukt en ik ben luid en duidelijk te horen in hoogblokland zo'n 30km hier vandaan

en meedere kanten 30km hier vandaan ook luid en duidelijk te horen ik heb iets gedaan maar vraag niet wat :p
Lennart
 

Re: Ontvangst

Berichtdoor jcva » 19 jan 2010, 19:15

Laat er eens iemand naar kijken die er verstand van heeft en de antenne ff 1:1 kan zetten ed.
Het blijft een compromis maar als het voorlopig werkt kun je even vooruit.

Veel kun je niet verwachten maar altijd meer dan die 2 KM waar je het eerder over had.

Blijft alleen een feit dat een buitenantenne veel beter werkt.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Ontvangst

Berichtdoor DX-Power » 19 jan 2010, 19:27

Opeens 30 km met een mobile spriet in de vensterbank lijkt me sterk, misschien met linear maar niet vanuit een vensterbank binnen.
Ontvangst lijkt me ook sterk.

Maar goed als het is gelukt dan prima toch.
DX-Power
 

Re: Ontvangst

Berichtdoor Turfsteker 19MTS001 » 21 jan 2010, 14:12

DX-Power schreef:Opeens 30 km met een mobile spriet in de vensterbank lijkt me sterk, misschien met linear maar niet vanuit een vensterbank binnen.
Ontvangst lijkt me ook sterk.

Maar goed als het is gelukt dan prima toch.

waar kan ik zon antenne kopen :?: :lol:
Turfsteker 19MTS001
 


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten