Transistoren VS Buizen

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Transistoren VS Buizen

Berichtdoor DX-Power » 01 jan 2010, 15:08

Wat heeft men het liefts als basisstation een transitor linear of en buizen? en kan iemand uitleggen welke minder stoort en eventueel waarom en waar zijn voorkeur uitgaat.

Zelf heb ik beide gehad maar meeste met buizen gewerkt en werkt ook vaak goed. Heb over de jaren zeker wat overlast gemaakt kwa storing.
Ik ken ook mensen die het liefts met transistor zitten die zeggen het stoort minder maar verder kunnen ze het niet aangeven.

Heb met beide ervaring ook met beide storing.

Nadeel vind ik wel met een transistor linear kun je soms opeens een slechte swr hebben vaak staat er dan iets niet goed vaak is er 2dehands in geknoeit.
Met buizen is dit minder en kun je vaak door middel van de trimmers voorop meeste vermogen eruit halen en de swr is dan meestal mits antenne goed afgeregeld ook goed.

Let me know!
DX-Power
 

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor Columbus » 01 jan 2010, 19:22

_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor DX-Power » 01 jan 2010, 19:27

Maar dat is al van 2004 en weinig zeggende. Bedankt maar graag hoor ik hoe de ervaringen zijn nu.
DX-Power
 

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor Edje555 » 02 jan 2010, 16:42

De ervaringen, nou eigelijk vergeten mensen een paar dingen als je een liniar gaat gebruiken en welke type storing er optreed.

om te beginnen produceerd elke set harmonische producten, dat betekend dat er op ongewenste frequenties een een signaal wordt uitgezonden, deze is onderdrukt door bandpass-filters en low-pass-filter die een ongewenst harmonische tot -80 a-60Db moeten onderdrukken bij een bepaald vermogen.
Waneer men een liniar ofwel een vermogensversterker gaat gebruiken dan versterkt je niet alleen je gewenste zendsignaal maar ook de ongewenste zendsignalen of het harmonische omdat vrijwel geen liniar een filter heeft die deze onderdrukt.
Wat kan dit voor ellende geven, als het harmonische tot aan de TV band reikt dan kan dit strepen en andere rare verkeuringen geven maar ook op ander apparatuur zoals draagbare telefoontoestellen of P2000 en C1000 systeem kan hierdoor gestoord worden als men dicht in de buurt van zo'n mast zit.
tegen deze problemen is wel wat te doen ,namelijk een Tief-filter en Lowpass-filter gebruiken die het harmonische boven de 30Mhz 80Db dempt.
Praten we over HF-inslag dan heb je een sereus probleem, dit wil zeggen het uitgezonden vermogen produceerd een brom op audio apparatuur in de buurt , met name oude electrische orgels en omroepsystemen van kerken en verenigingen zijn hier slecht tegen bestand.
het probleem los je dan enkel op door of de antenne hoger te plaatsen en of het vermogen te verminderen, of bij het persoon die de storing heeft ferrietkralen en daar de bedrading van speakers of microfoonsnoeren door heen te wikkelen maar vaak is het te vergeefs en helpt dit in enkele gevallen.
oude TV's werken vanuit 27Mhz om hun frequentie op te bouwen tot de Tv-band van 60Mhz tot 83Mhz en deze zullen geheid strepen en ruiten en zelf wegvallen van het beeld vertonen met direct HF-instraling.

Maar Buizen of een Transistor ?
Eigelijk maakt dit niet zoveel uit of je nu een Buis of een Transistor gebruikt,beide liniars zijn vaak niet gefilterd om harmonische te onderdrukken vanwegen de kosten om een hoogvermogen lowwpass te maken.
Nadeel die een transistor wel heeft is dat hij zelf neven producten produceerd en breedbandiger inzet baar is dus ook vaak meer harmonische zal versterken op hoger frequenties dan een Buis die gemaakt is voor LF en HF en dus afkapt tot een bepaald Frequent en niets meer doorlaat of versterkt maar zijn rendement kan niet tegen een transitor op gezien zijn opgenomen vermogen omgezet in energie en warmte.
Helaas geef ik persoonlijk een Buis de voorkeur als liniar maar niet makkelijk in een auto toe te passen maar basis is een buis juist heel goed inzetbaar en kan problemen voorkomen.
Dus het antwoord is ,een Buis is schoner als we over harmonische spreken,nee niet over vervorming op audio maar over versterking van het harmonische bij een HF zender en geen LF audio versterker en hier zit nog wel eens verwarring bij een aantal mensen.
nadeel is wel dat een buis een hoop vermogen opneemd en gebruikt om een x aantal vermogen te kunnen leveren, zie het maar als een soort gloeilamp versus spaarlamp die dan de transistor moet voorstellen.

73's
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor DX-Power » 02 jan 2010, 19:06

Kijk dat is nu een duidelijk antwoord hartelijk bedankt.

Maar weet je of dit toevallig al eens is getest? ik bedoel ja zal wel moeilijk te testen zijn buis stoort misschien op je tv maar transistor doet dit niet maar die stoort weer bij de buren misschien.

Heb nog een 300 watt transistor liggen kl500 wil die eens gaan vergelijken met een buizen.
DX-Power
 

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor Turfsteker 19MTS001 » 21 jan 2010, 14:16

transistor hoeft niet te gloeien. maar nadeel vindt ik vaak weer de extra voeding die je moet gebruiken.dus hier ook maar kijken naar een buizen liniar.
Turfsteker 19MTS001
 

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor DX-Power » 21 jan 2010, 15:31

Je hebt tegenwoordig ook de klv modellen transitor met voeding ingebouwd.
DX-Power
 

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor Thijs » 21 jan 2010, 15:33

De huidige BLA modelen van RM zijn ook basislinears met transistors.

Zetagi heeft een 100W basis model de B132
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor DX-Power » 21 jan 2010, 16:04

Maar heeft iemand ervaring met de bla modellen je ziet tegenwoordig nog erg veel van de klv serie.

Zijn er veel veranderingen zowel in buis als transistor? minder storing?
DX-Power
 

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor Thijs » 21 jan 2010, 16:57

Ik vermoed dat de buizen er langzaam aan uit gaan bij RM
De BLA serie zijn allemaal transistor linears.

Maar ze zijn mij wat te prijzig om alleen maar even te testen
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 21 jan 2010, 21:13

De storing is die je evt. veroorzaakt ligt vaak aan de slechte filters dan aan de tor of buis.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor DX-Power » 22 jan 2010, 00:16

Ja oke maar een buis draai je toch bij om max vermogen te krijgen dus toch zo goed mogelijk dus minder storing krijg je dan. Met transistor is dit niet zo maar idd de spoelen/filters daarin moeten dus wel goed zijn.
Lijkt me toch wel dat de bla series die toch redelijk new zijn wel verbeterd zijn zowel buis als transistor.

http://www.rmitaly.com/Images/Prodotti/ ... -large.jpg (ziet er wel goed uit deze van klv met al blauw van de bla)

http://www.rmitaly.com/Images/Prodotti/ ... -large.jpg

Hier bla ook mooi.

Frank jij kent ook niemand wie zoiets heeft?
DX-Power
 

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 22 jan 2010, 08:16

Maakt niet uit welk vermogen als de filters niet goed zijn bij een tor of buis dan storen ze beide .Een buis kan ook op half vermogen worden gebruikt dat maakt verder niets uit. Het heeft te maken met de filters en de klasse waar de tor of buis in staan geschakeld .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor norman » 22 jan 2010, 19:24

Een fet is ook een optie. Deze benadert de buis voor wat betreft een lineaire overgangskarakteristiek.
Steeds meer cb radio's hebben fets als eindtrap, bv de Jackson2, de Superstar 3900 varianten met hun Amerikaanse soortgenoten.
Maar ook lineairs zoals de KL203 hebben een fet als werkpaard.
Bekenden zijn de IRF520, ERF2030 en de RD70HHF1 die in de Jackson2 zit.
Hier een lijstje van Mitsubishi:
http://www.glyn.de/content_xl.asp?wdid= ... 535C465C5C
Zou leuk zijn als de fabrikanten eens gingen spelen met de RD100HHF1 :D
norman
 

Re: Transistoren VS Buizen

Berichtdoor Rekal » 10 maart 2011, 03:34

de genoemde fet RD100HHF1 zitten als push-pull (2 stuks) in een Yaesu ft950 maar ook in de Kenwood ts590.
Leveren 100w fm op de dummy maar via het servicemenu heb ik 130w even geprobeerd, dat ging goed!, maar toch snel weer terug.
Rekal
 

Volgende

Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten