Linieair

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Linieair

Berichtdoor Berjan » 13 aug 2009, 20:31

goeiedag eem.

Ik heb in mijn auto een 27 mc gebouwd. Nu zit hier ook een linieair achter.
Dit is constant gevoed.
Nu is mijn vraag als ik de auto verlaat en ik zet de bak uit, hoeveel stroom gebruikt mijn lineair dan nog? er zit namelijk geen aan of uit knopje op..
Verder heb ik mijn antenne afgesteld met een swr meter, dit heb ik gedaan terwijl de lineair aangesloten was ( er zegmaar tussen zat) is dit zoals het moet of had ik dit anders moeten doen?

MvG.
Berjan
 

Re: Linieair

Berichtdoor -Mark- » 13 aug 2009, 20:57

het kan vrij veel stroom opnemen. ik merk het als ik mijn dagelijkse auto gebruik, en ik laat de lineair eens een keer snachts aanstaan, dat hij smorgens dan wat moeilijker start. je kunt het evt zelf meten, haal de pluskabel van de accu af en zet tussen de kabel en de accu de 2 meetpennen van een multimeter. zet de schakelaar op 10A, en je kunt zo zien wat hij trekt. ik gok ergens onder de 0.5 ampere.

je kunt het beste meten met de lineair aan, en dan de meter achter de lineair zetten, dus tussen de lineair en antenne. met hoog vermogen wilt de swr nog wel eens veranderen.

uit jouw verhaal opmakende denk ik dat je een klein lineairtje hebt, zonder aan uit knop. het stroomverbruik zal wel meevallen, maar het is natuurlijk altijd beter de stroom eraf te zetten als je hem niet gebruikt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Linieair

Berichtdoor Berjan » 13 aug 2009, 21:10

19-BIG-069 schreef:uit jouw verhaal opmakende denk ik dat je een klein lineairtje hebt, zonder aan uit knop. het stroomverbruik zal wel meevallen, maar het is natuurlijk altijd beter de stroom eraf te zetten als je hem niet gebruikt.


als eerste dank voor je reactie.

Ik heb een oude lineair dacht ik, er staat op Mosfet K35 RMS To Way Radio . ik ga er van uit dat hij 35 wat is maar ik kan het mishebben. miss iemand die et beter weet.
Berjan
 

Re: Linieair

Berichtdoor Columbus » 13 aug 2009, 21:19

Meten is weten. Alleen naar de technische eigenschappen kijken is niet voldoende. Zeker bij al wat oudere apparaten kan lekstroom optreden waardoor je dus gemakkelijk je accu kan leegtrekken.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Linieair

Berichtdoor Berjan » 13 aug 2009, 21:38

Columbus schreef:Meten is weten. Alleen naar de technische eigenschappen kijken is niet voldoende. Zeker bij al wat oudere apparaten kan lekstroom optreden waardoor je dus gemakkelijk je accu kan leegtrekken.


oke, bedankt voor de info. hij zit er nu in.. alks morgen moet drukken dan zie ik dat dan wel weer, auto is zo weer aan de loop.. :D
Berjan
 

Re: Linieair

Berichtdoor norman » 13 aug 2009, 22:15

Volgens mij zit er ook geen AM/SSB knop op en ook geen power-on LED. Als je geluk hebt trekt dit Mosfet lineairtje helemaal geen stroom alstie niet wordt aangestuurd, de tor die het relais aanstuurt zal iig niet geleiden, en waarschijnlijk zal er een Enhancement type Mosfet inzitten die pas begint te geleiden alstie een ingangssignaal krijgt. Mijn 2 centjes... ^_^

Edit: pas op bij een mosfet, deze gaat kortsluiten als de spanning verkeerd om aangesloten wordt (internal body diode), wel of geen aansturing...
norman
 

Re: Linieair

Berichtdoor Berjan » 14 aug 2009, 17:14

nu nog een andere vraag.. ik kwam er vandaag per toeval achter dat wanneer ik de pl plug van de antenne aansluit op de lineair of op de bak, dat dan de ontvangst beduidend beter is als ik zorg dat alleen de plus pool contact maakt van de pl plug. dat je hem er niet helemaal insteekt zodat de de 0 of de min geen contact maakt.. iemand een idee hoe dit kan en of dit te verhelpen is.. miss komt het omdat swr niet goed is???

groetn
Berjan
 

Re: Linieair

Berichtdoor Berjan » 14 aug 2009, 17:16

norman schreef:Volgens mij zit er ook geen AM/SSB knop op en ook geen power-on LED. Als je geluk hebt trekt dit Mosfet lineairtje helemaal geen stroom alstie niet wordt aangestuurd, de tor die het relais aanstuurt zal iig niet geleiden, en waarschijnlijk zal er een Enhancement type Mosfet inzitten die pas begint te geleiden alstie een ingangssignaal krijgt. Mijn 2 centjes... ^_^

Edit: pas op bij een mosfet, deze gaat kortsluiten als de spanning verkeerd om aangesloten wordt (internal body diode), wel of geen aansturing...


oke bedankt voor de info, en er zitten idd geen ledjes of eventuele knoppen op..
Berjan
 

Re: Linieair

Berichtdoor norman » 14 aug 2009, 18:57

Berjan schreef:nu nog een andere vraag.. ik kwam er vandaag per toeval achter dat wanneer ik de pl plug van de antenne aansluit op de lineair of op de bak, dat dan de ontvangst beduidend beter is als ik zorg dat alleen de plus pool contact maakt van de pl plug. dat je hem er niet helemaal insteekt zodat de de 0 of de min geen contact maakt.. iemand een idee hoe dit kan en of dit te verhelpen is.. miss komt het omdat swr niet goed is???

groetn


In dit geval gaat de kabel zelf ook als een soort (ontvangst)antenne werken daar deze niet meer aan de massa/min hangt. De totale (electrische) lengte van je ontvangst antenne is dan de lengte van je antenne inclusief de kabel. Het komt niet heel vaak voor dat het dan ook beter wordt, in jouw geval iig wel. Een minder goede swr zal hier niet veel van invloed zijn. Probeer deze situatie niet uit als je gaat zenden :!: Dat vind je cb-apparaat helemaal niet fijn. Een goede swr is dan voor de levensduur van je bak (en de zendprestatie) erg belangrijk.
norman
 


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten