ea-150 probleem!?

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

ea-150 probleem!?

Berichtdoor kenwood » 26 maart 2009, 21:59

Deze euro cb ea-150 gooit constant zijn 5a zekering eruit (te licht?)
Wanneer ik zonder zekering doordraai wordt dat witte tonnetje met schroef boven dat gele blokje flink warm.
Ik kan draaien aan dat schroefje wat ik wil zonder dat er wat veranderd, er zit ook geen aanslag punt in.
Weet iemand mischien wat dat tonnetje is en of dat zo warm hoort te worden?
En kan ik die vlinder transistor eventueel ook in de president lincoln gebruiken?
groet eelco.
kenwood
 

Re: ea-150 probleem!?

Berichtdoor norman » 26 maart 2009, 23:08

Dat tonnetje is een variable keramische condensator. Hiermee wordt je lineair-eindfilter ingesteld op maximale vermogen (& minimale swr) op een 50 ohm dummyload. Deze kan idd behoorlijk warm worden.
Je zekering lijkt mij wat te licht. Probeer eens 8 of 10 ampere...
norman
 

Re: ea-150 probleem!?

Berichtdoor kenwood » 27 maart 2009, 21:38

hee norman, kan ik deze condensator dan zelf instellen? Heb er al alle kanten mee opgedraaid maar geen verschil in swr of vermogen (of had ik er gewoon af moeten blijven??)
kenwood
 

Re: ea-150 probleem!?

Berichtdoor norman » 27 maart 2009, 23:55

Je zou het eens kunnen proberen door de lineair zodanig laag in te sturen zodat er een watt of 10-20 uitkomt.
Mogelijk zie je dan wat meer verschil. Ik weet het schema niet uit mijn hoofd maar ik dacht dat er 2 condensatoren zitten van 220pF parallel als ik de foto zo bekijk. Dat maakt 440pF. De variable condensator zit waarschijnlijk in serie met een andere condensator en gezamenlijk weer parallel met die 2 van 220pF.
Uiteindelijk zal een volledige omwenteling mogelijk 10% van de totale capaciteitswaarde uitmaken en zie je daarom niet heel veel verschil...
norman
 

Re: ea-150 probleem!?

Berichtdoor kenwood » 28 maart 2009, 18:27

Met een halve watt insturing gaf hij ongeveer 20 watt op de meter, als ik dan de schroef een kwartslag draaide kwam er 10 watt bij.
Dus zo maar laten staan.
Hij gaat hier de reserve doos in, het relais blijft af en toe hangen...
Ik las ergens op internet dat er een mrf455 tor in zat dus ik was benieuwd of deze nog bruikbaar was. tnx eelco
kenwood
 

Re: ea-150 probleem!?

Berichtdoor tjebbe » 28 maart 2009, 18:49

kenwood schreef:Hij gaat hier de reserve doos in, het relais blijft af en toe hangen...


kan aan je tussen kabel liggen, hou die echt zo kort mogelijk.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: ea-150 probleem!?

Berichtdoor Turfsteker 19MTS001 » 31 dec 2009, 03:44

kenwood schreef:Met een halve watt insturing gaf hij ongeveer 20 watt op de meter, als ik dan de schroef een kwartslag draaide kwam er 10 watt bij.
Dus zo maar laten staan.
Hij gaat hier de reserve doos in, het relais blijft af en toe hangen...
Ik las ergens op internet dat er een mrf455 tor in zat dus ik was benieuwd of deze nog bruikbaar was. tnx eelco
staat hij niet op ssb? heb hier de zelfde op ssb stand blijft hij even hangen.(als ik op fm zit)
Turfsteker 19MTS001
 


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten