ev-200

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

ev-200

Berichtdoor btcbrutus » 04 nov 2008, 11:49

hallo,

misschien heeft iemand van jullie een idee. ik heb een tweedehandse lineair gekocht voor maar 5 tientjes. er zit een buis in de el-509.
in eerste instantie deed hij niets maar ik kwam al snel tot de ontdekking dat de glaszekering door was. even een ander erin en toen ging het spulletje aan.
even laten staan en ongeveer 4 watt insturen op de 1-4 stand. al snel stond er 120 watt. dit kan echter niet op fm want hij is maar 100 watt en 200 op ssb.

na even geprutst te hebben zie ik eerst dat het vermogen terug loopt? en dat bij inschakeling er wel erge klappen gemaakt worden bij het relais. ook komt er niet meer vermogen uit dan 15 tot 20 watt. wat ik ook doe hoger komt het niet.

kapotte buis???? hij gloeit nog wel! (voor het eerst een buis in huis dus ja!!!)

iemand een idee.

http://i47.photobucket.com/albums/f177/did100/ampliv200.jpg

gr evert
Laatst bijgewerkt door btcbrutus op 04 nov 2008, 16:52, in totaal 1 keer bewerkt.
btcbrutus
 

Re: ev-200

Berichtdoor tjebbe » 04 nov 2008, 13:52

als het vermogen terug loopt , dan is het een teken dat de buis versleten is.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: ev-200

Berichtdoor btcbrutus » 04 nov 2008, 16:48

hallo,

zou heel goed kunnen toch zie ik ook een weerstand die behoorlijk zwart is geworden.
iemand enig idee hoe ik aan een data sheet kan komen.

vr gr
btcbrutus
 

Re: ev-200

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 05 nov 2008, 13:07

Via google :!: Hij is volgens mij het zelfde als de Zetagi bv131

:arrow: http://malzev.tripod.com/cb-funk/bv131.htm

:arrow: http://sm2yer.dyndns.org/shack/amp_bv131/manual.pdf

Ik denk dat je hier wel wat mee kunt.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: ev-200

Berichtdoor desperado » 05 nov 2008, 15:42

btcbrutus schreef:hallo,

.... al snel stond er 120 watt. dit kan echter niet op fm want hij is maar 100 watt en 200 op ssb.



Eén enkele buis met zoveel vermogen, lijkt me niet zo gek dat dan de 509/519 pit overlijd. Minder insturen bevorderd de levensduur aanzienlijk. Normaal gesproken haal je 50 tot 60 watt PEP uit een éénpittertje, als je tenminste wilt dat hij heel blijft. Op FM zou ik niet verder gaan dan 35 watt op één buis.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: ev-200

Berichtdoor btcbrutus » 05 nov 2008, 18:29

ok,

dan snap ik het verhaal niet hlemaal. dit ding wordt toch gemaakt voor 100 watt max op am/fm en 200 watt max.op ssb

maargoed er van uit gaan dat de buis dood is.... waar koop ik een nieuwe dan die ik iets vorzichtiger moet behandelen misschien.

kan ik ook zien of hij dood is? hij gloeit anders nog wel op de kleine spiraaltjes zeg maar.

gr evert
btcbrutus
 

Re: ev-200

Berichtdoor desperado » 06 nov 2008, 12:46

btcbrutus schreef:... ding wordt toch gemaakt voor 100 watt max op am/fm en 200 watt max.op ssb

Dat zijn de Zetagi watts en waarschijnlijk, als hij nieuw is, doet hij dat ook wel even. Als je echter het absolute maximale vermogen met zo'n 20 procent reduceert (merkt niemand iets van) gaat de levensduur van de buis met grote stappen vooruit. Wat je nog kunt proberen, als de pit zacht is geworden, hem er uit te halen en voorzichtig draaiend boven een vlam (gasfornuis) te houden. Op die manier verdampt de zilveren laag weer een beetje en wordt de buis mogelijk opnieuw vacuüm (geen grapje!!!) Niet te heet stoken, maar wel goed warm en constant draaien. Dit is een oude truc om zachte pitten weer een beetje op te kalefateren, maar helemaal nieuw wordt hij er niet van. Als de zilveren laag is weggebrand, heeft deze procedure geen zin meer.

Succes.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: ev-200

Berichtdoor btcbrutus » 07 nov 2008, 13:34

vandaag in ieder geval een nieuwe lamp gekocht. 38.50... vond het wel prijzig maar ik begreep dat het een hele dikke rus was en de 519. staat ook met grote letters nog CCCP op. advies was om hem een dag te laten gloeien voordat ik hem ga gebruiken. dit klopt?? de beste man had het erover dat hij ook nietwist hoelang ze ergens gelegen hadden en daarom gewoon even flink heet te laten worden enz.
ook is het raar dat als ik de pluggen wil vastschroeven dat ik het idee heb dat ik onder stroom sta..... ook niet echt lekker lijkt me?

maar stiekem even heel snel de zendknop gehanteerd en hij knalt weer behoorlijk naar rechts. denk toch echt dat de buis dan stuk was. ik maak me echter nog wel zorgen om een weerstand die zwart-bruin is. ik denk dat er een nieuwe in gesoldeerd moet worden maar weet niet welke waarde hij heeft. ik heb al even (een aantal berichten terug) op een schema gekeken maar kom er niet uit welke het is. hij zit aan de achterkant van de printplaat en verbindt 2 uiteinden van de buis die in de socket zitten. (zal een foto plaatsen) de kleuren zijn goud-zwart-zilver.

gr ej
Laatst bijgewerkt door btcbrutus op 07 nov 2008, 14:17, in totaal 1 keer bewerkt.
btcbrutus
 

Re: ev-200

Berichtdoor btcbrutus » 07 nov 2008, 14:06

printplaat met weerstand
btcbrutus
 

Re: ev-200

Berichtdoor btcbrutus » 07 nov 2008, 14:08

de hele plaat
btcbrutus
 

Re: ev-200

Berichtdoor norman » 07 nov 2008, 21:28

goud is meestal de laatste ring (tolerantie 5%)
zilver zou ook de laatste kunnen zijn (tolerantie 10%)
op de foto lijkt goud echter meer op goud dan die zilveren op zilver (lijkt mij meer op wit).
ik gok op wit ??? zwart goud. Is het zeker dat er maar 3 ringen op staan?
als het een e24 reeks is dan is het mogelijk wit bruin zwart goud en dat is 91 ohm met een tolerantie van 5%.
Volgens mij is deze weerstand nog niet (helemaal) overleden.
Soldeer 1 kant eens los en meet hem eens na?
(Als je nul ohm meet dan zou het misschien nog een spoeltje kunnen zijn, of een zeer laag-ohmige weerstand.)
norman
 

Re: ev-200

Berichtdoor -Mark- » 11 nov 2008, 20:42

ls hij nog heel is kun je hem eraf halen en doormeten
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: ev-200

Berichtdoor btcbrutus » 12 nov 2008, 02:50

hoi,

nou volgens mij is hij nog heel. ik heb hem eraf gehaald maar ben niet brilliant in de techniek. ik heb een meter enz maar daar houdt het vlot mee op.

wel weet ik dat hij het nog doet omdat mensen in de omgeving zeer zeker een verschil zien in signaal maar ik hoor ook dat mijn signaal terugloopt na even zenden?? geen idee hoe dat kan.

maargoed ik ben op een forum om te leren dus vertel. hoe kan ik deze weerstand doormeten zodat ik weet of hij het doet.

vr gr ej
btcbrutus
 

Re: ev-200

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 12 nov 2008, 08:09

Helmaal los soldren of aan 1 kant de multimeter op ohms zetten en meten maar.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF


Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 98 gasten

cron