Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen...?

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen...?

Berichtdoor Supervlieg. » 19 mei 2019, 08:31

Ik zou graag mijn zendbereik van mijn cb bakkie willen vergroten en daar heb ik een 27 mc linear voor nodig. Maar ik weet niet welke uitgangsvermogen ( watt ) 27 mc linear overeenkomt met de maximale zendafstand?

Bestaat er een theoretische formule om de watt van een versterker te berekenen ( mode ; am, fm, lsb en usb ) als je de maximale zendbereik in vogelvucht ( 55 km ) weet?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor 19RE000 » 19 mei 2019, 10:49

27mhzband schreef:Ik zou graag mijn zendbereik van mijn cb bakkie willen vergroten en daar heb ik een 27 mc linear voor nodig. Maar ik weet niet welke uitgangsvermogen ( watt ) 27 mc linear overeenkomt met de maximale zendafstand?

Bestaat er een theoretische formule om de watt van een versterker te berekenen ( mode ; am, fm, lsb en usb ) als je de maximale zendbereik in vogelvucht ( 55 km ) weet?


Kort antwoord: NEE!
Lang antwoord:
Jij bent van heel veel factoren afhankelijk.
Belangrijksten:
1) Hoogte antenne van zendende en ontvangende station.
2) Hebben beide antennes vrij zicht boven dak, gebouwen er om heen, heuvels (zoals jullie in België hebben) etc.

Hoor jij elkaar nu wel maar te zacht dan kan je de volgende formule gebruiken.
Berekening vermogen:
4 keer vermogen vermeerderen is 6 dB dus 1 S punt.
Voorbeeld:
4 Watt AM/FM S5 naar S6 wordt 16 Watt.
S6 naar S7 4x16 Watt= 64Watt
S7 naar S8 4x64watt= 256Watt
Zo kan jij dat ook uitrekenen voor SSB.

Garantie voor 55 km is niet te geven.

Succes.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Supervlieg. » 19 mei 2019, 11:09

Bedankt 19RE000 voor de informatie reactie.

U hebt mij goed op weg geholpen.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor haab » 19 mei 2019, 13:52

27mhzband schreef:Bedankt 19RE000 voor de informatie reactie.

U hebt mij goed op weg geholpen.


En ? Wat is de uitkomst ? 4096 Watt ? :mrgreen:
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Wimpie » 19 mei 2019, 20:43

Alleen voor een beperkt aantal gevallen (voornamelijk vlakke aarde of over water) is de overdracht relatief eenvoudig uit te rekenen.

Voor alle andere gevallen hangt de rekenmethode af van het hoogteprofiel tussen RX en TX, hoogte van TX en RX antenne, lokaal ruisniveau, etc. De meeste praktische situaties worden snel te bewerkelijk om met de hand te doen, tenzij je het erg leuk vindt. De meeste rekenmethodes zijn benaderingen om het rekenwerk behapbaar te houden, dus er zit best wat spreiding in het berekend resultaat.

Als je jezelf vast kunt bijten in software, kun je met Radio Mobile aan de gang gaan:
http://radiomobile.pe1mew.nl/?Welcome...

Ook dit geeft slechts een benadering van de werkelijkheid, maar is wel een van de minst slechte benaderingen. Aan de hand van het ruisniveau (ruisvermogen) kun je dan inschatten of een bepaalde verbinding mogelijk gaat lukken. 55 km klinkt wel erg optimistisch, maar wellicht zit jij en je tegenstation op een heuvel met een groot dal ertussen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Supervlieg. » 20 mei 2019, 08:13

Bedankt haab voor je leuke opmerking reactie.

Bedankt Wimpie voor je goede raadgeving informatie.





Als je dan in België of in Nederland eens wil proberen op ssb 11 meter band ( dx binnenlands ) een Communicatie van punt a naar punt b met een maximale afstand van '280 km', dan heb je meer linear watt nodig in België dan in Nederland als je cb antenne... ?

:oops: Of is mijn verhaal niet juist en mag ik het zo niet bekijken ?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Wimpie » 20 mei 2019, 12:36

Op CB bijv 280 km overbruggen is te ver weg voor grondgolfpropagatie (omdat je tegenstation dan ver voorbij de horizon zit), en het is te dichtbij voor normale sporadische E-laag spiegelreflectie. De kans op een troposferische duct is klein vanwege de relatief grote golflengte voor 27 MHz CB (11m).

Wat overblijven zijn dan de propagatiemodes die fors meer demping geven dan de drie bovengenoemde. Het gaat dan om scatter modes in de troposfeer, ionosfeer, of op een vliegtuig op tenminste enkele km hoogte.

Vanwege de hoge demping, en lage antenne gain bij CB heb je flinke vermogens nodig (lees: kW). Omdat het ruisniveau op CB factoren hoger is dan op VHF en UHF, heb je nog meer nodig, en dan wordt het niet realistisch meer. Oh ja, je tegenstation moet dat dan ook hebben.

Soms wil backscatter nog wel lukken met grofweg 100W bij sterke zonactiviteit. Op voorwaarde dat je nagenoeg geen man made noise hebt (dus ergens op een open vlakte en geen bebouwing in de buurt. Dit moet dan ook gelden voor je tegenstation.

Die modes met hoge demping worden door zendamateurs op bijv 2m, 70 cm en 23 cm veelvuldig gebruikt. Als zendamateur met licentie mag je aardig vermogen maken (zekerr in België), de antennes kunnen behoorlijke gain hebben, en het ruisniveau is doorgaans laag (moet je niet vlak bij storende zonnepanelen zitten). Als beide stations goed op elkaar uitgericht staan, lukt 280 km afstand via scattering nagenoeg dagelijks.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Supervlieg. » 20 mei 2019, 16:36

Oké daarom... Bedankt Wimpie voor de informatie.

Daarom waren mijn verwachtingen over mijn linear watt zend afstand in de realiteit van de 11 meter band veel minder dan ik...

Was vergeten te vermelden in het begin van mijn nieuw onderwerp dat ik soms s'avonds/s'nachts met een linear zend op de 11 meter band als het echt nodig moest zijn! Het is een RM KL-60 linear met een uitgangsvermogen op fm-am maximaal "35 Watt" en op lsb-usb maximaal "70" Watt https://www.radioamateurwinkel.nl/rm-kl60/ Het is wel een goede linear van Kwaliteit... :D
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Bas » 23 jun 2019, 21:59

19RE000 schreef:
27mhzband schreef:Ik zou graag mijn zendbereik van mijn cb bakkie willen vergroten en daar heb ik een 27 mc linear voor nodig. Maar ik weet niet welke uitgangsvermogen ( watt ) 27 mc linear overeenkomt met de maximale zendafstand?

Bestaat er een theoretische formule om de watt van een versterker te berekenen ( mode ; am, fm, lsb en usb ) als je de maximale zendbereik in vogelvucht ( 55 km ) weet?


Hoor jij elkaar nu wel maar te zacht dan kan je de volgende formule gebruiken.
Berekening vermogen:
4 keer vermogen vermeerderen is 6 dB dus 1 S punt.
Voorbeeld:
4 Watt AM/FM S5 naar S6 wordt 16 Watt.
S6 naar S7 4x16 Watt= 64Watt
S7 naar S8 4x64watt= 256Watt
Zo kan jij dat ook uitrekenen voor SSB.

Garantie voor 55 km is niet te geven.

Succes.


Dit klopt dus niet. Ja je moet meer vermogen maken om een S-punt te stijgen, maar bij een rondstraler is het verhoogde vermogen slechts een fractie van wat er echt vermeerdert.
Bij een beam klopt het wel want dan richt je je vermogen en stijgt het dus evenredig.
Maar bij een rondstraler is dit niet zo, je vermogen is immers 360 graden in de rondte, dus je vermogen vermeerderen met 6db heeft alle richtingen uit maar een heel klein effect, zeker geen 6db.

Doe de test zelf. Neem 2 ballonnen, blaas er 1 op met 1 zucht, blaas een ander op met 2 zuchten, van de straal (centrum tot rand) is heel beperkt, veel minder dan je zou verwachten.
Dat gebeurd bij een rondstraler ook, veel vermogen gaat immers verloren in richtingen waar je tegenstation niet zit.

Voor een beam ja, voor een rondstraler nee, dan moet je echt enorm veel meer maken.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Siewert » 23 jun 2019, 22:49

Bas schreef:
Dit klopt dus niet. Ja je moet meer vermogen maken om een S-punt te stijgen, maar bij een rondstraler is het verhoogde vermogen slechts een fractie van wat er echt vermeerdert.
Bij een beam klopt het wel want dan richt je je vermogen en stijgt het dus evenredig.
Maar bij een rondstraler is dit niet zo, je vermogen is immers 360 graden in de rondte, dus je vermogen vermeerderen met 6db heeft alle richtingen uit maar een heel klein effect, zeker geen 6db.

Doe de test zelf. Neem 2 ballonnen, blaas er 1 op met 1 zucht, blaas een ander op met 2 zuchten, van de straal (centrum tot rand) is heel beperkt, veel minder dan je zou verwachten.
Dat gebeurd bij een rondstraler ook, veel vermogen gaat immers verloren in richtingen waar je tegenstation niet zit.

Voor een beam ja, voor een rondstraler nee, dan moet je echt enorm veel meer maken.


Okay, ben geen 27mc guru.
Maar ben benieuwd hoe het dan kan en hoop dat jij mij dan kan uitleggen waarom ik met mijn mobiele sprietje zonder sigaar bij een station op 30km afhankelijk van mijn positie met s3, s4 á s5 binnen kom.
Steek ik mijn sigaar op (150w) daadwerkelijk input vermogen schommelt tussen de 40 á 60w met s8 binnen kom.
Zou dus volgens jou niet kunnen met zo weinig input, ben ff de kluts kwijt.
btw: heb een Sirio Turbo 800S
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Bas » 23 jun 2019, 23:31

Er is een heel simpele verklaring voor, S-meters kloppen niet.
Doen ze overigens nooit.

Maar die antenne van je is een verkorte antenne, bij zulke antennes gaat heel veel vermogen verloren in de spoelen en aanpassingen.
Ja het kan dus best dat je door meer vermogen te maken die verliezen te boven komt en toch een harder signaal zet.

Doe hetzelfde eens met een dipool van volle lengte, het verschil gaat veel en veel kleiner zijn.

Het enige wat ik wil zeggen is dat domweg vermogen verhogen lang niet altijd het gewenste resultaat geeft.
Kijk vermogens mag je eigenlijk niet verwerken.

Je moet in db's tellen, dus stel dat je antenne -3db doet maar je verhoogd je vermogen met 10db, dan blijft er aan afstraling 7db over.
Maar als je er 3db in steekt en je verliest -3db dan is je vermogen nog maar 0db, of te wel helemaal niks.

Dus ja, je kan met 10db heel veel verschil maken, zeker op een antenne die standaard een hoog verlies kent.

Maar op een hoog rendement antenne maakt het dan amper uit. Neem een beam met +3db, voeg daar 10db aan toe, dan zit je aan 13db, als je dan het signaal wilt verhogen dan kost dat veel meer moeite.

Om kort te gaan, bij een slechte antenne kan vermogen veel doen, bij een goede antenne amper. Het heeft allemaal met de verliezen te maken, als je die overwonnen hebt gaat het niet hard meer door extra vermogen.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor 19RE000 » 24 jun 2019, 12:55

Bas schreef:Er is een heel simpele verklaring voor, S-meters kloppen niet.
Doen ze overigens nooit.

Maar die antenne van je is een verkorte antenne, bij zulke antennes gaat heel veel vermogen verloren in de spoelen en aanpassingen.
Ja het kan dus best dat je door meer vermogen te maken die verliezen te boven komt en toch een harder signaal zet.

Doe hetzelfde eens met een dipool van volle lengte, het verschil gaat veel en veel kleiner zijn.

Het enige wat ik wil zeggen is dat domweg vermogen verhogen lang niet altijd het gewenste resultaat geeft.
Kijk vermogens mag je eigenlijk niet verwerken.

Je moet in db's tellen, dus stel dat je antenne -3db doet maar je verhoogd je vermogen met 10db, dan blijft er aan afstraling 7db over.
Maar als je er 3db in steekt en je verliest -3db dan is je vermogen nog maar 0db, of te wel helemaal niks.

Dus ja, je kan met 10db heel veel verschil maken, zeker op een antenne die standaard een hoog verlies kent.

Maar op een hoog rendement antenne maakt het dan amper uit. Neem een beam met +3db, voeg daar 10db aan toe, dan zit je aan 13db, als je dan het signaal wilt verhogen dan kost dat veel meer moeite.

Om kort te gaan, bij een slechte antenne kan vermogen veel doen, bij een goede antenne amper. Het heeft allemaal met de verliezen te maken, als je die overwonnen hebt gaat het niet hard meer door extra vermogen.



Beste Bas,

Ik heb nu twee keer reacties gezien zoals deze ook hierboven.
Jij haalt heel veel zaken door elkaar.
Ik begrijp dat wel maar geef anderen geen advies wanneer je het zelf regelmatig verward.

Heel simpel:
1) 6dB meer vermogen is 6dB meer vermogen ongeacht of het een goede of slechte antenne is die je gebruikt.
2) Verschil meten is alleen duidelijk wanneer één en dezelfde "zend" antenne met en zonder 6dB meer vergelijkt.

Ik raad je aan de radio amateur cursus nog eens goed door te lezen.
Heb jij vragen dan hoor ik het graag.
Direct mail is prima en koffie is klaar wanneer je langs wilt komen.

Veel plezier met onze mooie hobby.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 jun 2019, 16:53

Ik sluit mij aan bij 19RE000.
Ik ben van mening dat je sommige mensen maar het beter kunt negeren.
Het jammere is dan alleen dat anderen adviezen krijgen die niet kloppen.
In het land der blinden....
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Bas » 24 jun 2019, 21:43

Jullie maken geen verschil tussen omni-directioneel en directioneel.

Als je dat verschil niet eens snapt.

6db extra in alle richtingen is niet hetzelfde als 6db extra in een beam.

Men verkoopt het wel als zo, maar het is niet zo.

Blijf lekker klooien.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear berekenen

Berichtdoor Wimpie » 25 jun 2019, 14:45

Bas, je maakt er een soepzooi van, met als risico dat je hier mensen in verwarring brengt.

Een antenne is een linear ding, er zitten geen diodes, transistors, varristors, etc in. Grondgolfpropagatie gedraagt zich ook zuiver lineair, er is geen spake van ionisatie met magnetische velden. De overdracht tussen twee antennes en grondgolfpropagatie gedraagt zich danook als een lineaire tweepoort.

Als je je zendvermogen verviervoudigt (+6 dB), verviervoudigt in alle antennes die het signaal ontvangen het RX signaal. Het maakt daarbij dus niet uit wat voor antenne je gebruikt.

Als je dus met een station zit dat jouw doorgang net op het randje ontvangt, helpt het atlijd om 6 dB meer signaal neer te zetten. Dat kun je doen door: meer vermogen te gebruiken, meer antenne gain te hebben (dus bijvoorbeeld een dikke yagi in de juiste richting), of vaak ook door de antenne hoger zetten.

Voor alle duidelijkheid, het maakt dus niet uit of je 4 keer meer vermogen in een yagi of verticale spriet stopt. In beide gevallen neemt het RX vermogen bij je tegenstation toe met factor 4 (dus +6 dB).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Volgende

Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten